7. Episodes, Seasons and Drama
Spelledarkapitel och andra kapitel i rollspel som berättar vad just detta spel gör annorlunda är ju det bästa som finns. Rollspel som inte har såna kapitel är, som en kollega uttryckte sig om speldesigndokument, "unsoftened toilet paper".
Episodes är tänkta att vara "self-contained scenarios that can be played out in one to three sessions". En samling episoder som har en gemensam tråd, som en fiende eller subplot, är en
Season. I slutet av en säsong bör den gemensamma tråden och eventuella subplots ha hanterats, även om dessa kan skapa nya trådar som blir temat för nästa säsong. Spelet refererar också ofta till
Series, som representerar den "serie" säsonger som ni spelar; det vill säga den kampanj ni spelar i mer typisk rollspelslingo.
Som sagt tidigare känns inte det här bara som en gimmick för att förlagan är TV-serie, utan det känns som det faktiskt förmedlar någonting på ett ganska konkret sätt. Lite som
It Came From the Late, Late, Late Show och
Primetime Adventures använder sig av filmtroper för att kommunicera sina regler. Gillar det här greppet, och jag tror det är ett bra sätt att förmedla strukturen framförallt i ett spel som detta, där du någonstans förväntar dig att den som läser redan är fan av serien.
Kapitlet pratar sedan Time and Place. En passande setting behöver krokar för Cast att bry sig om. Intressanta platser och mörka hemligheter. Och såklart folk--vänner, fiender, rivaler; hela rasket.
Ni kan spela i Sunnydale, givetvis, som det officiella materialet utgår från. Men Sunnydale har också issues--kanske framförallt att det på något plan "tillhör" Original Cast. Därför finns ett par olika tips på hur ni kan hantera dessa, allt från att ni spelar dem till att de inte existerar.
Det finns också några olika tips för upplägg med helt andra karaktärer. En Hellmouth någon annanstans än i Sunnydale, eller att ni är kringresande hjältar som råkar på trubbel på olika ställen. Eller varför inte flytta hela settingen i tid, så den utspelar sig i antika Grekland eller i framtiden? Det här rör sig främst om korta paragrafer med tips.
Efter setting kikar vi på Cast Options. Utgångspunkten är ju att det är en Slayer och hennes vänner, som i serien. Men här finns även andra förslag, som att ni spelar en hel ensemble hjältar, en grupp som saknar hjältar helt, eller soldater från The Initiative (lite mer som ockult XCOM). Ett förslag är att spela en grupp som saknar hjältar och centreras på en charlatan som låtsas vara riktig Slayer men som är inkompetent. Det här tycker jag låter helt lysande.
Creating a Series
Eden Studios spel är fokuserade på spelarna. Buffy är inget undantag. "[Y]ou should have some idea of what major situations and events will be thrown at the Cast. How they deal with them will be the focus of the game".
Du bör preppa en Big Bad tycker spelet, men det är inte nödvändigt att du har allt redo när ni börjar. Du behöver också preppa platser och Supporting Cast. Överlag bör du tänka Season och inte bara preppa enskilda episoder. Ett intressant tips är, "Think of the Season as a point in the map, like 'North.' All you need to know is that the game is going to head north. You may not know how it gets there, let alone all the stops along the way, but at some point, the game is going to reach
el norte and, one would hope, the arrival will be worth the trip".
Nästa grej är Plot och Subplot. Men det viktiga är att du inte skriver vad som kommer hända, utan att det blir upp till Main Cast vad som faktiskt hamnar i fokus. Liknelsen är att en Plot eller Subplot är en fiskekrok som du hänger ut och sen ser om spelarna nappar. Du får några exempel, och flera av dem sätter den centrala konflikten i gruppen. Exempelvis att en rollperson kan vara den vän som blir fiende, eller en romans kan uppstå mellan rollpersoner och göras till triangeldraman av Supporting Cast. Här känner jag att Edens styrkor lyser igenom--intraparty conflict som konfliktmotor.
Skillnaden på en Plot och en Subplot, enligt boken, är att en Subplot inte är fokuset för eller ens behöver pågå en hel säsong, och den behöver heller inte figurera i alla Episodes.
Tipsen för att skapa spelledarpersoner är egentligen helt exakt vad jag brukar föredra att göra själv. Skapa dem inför varje Episode, och över tid får du en expanderad Supporting Cast med återkommande karaktärer. Vi investerar oss genom spel.
Spelet har egentligen tre nivåer av SLPs.
- Namnlösa dussinkaraktärer. Måste inte vara namnlösa, men "Victim #3" eller "Cemetary Vamp #2" kommer och går så snabbt att de saknar relevans. De behöver inte ens några stats bortom färdiga statblocks.
- Namngivna roller, som åtminstone kan behöva en Quick Sheet med särskild information. Här bör du förbereda karaktärer i rollpersonernas liv, som lärare, föräldrar, tränare, och så vidare. När dessa dör blir det ju genast mer intressant än när de inte lyckas rädda Victim #3. Känns härligt cyniskt att motivationen bakom prepp är att göra deras oundvikliga död mer värdefull. Det får ett givet ento seal of approval!
- Big Bad och andra typer som kräver mer stats och information kanske kan behöva ett fullt rollformulär, men generellt inte. Det handlar mer om att beskriva hur de agerar, vilka mål de har, och hur det kan göras personligt. För om de bara tänker förinta världen är inte lika intressant som att de kidnappat din lillebror för att han skall offras till Hellmouth!
Ett Quick Sheet i sin enorma quickighet.
Nästa uppslag är information om hur du sätter dina SLPs olika värden. Dessa är fasta värden, och du får här riktlinjer för vad som är bra nivåer att lägga dem på tillsammans med lite referenstabeller i slutet av boken och en förståelse för vad som är bra snittvärden.
The Plot Thickens
Slutligen kommer vi in till sektionen tips om att skriva Episodes. Såna som vi väl oftast kallar äventyr på svenska. Här gör spelet en poäng om rälsning, som är att du inte bör rälsa dina spelare. Du bör inte devalvera deras upplevelse genom att alltid låta platsen de tar sig till vara "rätt" plats, och du bör inte straffa dem för att du inte följer ditt manus. Jag gillar den här uppmaningen och önskar att alla rollspel hade någon variant av det. Men det är också lite "fegt" att spelet inte tar någon ställning, utan mest säger att du inte bör göra något
hela tiden för alla val fungerar och det är helt enkelt svårt att veta vad som fungerar bäst.
En Episode behöver ha en Setup, som introducerar Cast till vad den handlar om; en eller ett par Turning Points där viktiga saker inträffar; och ett Climax där episodens konflikt når sin upplösning. Invävt i detta har du sedan även fiskekrokarna--Plots och Subplots. Det här är ju Three-Act Structure rakt av, och passar väl utmärkt i något som ändå uttalat och i språkbruk är tänkt att likna en TV-serie.
Det följer tips på vad för Setup och Turning Points som ofta förekommer i Buffy, och även lite andra takes på hur strukturen kan göras om du vill göra mer av en såpopera eller skriva episoder för one-shots. Även Series Premieres, Season Finales och Series Finales får lite extra tipsutrymme.
Jag gillar det här kapitlet överlag, och framförallt att spelet tar upp sånt som jag ofta ogillar i rollspel som förlitar sig helt på skrivna äventyr--rälsa helst inte, låt spelarnas handlingar avgöra mer än din "ståry", och flytta vissa typer av konflikter till gruppen för att ge dem mer impact. Det märks att det är CJ Carella som skrivit, helt enkelt, och det är skitbra.
Mitt klagomål på kapitlet är väl att det ofta blir tips av slaget där det står "du behöver göra X", men det ges inte så mycket verktyg för X. Exempelvis att ni absolut kan spela en Teaser-scen för att skapa ett komiskt intro till er episode, men inte så mycket om
hur utöver att spelarna kan behöva introduktioner.