kan ju också bero på att reglerna är skrivna för att simulera hjältar/äventyrare och inte den genomsnittliga invånaren i Mundana (även om det också fungerar bra om man bara inte tar dem bokstavligt).
Den som inte tror mig kan slå upp bakgrundstabellerna och börja göra lite statistik på hur många adelsmän, albinos, "unikt vapen"-ägare och enhänta det i så fall borde finnas i Mundana...
Håller med dig helt och hållet här! Tror tillochmed det står någonstans i kapitlet om att göra en rollperson att dessa regler är för att göra en speciell RP, inte en vanlig invånare.
Även om jag håller med om att man nog kan höja "bonusen" för högre ålder ganska mycket utan att tumma det minsta på realismen...
Hehe jo det håller jag med om faktiskt.
Men jag kommer ihåg precis när man började spela rollspel(eon) när man var 11. Konstigt nog spelade alla roller som var mellan 31-34 år gamla
hehe...
Nu brukar det dock ofta bli att man spelar inom sin egna åldersgrupp med plus minus 5-10år. Men händer att man spelar yngre och äldre.
Normalålder i våran grupp brukar ligga 20-28 på RP.
Fast i min epickampanj så tror jag åldern ligger på 17-18....
Men, tycker det borde vara mer fördelar på färdighetsenheter och på BIL för äldre, och kanske något mer än bara några åldersslag som nackdel. kanske.
/posuer- inom normalåldern