Nekromanti Buggar och Husregler

drakponken

Veteran
Hallå har ni upptäckt några buggar och/eller kommit på några bra husregler ? Jag tycker att drakar är alldeles för klena.Tänk att en Mortauch-drake 15m(liten)STY:100 och en medelmåttig stridshäst STY:62 ??! En skitstor drake är knappt dubbelt så stark som en "ponny".

DesertRain

Hero
En husregel som jag kör med, och många andra med för den delen, är att man slår 1T10 på "allvarliga skadortabellen" per 10 man gör i skada och väljer det bästa resultatet. Så om du får 36 i skada slår du 1T10 3 ggr och tar det lägsta resultatet (dvs det som ger den allvarligaste allvarliga skadan)

Poseur

Swashbuckler
Tänk lite så kommer du nog på svaret angeånde STY i Eon.

En normal människa(STY 10) är mycket mycket mycket svagare än hälften av bland de starkaste människorna (STY 20).

Helt enkelt attributen följer inte en statisk kurva utan är mer som en trappa.

18 i syn är inte lika bra syn som en örn(även fast dom har 18 i syn också).

Personligen har jag sett varje 5 intervall som dubblet upp. 15 i styrka är lika med 2st 10STY:are och 20 i STY = 4st!=10STY:are.

/poseur har fortfarande huvudvärk och börjar bli grinig

Vovven

Veteran
Bugg:

Att det är väldigt svårt för en normal människa att träffa med vapen och obeväpnade attacker.

Att tillhyggen såsom hammare och vanliga knivar gör för lite skada.

Att kraftfulla anfall är nästintill menlösa att göra vid attacker som redan har en väldigt hög grundskada.

Att tekniken Hög spark gör massiv skada om man jämför med många andra modifikationer i spelet.

Att en 18åring har väldigt stor chans (50%) att kunna vara mycket mer erfaren än en som är 29 år.

Att det är svårt att träffa magen med nävarna.

Att om man är greppad så lyckas man automatiskt greppa tillbaka.

Att undvika är (nästan) alltid bättre än att parera/blockera (undantaget om man har sköld). Ur svårighet att lyckas med försvaret alltså.

Sedan finns det diskussioner här på forumet om varför det är så få som kan magi när "alla läkare borde kunna biotropi".

drakponken

Veteran
men han kan bara bära 5kg mer. och dubbelt så stark är ganska rimligt där (tycker jag). drken däremot borde kunna bära hästen

Poseur

Swashbuckler
dom där 5 kg är ju bara vad man kan bära utan att bry sig det minsta om överbelastning.

Och vad det träffar draken så kan den väl också bära hästen?. dock bara en liten tid.
draken är fyrbent så den räknar bärförmåga=STY+TÅl vilket är runt 150kg om jag inte minns helt mongo. så draken kan bära 150kg utan att bry sig det minsta om att svettas :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
Att en 18åring har väldigt stor chans (50%) att kunna vara mycket mer erfaren än en som är 29 år.
och

Sedan finns det diskussioner här på forumet om varför det är så få som kan magi när "alla läkare borde kunna biotropi".
kan ju också bero på att reglerna är skrivna för att simulera hjältar/äventyrare och inte den genomsnittliga invånaren i Mundana (även om det också fungerar bra om man bara inte tar dem bokstavligt).

Den som inte tror mig kan slå upp bakgrundstabellerna och börja göra lite statistik på hur många adelsmän, albinos, "unikt vapen"-ägare och enhänta det i så fall borde finnas i Mundana... :gremwink:

Även om jag håller med om att man nog kan höja "bonusen" för högre ålder ganska mycket utan att tumma det minsta på realismen...

Poseur

Swashbuckler
kan ju också bero på att reglerna är skrivna för att simulera hjältar/äventyrare och inte den genomsnittliga invånaren i Mundana (även om det också fungerar bra om man bara inte tar dem bokstavligt).

Den som inte tror mig kan slå upp bakgrundstabellerna och börja göra lite statistik på hur många adelsmän, albinos, "unikt vapen"-ägare och enhänta det i så fall borde finnas i Mundana...
Håller med dig helt och hållet här! Tror tillochmed det står någonstans i kapitlet om att göra en rollperson att dessa regler är för att göra en speciell RP, inte en vanlig invånare.

Även om jag håller med om att man nog kan höja "bonusen" för högre ålder ganska mycket utan att tumma det minsta på realismen...
Hehe jo det håller jag med om faktiskt.
Men jag kommer ihåg precis när man började spela rollspel(eon) när man var 11. Konstigt nog spelade alla roller som var mellan 31-34 år gamla :gremgrin: hehe...
Nu brukar det dock ofta bli att man spelar inom sin egna åldersgrupp med plus minus 5-10år. Men händer att man spelar yngre och äldre.
Normalålder i våran grupp brukar ligga 20-28 på RP.
Fast i min epickampanj så tror jag åldern ligger på 17-18....

Men, tycker det borde vara mer fördelar på färdighetsenheter och på BIL för äldre, och kanske något mer än bara några åldersslag som nackdel. kanske.

/posuer- inom normalåldern

drakponken

Veteran
Håller med tauperna skulle ju vara långlivade men med ålderslaen Dör dem ju lättare än en vanlig vanar (pga -1 i STY och TÅL)

Regmolar

Swashbuckler
Det kan ju också vara så att de är tänkta att ha en specialregel (adasierna får i B&M t.ex. "förmågan" att inte behöva slå åldringsslag förrän vid 40, och kamorianerna behöver börja redan vid 30).

Eller så har de kanske goda kunskaper om sjukvård, hemliga örter och kanske livsförlängande magi? (skulle inte förvåna mig, med tanke på hur officiellt mystiska de är som folkslag :gremwink: )