Bifur
Veteran
Ok, så i en av mina grupper spelar vi just nu Burning Wheel och vi har för tillfället problem med att hantera misslyckanden i spelet. Eller jag har har det och behöver skriva av mig. Våra RP är helt nya så vi är usla på allt. Verkligen genomusla, inte MUA- eller Warhammer-dåliga, mycket värre än så. Jag tror min RP lyckats med (1) ganska oviktigt slag, allt annat har gått dåligt, vilket varit fullt rimligt givet oddsen.
Det är förutsättningarna. Nu till mina funderingar. För mig skapar det än så länge svårigheter att få igång berättelsen. Upplevelsen är att RPn inte kan driva på handlingen utifrån sina Beliefs, det vill säga inte vara proaktiv, för att det är givet att de försöken kommer att gå dåligt. Istället kommer jag på mig själv med att sitta och leta situationer där jag kan göra handlingar vars misslyckanden kan skapa intressanta utfall för mina Beliefs - inte situationer där framgången (som är omöjlig) skulle vara i linje med mina Beliefs. Här börjar jag få svårt att leva mig in i det som spelare och att det tidvis känns oengagerande, även om det "fria spelet" är kul i övrigt - RPn blir passiv på områden där den borde vara aktiv. På något vis ett bakvänt sätt att närma mig det för mig.
Jag har några funderingar på vad det kan bero på:
Det är förutsättningarna. Nu till mina funderingar. För mig skapar det än så länge svårigheter att få igång berättelsen. Upplevelsen är att RPn inte kan driva på handlingen utifrån sina Beliefs, det vill säga inte vara proaktiv, för att det är givet att de försöken kommer att gå dåligt. Istället kommer jag på mig själv med att sitta och leta situationer där jag kan göra handlingar vars misslyckanden kan skapa intressanta utfall för mina Beliefs - inte situationer där framgången (som är omöjlig) skulle vara i linje med mina Beliefs. Här börjar jag få svårt att leva mig in i det som spelare och att det tidvis känns oengagerande, även om det "fria spelet" är kul i övrigt - RPn blir passiv på områden där den borde vara aktiv. På något vis ett bakvänt sätt att närma mig det för mig.
Jag har några funderingar på vad det kan bero på:
- Spelgruppen/SL är för snål med "Ja, men" - i att skilja på intent och task och låta task lyckas men inte exakt med den intent som fanns. Lite oklart för mig vad spelet faktiskt föreskriver här. Vi hade ett sådant exempel där min RP försökte övertala en SLP där jag trodde att konsekvensen skulle bli att jag fick vad jag ville men tvingades göra en gentjänst men där SL tolkade det som att SLPn istället fick mig att lova något (och ändå inte gick med på vad jag ville få den att göra).
- Vi är för kollaborativa kring vad konsekvenserna ska bli. Det är ju inte riktigt i linje med vad spelet föreskriver och det gör kanske att SL blir begränsad i att driva på berättelsen som ett resultat av misslyckaden.
- Att slå fast konsekvenserna i förväg, som ju spelet föreskriver, hämmar oss som spelare (eller i varje fall mig) i att ta beslut om handlingar som jag spelmekaniskt vet kommer att misslyckas. Hänger ju ihop med 2.
- Jag som spelare är för inriktad på att mina/våra Beliefs ska styra berättelsen. Det är ju fullt rimligt att ha anslaget att de bara ska styra min RP - berättelsen får ta den riktning den får som en följd av konsekvenserna av våra misslyckaden.
- Spelgruppen/SL är för snål med Artha. Inget jag egentligen upplever men det skulle kunna vara så. Jag har i princip gått +/-0 i de Artha jag fått utan att det gett effekt så det är möjligen en fingervisning.
- Spelets svårighetsgrad är helt enkelt för hög för min smak. (Inga jämförelser i övrigt men spelade nyss ett enkvälls i ett AW-hack för första gången på länge. Också karaktärsinriktat men skillnaden mot BW blev väldigt illustrativ - där kunde RPn hela tiden driva på genom egna handlingar. Det gick inte alltid bra men det gick liksom alltid framåt.)