Nekromanti Burning wheel -- what's the point?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Rising said:
Antingen har de alla missförstått reglerna som du tycker är så självklara,
Vet inte om jag missförstår dig här men inte har jag uttryckt att jag tycker att reglerna är självklara, tvärtom så tycker jag dom är knepiga att fatta men när man väl har fattat så tycker jag dom är helt .... UNDERBARA :gremsmile:

Arfert

Facit
Jag tänkte snarare på EON när jag läste Risnings inlägg... är alltid lite parodiskt att läsa trådarna om stridsreglerna där. :gremgrin:

Men Rising har en poäng, jag hade fördelen att spela med folk som hade hyfsad koll på reglerna i BW.. och då använde vi inte allt i spel.

BW är hopplöst rörigt och dåligt förklarat. Tror inte jag skulle klarat av att spelleda till exempel, med bara böckerna till stöd.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Efter att ha läst alla dessa hjälpsamma kommentarer tror jag att jag skaffar Mouseguard. Det verkar coolt och dessutom föredrar jag regerlverk som är begripliga vi första genomläsningen. Det är väl mina många år som teknikinfoirmatör som har fått mig att gilla klarhet.

Mogger

Hipsteranka
Du har alltså inte läst spelet själv? Det är visserligen ett problem om många postare på BW-forumet inte fattar spelet, men frågan är om de ger en rättvis bild av spelets användare? Jag gissar nämligen att BW har väääldigt många fans som älskar spelet. Jag hänger inte själv på BW-forumet, men på ex Story Games brukar folk framhålla spelet som ett bra trad-light/indie-light+mycket regler, vilket ungefär är vad som sagts i den här tråden.

Hela min spelgrupp köpte och läste spelet nästan samtidigt och det uppstod inte speciellt mycket knepigheter. Det besvärligaste för oss var att formulera BITs på bra sätt som funkar för oss* i spel, att det kan vara jobbigt att ha med sig ett koncept längs alla lifepaths och att det finns ganska exakt 1000 traits för mycket.

*Jag kollade upp vår gamla diskussion om Instincts i BW och såg att vi även där pratade om olika saker. För oavsett hur du formulerar dina instincts så ska de användas i spel enligt reglerna för Artha, och så länge de gör det så funkar de i enlighet med spelet. Däremot är det svårt att hitta dit utan att speltesta, vilket även gäller Belifs m.m. Nyckeln med BW är att följa Lukes råd och börja spela med så få regler som möjligt och sedan lägga till fler as you go.

Rising

Vila i frid
Ja, det verkar ju jättecoolt när Luke själv spelleder. Som här:

Standing at the center of the clearing was a bearded, long-haired man. He was practicing Si Juk's own sword form, Takashido!

Rich has Si Juk walk right up to him, "Sir. Do I know you, sir?" I had the stranger smile and lean in to Si Juk. He covered his beard with one hand, "Si Juk, it's me, Vega. I knew you'd find me here. I'm glad you've finally come! Now we can return the Emperor and get out of this damnable mosquito nest!"

I think I saw Rich's jaw bounce off the table on its way to the floor, but I could be wrong.

But I didn't let up. Out of the cabin on the left, I described young Emperor Mino emerge, "Excellent, Inspector, you've returned. I trust you've taken care of the wizards? All is safe at the capital? Good. We'll be leaving immediately. Vega, fetch my things. Si Juk, come to your Emperor. There is just one last thing I need you to do for me before we leave..."

Rich's eyes were wide and his mouth was twisted in disgust. He was searching for words, but I didn't give him the chance to break in.

"Si Juk, your Emperor needs you. Within that cabin right there dwells a mad man. He possesses a sword of ancient power and might that the Throne must have. You will go in there right now, slay him and take the sword and return it to me. Then we will leave and return to the Throne."

Rich was sputtering in horror at this point. I was, true to form, grinning evilly. "Duel of Wits, Rich. That's my Statement of Purpose. Duel of Wits. Right now. Let's go."

Rich finally started yelling, "No! Can I roleplay first? Can I? Can I fucking roleplay first? Huh?"

I was laughing. We were both on our feet. Rich indicated that he tore away from the Emperor's grip on his arm. Mino was a man in his 30s, raised in court. Si Juk was in his late 20s, hardended and scarred from years of poverty, trial and adventure. They made quite a pair -- and Rich had long ago made it clear that he personally despised the Mino character, and Si Juk followed suit.

Rich spewed venom, "I will never commit murder for you, you corrupt weakling." He went on at great length.

"I shall make you my personal sword instructor! Come now!"

Rich was about to respond, when I cut him off: "Duel of Wits or not?"

He hesitated.

"Yes or no?"

"No! Fuck him! I walk away. I return to Vega and talk to him."

"Excellent. Mino's eyes glitter and he smiles thinly as you walk away."

Jag menar; om varannan mening i en krönika är en beskrivning full med superlativ som berättar hur spelaren ser ut att skita på sig för att spelsessionen tydligen är så himla häftig, då måste det ju vara ett oerhört bra spel. Jag kan föreställa mig hur det skulle vara att spela med Luke:

Hi, I'm Luke Fantabulous Ace-Crane. Some of you might know me as a writer of roleplaying games, but I am also the inventor of cheese and king of Asia. Last night, after I had put an end to poverty in Africa and saved a cheerleader from a burning crocodile, I GM'ed a session with a new swedish friend of mine; Johan Rising.

I made up this really original plot concerning a magic sword and some sort of demon or whatever, and I had the bad guy say "you, brave knight, I command you to go forth and slay the demon and thus retrieve the sword of destiny!" Rising looked truly amazed by this haunting experience and imaginative turn of events, and for a brief moment I hesitated and thought to myself: "Maybe I should go a little easy on him? Since this is his first time playing with me, he hasn't already been exposed to my unprecedented high level of storytelling." But, you see, I just can't help myself. I'm like a supernova of creativity - and talent (it's a curse, really, and I'll tell you more about that on my blog www.awesome_man_saves_the_universe.com this weekend) - and decided that it would be against my nature to give Rising anything else than a truly mindblowing and lifechanging experience.

Rising said "ok. Well, sure, I guess." One could clearly tell that he was completely flabbergasted by now. His character was about to tell the bad guy something, but I cut him off and shouted "Duel of Wits!" at the top of my lungs. He didn't expect that, I'll tell you! I haven't seen a reaction like that since highschool, when I defeated a nazi robot in a lightbulb-eating contest.

Rising yelled: "No! Can I roleplay first? Can I? Can I please - for the love of all that is holy - fucking roleplay some first? Huh?" I took that as a sign of gratitude, and laughed. I could tell this was the most awesome moment of his life.

...

När jag ser en reklamfilm som säger något i stil med "Köp Supergrass' senaste skiva! Årets bästa skiva från decenniets bästa rockgrupp!" så gissar jag att det är Luke Crane's fanboys som är målgruppen. Jag kan föreställa mig dem stå på Statoil och ba' "de sade i reklamen att den här skivan var hur bra som helst. Jag bara måste ha den!"

Eller, jag vet inte. Är det bara jag som tycker att det liksom inte händer något särskilt anmärkningsvärt i Luke Crane's spelexempel, och att hans superlativ är obefogade?

Christoffer

It's all pig.
Ok, du har läst den tråden och antingen har du helt missat för att du söker småsaker att hänga upp dig på, eller så läser du den helt utan att bry dig om att de fyra trådarna du saxar från faktiskt har ett annat syfte. Om du istället läser dem (de är fyra stycken och man bör med fördel läsa igenom dem alla fyra) lite mer grundligt, slutar klippa saker ur sitt sammanhang och hänga upp dig på småsaker, så ska du se att tråden har betydligt mer att säga än att Luke skryter om vilken grym spelledare han är.

Mogger

Hipsteranka
Jeezus, Rising. Du kan inte föreställa dig att det hänt saker tidigare i spelet som gör att deltagarna faktiskt är engagerade över vad som sker i fiktionen?

Det här var sanslöst insiktslöst Rising. Din klipp-och-klistra-retorik börjar bli smått fånig.

Dessutom, vad har Luks SL-stil med spelet Burning Wheel att göra? De använde ju inte reglerna en enda gång i ditt citat?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ha ha ja du rising, vet inte vad jag ska säga, snyggt klippa klistra teknik och fina färger har du fått på texten också, var det nått annat så får du nog ta och förtydliga dig lite.

Rising

Vila i frid
Dude, dude... Lugn.

Om du är en fanboy; fine. Gilla spelet, rekommendera spelet och spela spelet hur mycket du vill, men ha inte för stora förväntningar när du kör en Ansgar med mig och försöker konvertera mig till BW-land. Du har redan berättat om varför du gillar spelet i ditt eget svar - jag berättar varför jag tycker att Luke Crane är en blowhard pajas i min deltråd. Om du har svårt att acceptera att någon kan ha en annan åsikt om något du gillar, så råder jag dig att bara låta bli att läsa och kommentera inlägg där sådana åsikter förekommer.

I mitt första inlägg berättade jag bara att Burning Wheel av många anses vara en väldigt obegriplig och opedagogiskt upplagd bok, och berättade att jag själv delar denna uppfattning, eftersom jag personligen fann BW-böckerna vara direkt plågsamma att läsa.

Hans sade vad fanboys alltid föreslår när någon kritiserar komplexitet och obegriplighet hos ett spel de gillar; "det är skithäftigt när man väl fattar det!" Jag har fått det rådet från Advance Squad Leader-spelare. Det hjälper inte.

Så; iom det var diskussionen i praktiken slut. Jag tycker det är obegripligt - fanboys tycker det är bra. Fanboys rekommenderar mig att fortsätta genomgå den smärtsamma proceduren att läsa Lukes torterade prosa tills jag en vacker dag börjar förstå Burning Wheel - medan jag redan har föreslagit att det verkar smartare att spela Mouse Guard, eftersom det i mina ögon verkar vara som Burning Wheel minus the stupid.

Det finns alltså inget för oss att diskutera. Jag kommer ju inte plötsligt att tycka att Burning Wheel blir mer pedagogiskt eller klokare upplagt för att någon jeppe utan självdistans kommer och säger att han förstår spelet hur bra som helst.

Och jag å min sida försöker inte påverka din uppfattning av spelet på något vis. Ta och titta efter själv, så ser du att jag inte kommenterat dina åsikter om spelet. Jag ser ingen poäng med det. Du tycker vad du tycker.

Så. Diskussionen är alltså sedan länge över, men om ni skall fortsätta skriva slogans till mig så tycker jag mig ha rätten att få skriva lite skämt tillbaka. Jag tog en av Lukes spelrapporter och raljerade lite över den med tungan i mungipan. Själv tycker jag nämligen att Lukes text är rent skrattretande på Maleficior-nivå. Jag tänker inte rant:a om det, men om ni skriver meningslösa floskler till mig i min deltråd, då får ni faktiskt vara beredda på att jag kan komma att svara.

Och... det är liksom bara att svälja att folk skriver skämt om spel på forumet. Vi gör det om D&D, vi gör det om Vampire, vi gör det om Synnibarr, vi gör det om BRP, vi gör det om allt. Om du inte tål att någon kan komma att göra det om ditt älsklingsspel så kommer din forumsvistelse att bli smärtsam vid jämna mellanrum.

Så, relaxa. Vi har inte längre någon diskussion. Diskussionen är över. Du kan inte påverka min uppfattning om att Luke ofta ägnar sig åt pinsamt egorunkande, eller att BW är en pedagogisk härdsmälta. Försök inte argumentera emot mig; du kan nämligen inte bevisa på något vis att jag skulle ha fel. Vad jag skrivit är min åsikt.

Folk har olika åsikter, vet du. Alla måste inte tycka precis som du, och bara för att någon har andra åsikter än de du har så betyder det inte att de måste vara dåligt informerade eller att de hänger upp sig på småsaker. Acceptera detta.

Mogger

Hipsteranka
Rising said:
Och... det är liksom bara att svälja att folk skriver skämt om spel på forumet.
Dina skämt är för avancerade för oss. Eller iaf för mig. :gremsmile: Men, fair enough. Jag har inget mer att tillägga.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Oki Rising ha ha det var skojjigt :gremsmile:
Men ett problem för mig är att jag inte riktigt fattar
vad du inte gillar med BW ( inte Luke )
att det är skrivet snett vilket gör det knepigt att förstå har jag förstått ( och håller med)
men i övrigt då?

För som jag kan fatta i tråden ovan så verkar det mest vara Luke och hur det är skrivit som är ditt problem med BW, och ut ifrån det så kan jag tycka att tipset att ta hjälp av någon som har orkat sig igenom böckerna och förstått, inte är så dumt.

Rising

Vila i frid
Jeezus, Rising. Du kan inte föreställa dig att det hänt saker tidigare i spelet som gör att deltagarna faktiskt är engagerade över vad som sker i fiktionen?
Jag älskar sådana här svar. "Om du inte tycker som jag så förstår du inte vad du pratar om!"

Sådana svar kan man alltid trolla fram ur en hatt när det gäller krönikor. Jag var ju inte närvarande vid den faktiska spelsessionen. Det är väl ändå fullt möjligt att jag av någon helt mirakulös anledning skulle ha tyckt att den här spelsessionen hade varit awesome om jag hade varit där själv?

Men det argumentet makes ju ingen sense, eftersom andra rollspel verkar klara att generera krönikor som tilltalar mig hur bra som helst.

Om vad du just skrivit hade haft någon gnutta relevans så hade det gällt för alla spelkrönikor. Du säger att klipp-och-klistrandet är fånigt, men om det hade varit sant så hade ju alla inklistrade krönikor varit inlevelselösa.

Så är icke fallet. Bra rollspel leder i min mening till intressanta spelupplevelser, och det går utmärkt att förmedla sånt i skrift. Det går precis lika utmärkt att behålla det spännande och intressanta om man klipper i krönikan och klistrar in det på ett forum.

Så vad du säger är att just Luke Crane av någon anledning skulle vara ett undantag som man aldrig får ha kritiska åsikter om. Alla andra spel kan leda till intressanta spelkrönikor, men just Burning Wheel skulle vara annorlunda och av någon outgrundlig anledning alltid framstå som parodiskt trams i skrift, trots att det egentligen skulle leda till fantastiska och oförglömliga spelsessioner?

That makes no sense. Fanboys; lugna ner er! Folk har egna åsikter, vet ni. Det betyder att folk kommer att ha andra åsikter än er. Svälj det. Acceptera det. Lär er att leva med det. Tills ni gör det så rekommenderar jag er att gå tillbaka till era egna deltrådar och stanna där.

Att folk har andra åsikter än er betyder inte att de har fel. Och det betyder inte att ni kan plocka fram vilka dumma argument som helst för att försöka bevisa det.

Acceptera att folk har olika smak. Tolvåringar kan göra det, så det borde inte vara för mycket begärt att indiefanboys skulle kunna detsamma.

Mogger

Hipsteranka
Jag gissar att du skrev det här innan jag skrev mitt förra svar, men oavsett det så missar du min poäng. Eller kanske inte.

Om vad du just skrivit hade haft någon gnutta relevans så hade det gällt för alla spelkrönikor. Du säger att klipp-och-klistrandet är fånigt, men om det hade varit sant så hade ju alla inklistrade krönikor varit inlevelselösa.
Ja, det gäller alla spelkrönikor. De säger betydligt mer om hur författaren gillar att formulera sig. Om de är innehållslösa eller inte är alltså helt subjektivt och funkar därför dåligt som faktaunderlag.

Men, allt var ju bara ett skämt så vi skiter väl i det här nu?

Rising

Vila i frid
att det är skrivet snett vilket gör det knepigt att förstå har jag förstått (och håller med)men i övrigt då?
Nämen jag har inte så mycket andra åsikter. Det är som Advance Squad Leader: Jag kan inte avgöra om det är spelmässigt bra eller dåligt, för jag begriper ju inte hur man ska spela det. Det är för krångligt och dåligt upplagt.

Så, i mitt första svar sade jag allt jag ville ha sagt: BW är opedagogiskt och svårläst, och jag rekommenderar Mouse Guard istället, för det tycker jag verkar så oerhört mycket lättfattligare.

Att säga att jag ska hårdplugga BW är alltså inte ett givande råd till mig. Varför skall jag ägna tid åt att läsa något som jag tycker är idiotiskt, när det numera finns något annat som jag tycker verkar smart och lättbegripligt? Allt det jag tyckte verkade bra hos BW finns i MG, och allt det jag tyckte var plågsamt att läsa i BW verkar mycket enklare och vettigare upplagt i MG.

BW kan vara jättebra för er som förstår det. Jag antar att ni redan har berättat det i era egna deltrådar. Om inte; gör det. Mekanurg har nog visserligen redan bestämt sig för vad han skall köpa, men det kan ju finnas andra människor som går i köptankar och som kan vilja ta hjälp från den här tråden.

Men, för mig hjälper det alltså inte. Att spela ASL med en ASL-veteran skulle inte göra att jag förstod något av det spelet. Jag måste själv lära mig reglerna om jag ska kunna förstå och bedöma ett spel. För mig spelar det alltså inte minsta roll huruvida det finns erfarna BW-spelare eller inte.

Men berätta gärna i era egna deltrådar om hur ni tycker att spelet är, sett ur era egna synvinklar.

Rising

Vila i frid
Ja, det gäller alla spelkrönikor. De säger betydligt mer om hur författaren gillar att formulera sig.
Ok. Så är det inte för mig. Jag har faktiskt läst flera spelkrönikor som varit skrivna på oerhört kryckiga och oinspirerade sätt, men som ändå givit mig en förståelse för spelet som pågått i bakgrunden, och fått mig att känna "det här är häftigt."

Jag vet förstås inte om det var inlevelsefullt eller inte när de faktiskt spelade sessionen, men det struntar jag ju i. Det viktiga för mig är ju om jag kan se att spelet har potential att tilltala mig. Alltså om jag tror att spelet skulle kunna fungera för mig, och om jag känner mig inspirerad att börja göra något eget med det.

Givetvis är det fortfarande en subjektiv tolkning, men so what? Det finns ju ingen matematisk ekvation man kan använda för att avgöra om ett spel är bra eller inte. Mekanurg frågade oss om våra åsikter.

Jag misslyckas med att se det kontroversiella i detta.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tack för svaret, då vet jag.
Sen tror jag inte att du behöver hårdplugga reglerna om det
finns någon annan som du kan lära dig av, så har det funkat för mig.
Men det är ju jag det :gremsmile:

Och visst Mouse Guard är alldeles utmärkt och han har lyckats formulera sig mycket bättre där, det håller jag med om.