Nekromanti Burning wheel -- what's the point?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hans. said:
Mekanurg said:
Jag funderar på att skaffa mig Burning Wheel?
Hur blev det, köpt eller inte köpt?

/Hans gräver lite
nu när jag grävde lite djupare så såg jag ju att du skulle köpa Mouse Guard istället, blev det det och vad tycks i så fall?

/Hans nyfiken

Christoffer

It's all pig.
Re: Burning wheel -- what's the pointpointpoint?

HJK said:
Jag har inte hängt där så mycket. Jag tänkte främst på en tråd om dual of wits, där en kille invände att pointpointpoint var för bra. Folk verkade inte ens vilja försöka förstå honom. Sånt blir lite irriterande.
Oj, det här hade jag visst inte svarat på. Så gör det nu när ändå Hans använt svart magi för att väcka tråden till liv.

Var det någon som vägrade försöka förstå så var det precis den killen. Han kom med sina åsikter om PPP och PPD och alla svarar i princip med, "ja precis, det är meningen att det ska vara så, men tänk på va det ger för konsekvenser" men han fortsatte att dunka huvudet i väggen och stirra blint på konflikten i sig som mekanik.

Min erfarenhet från trådar som den du hänvisar till är snarare att det har att göra med att folk köper Burning Wheel, läser det och tycker att saker är fel utan att spela spelet eller försöka anlägga det perspektiv som spelet har. Att spela ut Point Point Dismiss är ett rätt säkert sätt att vinna en Duel of Wits, men dels riskerar man att behöva kompromissa, dels framstår man som ett komplett as. Bägge får konsekvenser i fiktionen. Ett perspektiv som trådskaparen i PPP-tråden inte ville ens försöka se.

Och, oavsett vad folk i den här tråden skriver om Burning Wheel som ett tradspel, så är det ett gatewayspel för oerhört många som får dem att gå från traditionellt spelande till ett story nu-spelande vilket också drabbar Burning Wheels forum hårt med många frågetecken. Och de flesta besvaras. Endel jäkla kort och snorkigt. Andra utförligt och med enorm tid nedlagd. Den enda som bryr sig mer om att hjälpa sina spelare att komma igång med sina spel tror jag är Ron Edwards.

Så, vad jag skulle kunna ha sagt på en mening: Sinckelisnack: Burning Wheels forum är grymt trevligt, massa med hjälp, massa med engagerade spelare och spelledare, och endel korta suriga och griniga inlägg. Men va tusan. Gnäll har vi ju här också. Så det räcker och blir över. :gremsmile: