Nekromanti Burning Wheel

Storuggla

Champion
Re: Ojsan då. och lite OT.

"Jag väljer att svara här, för att jag precis köpt BW, och inte fattar ett jota egentligen, så om jag har fel vore det kul om någon säger mot mig."

Okej.

"Instincts är bara en del av soppan. Instinkterna är mer eller mindre fördelar som gör att du kan bryta mot spelets regler (jämför med Feats i D&D). Om du väljer att bortse från den fördelen får du Artha-poäng.Förutom Instincts har man ju också Beliefs och Traits. Beliefs är mer av typen: "Människorna är alltid värda att räddas, oavsett priset". Traits är mer typ "dumdristig". Vill man skapa en Spindelmannen så får han Artha-poäng för att agera i enlighet med sin belief att de oskyldiga måste räddas, och han får också artha-poäng för att slåss mot Thanos fast han borde veta bättre eftersom han är dumdristig."

Umm... okej. Det verkar korrekt.

"Sedan är jag inte alls säker på att det här är något slags samberättarspel. Det ser mer ut som ett vanligt rollspel, fast med strukturerade bonussystem för rollspelande (att jämföras med ad hoc-XP-bonusar i D&D)."

Visst är det? Eller kanske ett samberättarrollspel (eftersom du väljer dina BITs som i sin tur spelledaren ska spinna loss på) med extra crunch? Hursomhelst är det... ballt.

Storuggla, äckelbob i fickan

Rising

Vila i frid

Instincts är bara en del av soppan. Instinkterna är mer eller mindre fördelar som gör att du kan bryta mot spelets regler (jämför med Feats i D&D). Om du väljer att bortse från den fördelen får du Artha-poäng.
Jag tycker fortfarande att det här är skumt.

Med en Lucky Luke-rollperson som har Instinkten "drar alltid först" (vilket ju påminner om viss Feat) så uppmuntras spelaren till att inte vilja dra först om han inte absolut behöver, för att på så vis införskaffa Arthapoäng.

Det slår väldigt fel i situationer där man bara vill låta rollpersonerna få etablera sina förmågor. Ni vet, i början av en berättelse, när rollpersonerna bara visar vilka de är och vad de kan; "poserar för publiken", so to speak. Då uppmuntrar man alltså Trinity att prata sig ur konflikten med poliserna istället för att slåss och springa på väggar. Man uppmuntrar Indiana Jones att bete sig som Belloq, och... tja, det låter bakvänt, helt enkelt.

Jag tänker hellre i banor såsom att man etablerar "förmågor" för att dessa sedan skall nå sina klimax. Såsom det är med James Bond och Q. Q ger aldrig Bond någon pryl som han inte behöver senare under sitt uppdrag. Så där fungerar etableringar: Man visar dem först, för att presentera vilka förmågor som sedan skall komma att spela roll i berättelsens klimax. Om spelaren i inledningen visar att Lucky Luke drar snabbare än sin egen skugga, då är det en ledtråd till övriga berättare; "innan berättelsen är slut så skall vi få se mer av den här förmågan..."

Precis på samma sätt som Ruffy i One Piece visar att han har en gummikropp innan han sätter igång och visar hur det särdraget kan rädda hans liv (genom att studsa bort projektiler, till exempel). Han verkar aldrig någonstans låta bli att bete sig som en gummivarelse bara för att få arthapoäng...

Eksem

Champion

Och nu begriper jag varför det verkar så dåligt. Jo, för att Storuggla (och för den delen jag) är analfabet. Det är förstås inte så att man får artha när man bryter mot sina instincts, utan man får artha när man följer sina instincts trots att man ställer till det för sig. Om man har instinkten att man skjuter först och frågar sen, då får man artha om man skjuter någon man inte alls borde skjuta.

Rising

Vila i frid

Det är förstås inte så att man får artha när man bryter mot sina instincts, utan man får artha när man följer sina instincts trots att man ställer till det för sig.
Ja, men då är det coolt. Då funkar allt såsom jag tycker att det skall funka. Rising approved, so to speak.