Varulv Bybornas hövding - R2

Brynolf

Dum fan
Men mycket tyder ju på att väktaren faktisk lyckades vakta siaren. Varför skulle han vara stenad. Han verkar frisk, tycker jag.
Om ulvarna nu försökte mörda mig så betyder det att jag är äkta siare. Dvs att Vimes är bybo. Det betyder också att väktaren är äkta. Alltihop kan isåfall förklaras av att vi helt enkelt har ett standardupplägg.

Man kan tycka att Vimes och hans compadres borde pusha för en sån här teori. Har de gjort det?

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Om ulvarna nu försökte mörda mig så betyder det att jag är äkta siare. Dvs att Vimes är bybo. Det betyder också att väktaren är äkta. Alltihop kan isåfall förklaras av att vi helt enkelt har ett standardupplägg.

Man kan tycka att Vimes och hans compadres borde pusha för en sån här teori. Har de gjort det?
Jag skulle just skriva att jag lovat mig själv att aldrig lita på en siare, när det finns potentiellt knasig sådan. Jag hade just tänkt ta bort Vimes från min grön-lista. Men jag ska alltså lita på att du siar rätt @Brynolf? Du känner dig ganska säker på det låter det som.

Brynolf

Dum fan
Ok, nu har jag läst Vimes med riktigt tendentiösa glasögon, men:

Det eliminerar ju några scenarion eller hur?
Ja det gör ju det. Iom att just Vimes borde veta vilket typ av siare jag är nu.

Sen: är det någon annan (än Sidd) som är väktare är det verkligen läge att spotta ut det nu.
Alltså, om Vimes är bybo så hade han inte fnulat på det här. Han VET isåfall att jag är äkta siare. Och inser förstås att ulvarna också VET det. Och inser förstås att de isåfall lär vilja mörda mig. Varför (låtsas) misstro Sidd när allt gått som det borde göra om Vimes var bybo?

Har Sidd väktat någon annan än sig själv eller Brynolf är det givet att han ska outa det (oavsett om han kan väkta samma spelare flera nätter i rad). Det är ett bättre siande än siarens siande.
Här kan man ju tycka att Vimes inte borde dissa mitt siande, eftersom han som bybo vet att jag siat rätt.

...

Jag tycker helt enkelt bybo-Vimes borde göra en större grej av att han VET att jag är äkta siare. Men det kan vara svårt i ulvhuvudet att skilja på vad man borde känna till och inte.

Brynolf

Dum fan
Jag skulle just skriva att jag lovat mig själv att aldrig lita på en siare, när det finns potentiellt knasig sådan. Jag hade just tänkt ta bort Vimes från min grön-lista. Men jag ska alltså lita på att du siar rätt @Brynolf? Du känner dig ganska säker på det låter det som.
Njae, alltså jag menar att OM sidd är äkta väktare och lyckades väkta mig, så betyder det att uövarna försökte mörda mig. Och det skulle de bara göra om jag vore äkta siare. Och om jag är äkta siare så är förstås Vimes grön (eller nä, han kan förstås fortfarande vara miller).

Big Mama

Fakta: Det blev inget Nattmord.

Hade de tillgång till Nattmord ojämna rundor så kunde ju ulvarna Nattmörda vem som helst av oss andra i stället för att försöka klippa Siaren som troligtvis skulle bli Vaktad.

Varför tror du på att jag lyckades stoppa ett Nattmord?
Vaktade du inte siaren? Är inte det ett tecken på att du stoppat ett nattmord?

Big Mama

Jag sitter och "jobbar" men ska nu gå på restaurang så jag försvinner nu. (Hur kan man försvinna när man redan är försvunnen tänker ni :D)

Jämnt lopp mellan Fjodde och Vimes. Jag ligger kvar på Fjodde men Vimes börjar onekligen skava.

Brynolf

Dum fan
Vaktade du inte siaren? Är inte det ett tecken på att du stoppat ett nattmord?
Korrekt ju. Så med det jag just sagt i åtanke: Om vi vill få det här till att Vimes är ulv så måste han vara miller. Vad finns det för tänkbara alternativ där väktare och siare är äkta, och en ulv är miller? Jo följande:

A: Cohortes Praetoriae. Välj ett alternativ:
( ) 0 extra romare från Legio X Equestris. (26 s)
(X ) 1 extra romare från Legio X Equestris. (18 s)
( ) 2 extra romare från Legio X Equestris. (10 s)
( ) 3 extra romare från Legio X Equestris. (4 s)

B: Troubadix sång. Välj ett alternativ:
(X ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli gröna och gallernas röda. (+4 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
( ) Troubadix sång får allas ansikten att bli röda. (-2 s)

C: Vae victo, vae vicits! Välj så många du har råd med:
(X ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
(X) Et tu, Brute: Ni får nattmörda på jämna (R2, R4, o.s.v.) rundor. (-8 s)
(X ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)

( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Korrekt ju. Så med det jag just sagt i åtanke: Om vi vill få det här till att Vimes är ulv så måste han vara miller. Vad finns det för tänkbara alternativ där väktare och siare är äkta, och en ulv är miller? Jo följande:

(X ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli röda och gallernas gröna. (+6 s)
( ) Troubadix sång får romarnas ansikten att bli gröna och gallernas röda. (+4 s)

(X ) Delenda Carthago: Ni får nattmörda på ojämna (R1, R3, o.s.v.) rundor. (-8 s)
(X ) Caliguliminix har kommit till byn: En romare, ditt val, får alltid grönt ansikte av Troubadix sång. (-8 s)

( ) Aut Caesar, aut nihil: Julius Caesar har en extra röst en gång (skrivs privat till SL). Kan användas för snajp. (-8 s)
( ) Semper Batallius har skapat en tvedräkt: Romarna har ett fritt nattmord att användas när som helst - det förbrukas efter användning. (-8 s)
( ) Druiden har fått en bautasten i huvudet: trolldrycken han delar ut skyddar inte mot nattmord. (-8 s)

En framtida varning:
1 extra ulv 18
Fungerande siare 24
Dubbla nattmord 8
Caesar sias röd 0

Om spelet går så långt att siaren prickar en ulv och sen bara kommer med grönsianden så behöver vi tänka på att det kan ha varit planerat. Om Vimes (som vet att han ofta sias tidigt) är Caesar och valt i princip vem som helst som kompanjon är det nog en gångbar strategi. Något att ha i åtanke framåt senare rundor.
Om det här faktiskt stämmer så är jag nöjd över att jag inte varit helt värdelös som Majestix.
1000006181.gif

Brynolf

Dum fan
Att göra just Vimes till miller är förstås skitsmart eftersom han sias stup i kvarten. Det borde jag förstås ha insett och siat nån annan, men det kan nog leda rätt det här också.

fjodorsenuba

Krigarpoet
Jag hinner inte in och göra mycket. Tolkar som att det står mellan mig och Vimes.

Tänker inte rösta på mig själv så occsm.blir det Vimes. Inget annat frev finns just nu och ingen har tittat annat på än att dreva ut mig eller Vimes (eller Basse.)

Jag har inte någon direkt "jobbar för byn" känsla från Vimes denna gång.

Röst: @Vimes

fjodorsenuba

Krigarpoet
Jag påminner om att jag tror ulvarna kör min playbook och låter byn styra om mot bybor.
Ni som är gröna bör tänka på vilka som försöker kontrollera samtalet som inte är bekräftat gröna.

fjodorsenuba

Krigarpoet
Kommer troligtvis inte hinna ändra till något annat lopp och om ni nu väljer att rösta ut mig så bör ni också säga vilka mina tre troligaste medkumpaner är. Mer info till byn är det.jag kan pressa er på nu. Ta ställning och ge byn en chans att vinna!

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag har en annan teori med nattmordet:
Ulvarna satte det medvetet på Brynolf, trots stor risk till att bli väktad.
A) Det är inte säkert att väktaren gör som byn ber den. Nu väger det väl förvisso över en hel del att vi var bekräftat gröna som bad om det, men det finns ändå inget som säger att väktaren inte bara gör sin egna grej ändå.
B) Om väktaren ändå väktar siaren så är det ett bommat natt mord, ja. Men det är också otydliga signaler för byn om vad som gäller i spelet. Ett missat nattmord kan betyda fler ulvar, vilket får byn att kolla bredare och det blir då enklare för byn att få in en kil i spelare som kanske annars inte blivit skärskådade och kanske hade det kunnat leda till att vi råkar rösta ut en bybo istället.
C) Det fanns egentligen inga andra bra mål. Inte många spelare har utmärkt sig på ett glasklart sätt, så en slipad käft hade kunnat bygga case mot alla kvarvarande spelare. Att då inte mörda någon av dem ger inga signaler om var ulvarna finns och vi (läs: Anthrox) var ändå ganska långt ute på djupt vatten och cyklade med många anklagelser.

Alltså finns det ändå fog för att ulvarna helt enkelt testade ett mord på siaren. Funkar det så funkar det, funkar det inte skapar det kaos i byn. Det kan ju ha varit ett värt byte, speciellt om ulvarnas plan var att förmedla en riktig siare som grönar Vimes felaktigt.

Sidd

”Bybo”

Jaha, kan så vara.
Bra klurat hörrni.
Vi får se hur det urartar sig till nästa runda.