Varulv Bybornas hövding - R2

Sidd

”Bybo”
Crunchade lite scenarion med naiv siare (eller ulvmiller, det är sak samma i de här fallen) men det ger nog inte så mycket än, för lite data att gå på:

View attachment 21509

Värt att notera är väl att både solo och duo kommer undan med maxade mord och naiv siare. Trion har antingen missat sitt mord eller spelat suboptimalt och valt mord "fel" rundor. Ulvkvartetten kan lika gärna köra galen siare och ulvmiller istället för mord (vette tusan prioordningen där) men den verkar osannolikare och osannolikare att det är fyra, tycker det är tillräckligt svårt att hitta två eller tre nu med så många gröna :D
Fattar inte din poäng-statistik som JC får?
Solo har väl denne 26 att köpa för: du noterar här +32.
Duo har väl denne 18 att köpa för: du noterar här +24
Trio har väl denne 10 att köpa för: du noterar här +16
Kvartet har väl denne 4 att köpa för: du noterar här +10

Vad felar i mitt tänk?

Sysp

NNO
Jag tycker duon börjar se sannolikast ut,
Fattar inte din poäng-statistik som JC får?
Solo har väl denne 26 att köpa för: du noterar här +32.
Duo har väl denne 18 att köpa för: du noterar här +24
Trio har väl denne 10 att köpa för: du noterar här +16
Kvartet har väl denne 4 att köpa för: du noterar här +10

Vad felar i mitt tänk?
Inget, du tänker helt rätt och jag tänker helt rätt :D Jag skrev bara om menyn så den blev tydligare här och då flyttade jag poängen från siarna in i antalet ulvar så att det blev lättare att läsa:

Sidd

”Bybo”
Roligt att du köper helt andra grejer än mig Sidd, det är därför vi borde ulva tillsammans! :D
Fakta: Det blev inget Nattmord.

Hade de tillgång till Nattmord ojämna rundor så kunde ju ulvarna Nattmörda vem som helst av oss andra i stället för att försöka klippa Siaren som troligtvis skulle bli Vaktad.

Varför tror du på att jag lyckades stoppa ett Nattmord?

Sysp

NNO
Posten om duon slank med där:

Jag tycker duon börjar se sannolikast ut, det går att spela helt optimalt och ändå ha råd med naiv siare. Alla fyra scenarion är fortfarande i spel men både solo och kvartett börjar kännas osannolika med hur spelet artat sig.

Sysp

NNO

Hade de tillgång till Nattmord ojämna rundor så kunde ju ulvarna Nattmörda vem som helst av oss andra i stället för att försöka klippa Siaren som troligtvis skulle bli Vaktad.

Jag tror det är sannolikare än att ulvarna valde att nattmörda bara jämna rundor, det känns som hål i huvudet om det blir udda antal rundor som spelet pågår, dessutom är det väl rätt attraktivt att ha ett mord redo R3 då hövdingens trolldryck försvinner.

Jag hänger fortfarande inte med på varför du är så inne på bautastenen om du inte har mer info om hur väktaren funkar exakt eller vem du egentligen väktat etc men jag tror inte det har någon bäring på spelet i positiv riktning för byn att du avslöjar nåt sånt, så jag tror helt enkelt det är bäst att vi inte diskuterar det alls.

Brynolf

Dum fan

Ja i synnerhet om jag nu är keff så finns det ju rätt ont om skäl att mörda mig. Så du kan ha rätt Sidd.

Sidd

”Bybo”
Jag tycker duon börjar se sannolikast ut,

Inget, du tänker helt rätt och jag tänker helt rätt :D Jag skrev bara om menyn så den blev tydligare här och då flyttade jag poängen från siarna in i antalet ulvar så att det blev lättare att läsa:

Jag tycker Troubadix sång får allas ansikten att bli gröna. (-2 s)
Kan Obelix snälla tysta snesjungarn så vi kan tänka redigt nu här med ingredienserna till soppan 🙏

Sysp

NNO
Ja i synnerhet om jag nu är keff så finns det ju rätt ont om skäl att mörda mig. Så du kan ha rätt Sidd.
Jamen i såna fall så är det ju knappast dåligt för oss ändå. Då har ulvarna spelat suboptimalt för att dölja sina avsikter och vi får helt enkelt inte räkna med att väktaren skyddar nåt i senare rundor. Det är en ganska liten nackdel för byn som ulvarna i så fall vaskat minst ett nattmord på.

Sysp

NNO
Poängen är mest att hela den här diskussionen inte ger sådär jättemycket. Nu för jag ju den med två helgrönade spelare så det är ju lite skumt att jag är den som vill sluta brusa men jag tror vi kan sluta prata bautasten nu :D

Sidd

”Bybo”
Poängen är mest att hela den här diskussionen inte ger sådär jättemycket. Nu för jag ju den med två helgrönade spelare så det är ju lite skumt att jag är den som vill sluta brusa men jag tror vi kan sluta prata bautasten nu :D
Är det du som är Obelix?
Erkänn🧐
IMG_1133.gif

Brynolf

Dum fan
Ja bautasten tror jag mindre och mindre på. Däremot kan det ju vara mord bara jämna rundor och kass siare.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
🎶Asterix och Obelix springer genom skogen, känner inga bojor, lever efter egen dag, tänker bara på sitt fria liv och hur man klarar sig, oo-de-lally, oo-de-lally, hoppsan vilken dag!🎵

Sidd

”Bybo”
Jag tycker det rätt klart är en bild av att Vimes, Basse, Fjodde är scumast i byn.

Därav tror jag de flesta av oss är överens om att nån av dessa 3 spelare INTE ska ligga först och avgöra drev till Ulvars glädje.
Basse ligger nu R2 em först och avgör vid lika drev (mellan Fjodde och Vimes).
Skaver.
Ställ dig i kön.
Om Basse inte följer uppmaningen så bör ni andra i det drevet fundera på läget.
@Basenanji
@Big Mama
@StradhLestat
@Sysp

Sen så behöver ni tre som ligger i ensamdrev ta ställning på dagens diskussion och tydligt välja ett av de 2 starkaste dreven så det går att göra vettiga röstanalyser framtida rundor.
@fjodorsenuba
@Sömniga Isaac
@Vimes

Det blir samarbete för byns bästa👍

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Jag tycker ändå lite synd om @Octagonal även om det är självförvållat genom att han är awesome, men han kommer ju aldrig kunna tvätta bort stämpeln av att vara high suspect oavsett situation.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag får släppa Basse igen, även om jag nu spenderat enormt mycket tid på att läsa igenom Basse, Vimes och Fjodors inlägg så blir jag inte mycket klokare. Så nedan är min observation.

Det vi vet: Octa var grön. Det jag kan påstå, jag är grön. Anth är grön (hövding). Sidd och Brynolf är gröna på grund av de roller de hävdat, där ingen hävdat emot. Big Mamma litar jag på, vi två är de enda som i klartext nämnt detta med att inte fått PM och varit förvirrade över det. BM sa det dessutom före mig, vilket gjorde att jag vågade nämna det då det gav mig större klarhet i hur spelet fungerar. Sen fördes diskussion om hur det egentligen är mellan Brynolf och BM, men de är ju båda gröna i mina ögon.

Osäkra för mig: Sysp och Strahd.

Så över till de jag är osäker på men som jag tänker hålla som röda så länge.

Vad jag ser, som inte är något nytt utan redan blivit nämnt av andra deltagare.

Vimes: Anklagar/misstänker Sidd hela första rundan, men riktar även misstanke mot Fjodor. Skyddar/berömmer Basse. Aktiv i runda 1, men jag får verkligen ingen klarhet i något som sägs från Vimes. För mig blir det mest massa prata utan något direkt innehåll, utöver att gräla med/misstänka Sidd under stora delar av rundan.

Fjodor: Nämner att han inte haft interaktion med SL på något sätt. Går att tolka som att han säger samma som mig och BM, men långt mycket senare i spelet. Basse upplever det olustigt att Fjodor är vänlig mot Basse under runda 1. Sägs ganska sent i runda 1. Är inte jätte aktiv i runda 1, likt mig och BM.

Basse: Uttrycker tacksamhet och olust över att vara skyddad/uppbackad av Vimes. Är väldigt aktiv genom hela runda 1.

Alla tre uttrycker dock att Octa förmodligen är grön och är tveksamma till att rösta ut Octa. Säger förmodligen inte så mycket.

Eftersom min röst på Basse just nu gör till eller från så flyttar jag den till Vimes, för det är den spelare jag just nu upplever skjuter ifrån sig mest/har sagt minst trots stort deltagande i rundorna.

Röst: @Vimes

Brynolf

Dum fan
Heja Isac! Bra jobbat.

Jag gillar att det är såhär tajt mellan Fjodor och Vimes.

Och att de två är de enda som ligger med röster utanför de två huvuddreven.

Och att Basse ligger med utslagsröst på Fjodor är också ball. Om vi hänger Fjodor och han är bybo så ser det småilla ut för Basse.

Eller har du någon ambition att flytta din röst, @Basenanji ?

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Hm, det här är en bra fråga! Vet ulvarna eller ulven hur väktarförmågan fungerar innan spelstart? SL skrev i R1 följande:

En väktare blir ju oftast (i våra spel muförtiden) automatiskt onyttig efter R3 eftersom den då förmodligen inte kan väkta sig själv (förutsatt att den ger sig tillkänna).

Jag säger: nej, ulvarna eller ulven hade inget att gå på innan spelstart, så jag tror nog att alternativet ”stenad väktare” är mer trovärdigt än det extra nattmordet!
Men mycket tyder ju på att väktaren faktisk lyckades vakta siaren. Varför skulle han vara stenad. Han verkar frisk, tycker jag.