Det var ju egentligen bara smågrejer. Mest för att så många andra hade fått lite grönt av diverse anledningar. Men det var ju inget på basse som lyste direkt rött alls.Snälla ni som röstade rätt på Basse, vad var det ni gick på?
Jag tror jag gjort mina Basse case ganska tydliga?Snälla ni som röstade rätt på Basse, vad var det ni gick på?
Tack! När man som bybo blir hårt ansatt så tänker man ulv och det hade du ju också rätt i.Jag tror jag gjort mina Basse case ganska tydliga?
Det kändes för mig som Basse kämpade hårt för att insunuera och försöka få igång drev åt mitt håll.
Rätt ofta med lite logiska fel,.. men inte superuppenbart kanske för den som inte blev utsatt för det?
Ex tror jag vid minst 2 tillfällen så försöks det medvinkeln att jag tackade nej till att vara JC.... Men båda gångerna "glömmer" han att få med att Brynolf var den som lyfte det först om att blivit tillfrågad.
Sedan andra småsaker som kändes som halmstrån i försök att få mig att verka ulvig....
Jag hade ju båda basse och fjodor som ulvmisstänkta (bland annat för röstbytena omgången innan när Vimes åkte).....så när jag såg röst läget (och framförallt röstsiffrorna vid tie), så kände jag att jag kunde spara fjodor en runda....men bara om han själv aktivt röstade på vad jag trodde var hans ulvkompis, basse.... Vilket skulle vara ända sättet för fjodde att klara sig....
Jo jag var inne på stt låta dig leva. Men du är ju så hinla jobbig och bra så det kändes som att det var ännu smartare att tysta dig.Ah, jag var naiv alltså? Synd att du mördade mig då, för jag hade siandet på dig i R2. Tror de flesta hade avskrivit Naiv Siare som alternativ vid det laget, så då hade du troligen grönats avsevärt.
Nä det varierar mellan de alternativen, uppblandat med nåt mer exotiskt väkt emellanåt.Finns det någon koncensus kring vem/hur man får väkta? Eller hittar alla arrangörer på vad som gäller inför varje spel?
Jag har när jag arrangerat använt både "du får inte vakta dig själv" och "du får inte vakta samma person två gånger i rad". Inget minne om jag hittat på det själv eller knyckt det någonstans ifrån.
Ja, det var en så stor plot twist. Jag hoppades att du skulle sia honom grön för att göra det svårare för byn.Ah, jag var naiv alltså? Synd att du mördade mig då, för jag hade siandet på dig i R2. Tror de flesta hade avskrivit Naiv Siare som alternativ vid det laget, så då hade du troligen grönats avsevärt.
Jag tror olika metan går lite i vågor, beroende på hur tidigare ulvlag betett sig senaste spelen. Detta året har vi haft många ulvlag (minst 3 va?) som vunnit genom att spela excellent bybospel, så inte konstigt om folk per automatik då misstänker aktiva bybor. Tidigare, typ förra året vill jag minnas, hade vi många ulvlag som vann genom lågflygande och byn ofta i R1 röstade ut en aktiv bybo som tänkt snett, varpå åtminstone jag justerade om för att hellre rösta ut en lågflygare R1 än en aktiv orange spelare. Så jag tänker att det blir lite självjusterande utifrån sånt. Metan kommer och går, samtidigt som olika spelare har olika spelstilar, så det beror ju fortfarande mycket på vem det är som faktiskt är ulv. Jag menar, blir Fjodde ulv kommer han ju antagligen lågflyga oavsett. Så vi har väl kanske bara helt enkelt fått många ulvar detta året som spelar på att vara duktig bybo, och därmed blivit mer försiktiga med sånt.Jag tror också att det man kan ta med dig är att konstruktioner av varulvsspel i högre grad behöver ta med i beräkningen att vi känner varandra. Jag gillar VJVS men nu börjar nån sorts meta-teori om folks beteenden leta sig in i folks analyser på ett (tycker jag) lite olyckligt sätt. Jag håller med Sysp om att det är synd om aktiva beteenden inte uppfattas som grönande eller som ett bidrag: risken är dom jag ser det att sprlet blir mer stillastående. Men det där får vi fiortsatt diskutera. Kanske rättar det till sig när ett uövlsg vinner på att lågflyga?
Bra inlägg! Jag funderade på det här med metat efter att jag läst @Sysp s tankar om hur segt det är att bli misstänkliggjord för att man bidrar med sammanställningar och nödvändiga, men kanske inte så "farliga" analyser. Det är nånting med hur vi förhåller oss till vad som är "ulvigt" som vi (byn dårå) kan behöva skruva på, eller i varje fall diskutera och fundera över. Som du skriver: t.ex. Fjodor kommer inte skriva färre inlägg för att han är ulv, han kommer skriva ungefär lika många oavsett fraktion. Basse kommer babbla på oavsett fraktion. Och så vidare. Metat (som jag väl är högst delaktig i att skriva fram i t.ex. "bybohandboken") där vi ska vara aktiva och fundera över ulvrationalitet missar något. Det är helt visst rationellt ulvspel att lågflyga, men det kan också vara så att Fjodor inte skriver jättemånga inlägg, eller att Vimes faktiskt inte har haft tid att vara superaktiv. Typ. Grejen är ju att de flesta "avvikande" grejer man ser i spel är bybor som inte agerar optimalt utifrån något tänkt ideal. Och även om agerandet kan förklaras av ulvrationalitet finns det sjuttioelva scenarier där förklaringen är en helt annan. Kanske behöver man skifta från ulvrationalitets-metat till typ ett meta där man utvärderar spelare utifrån huruvida de bidrar positivt till byns arbete eller inte. Jag vet inte. Men det finns något form av intellektuellt arbete att göra här tror jag.Jag tror olika metan går lite i vågor, beroende på hur tidigare ulvlag betett sig senaste spelen. Detta året har vi haft många ulvlag (minst 3 va?) som vunnit genom att spela excellent bybospel, så inte konstigt om folk per automatik då misstänker aktiva bybor. Tidigare, typ förra året vill jag minnas, hade vi många ulvlag som vann genom lågflygande och byn ofta i R1 röstade ut en aktiv bybo som tänkt snett, varpå åtminstone jag justerade om för att hellre rösta ut en lågflygare R1 än en aktiv orange spelare. Så jag tänker att det blir lite självjusterande utifrån sånt. Metan kommer och går, samtidigt som olika spelare har olika spelstilar, så det beror ju fortfarande mycket på vem det är som faktiskt är ulv. Jag menar, blir Fjodde ulv kommer han ju antagligen lågflyga oavsett. Så vi har väl kanske bara helt enkelt fått många ulvar detta året som spelar på att vara duktig bybo, och därmed blivit mer försiktiga med sånt.
Och det tycker jag är kul, för då blir gamet till stor del att hitta holistiska mönster och förklaringssamband mellan vad folk gör och varför, som vi hade mycket av nu här i R3 från mina gräv.
Vad betyder detta? Får man inte väkta vem som helst annars? Jag tänkte att man är fri att väkta vem man vill? Ifall Julius C inte hade valt Bautastenen så hade du kunnat väkta dig själv, en ulv, eller en bybo hur många gånger i rad du ville.Jag frågade @damogn om jag kunde Väkta vem som helst och denne svarade Ja (istället för att svara ”du får se själv”) vilket jag också tolkade som att Väktaren var bruten.
Om det är en Väktare med i spel så är vanligast att denneVad betyder detta? Får man inte väkta vem som helst annars? Jag tänkte att man är fri att väkta vem man vill? Ifall Julius C inte hade valt Bautastenen så hade du kunnat väkta dig själv, en ulv, eller en bybo hur många gånger i rad du ville.
Mja, som Feuflux var inne på nyligen så finns det ingen satt standard för väktare. Ibland kan man inte väkta sig själv, Ibland kan man inte väkta samma person två rundor i rad. Det är upp till SL, och om det inte framgår i PM eller startinlägget så är det kutym att fråga SL.Vad betyder detta? Får man inte väkta vem som helst annars? Jag tänkte att man är fri att väkta vem man vill? Ifall Julius C inte hade valt Bautastenen så hade du kunnat väkta dig själv, en ulv, eller en bybo hur många gånger i rad du ville.
Tja, det roliga blir väl att man blir en spelare till eftersom ingen behöver vara SL. I övrigt ser jag inte riktigt vad det ska tillföra.En sak jag kom på...
Hade det varit kul med spelledarlöst varulvsspel? Man hade kunnat skapa en hemsida där man lägger in alla spelare och den slumpar vilka som är ulvar (och dessa får ett meddelande där de andra ulvarna står). Man kanske kan rösta på den sidan också och när rundan är slut (klockan 21 exakt och inte beroende på en slarvig SL) så visar den ifall den som röstades ut var ulv eller bybo.
Man hade också kunnat ha en meny med reglerna, så att siaren får en länk som den kan sia med, väktaren får en länk för väktande osv.
Man hade behövt få tillgång till wrnus API (vilket man kan få av Seter) om man vill att den ska skicka meddelandena med länkarna till Inboxen här, annars hade man kunnat gå på email och skippa alla API-calls helt.