Jag har spelat en del Harmmaster och det är ju väldigt dödligt ( min karaktär var nära döden efter att han fick en knytväve på axeln, som ledde till ett blåmärke som av någon outgrundlig anledning (dåligt tärningsslag) ledde till en infektion. Där blev man som spelare väldigt mån om att aldrig ta en fight ifall det inte var på ens egna villkor och man var väl förberedd och hade gjort upp den taktiska planen i detalj (som ändå kunde haverera med ett enkelt misslyckat slag).
Så vet man att det "är farligt där ute" spelar man på ett annat sätt än när man som i vissa spel bara kan mörsa på.
Dock gäller det jag sa tidigare, spelarna måste veta vad som gäller, d.v.s "i den här kampanjen är det farligt, även om det inte var det när vi spelade precis samma spel förrut." Att inte hinta eller bara plötsligt gå från lätt till dödligt är tyvärr ett bra sätt att avsluta kampanjer på, det brukar inte spelare gilla att plötsligt bli utsatta för omöjligt motstånd utan möjligheter till annan utväg.
Så vet man att det "är farligt där ute" spelar man på ett annat sätt än när man som i vissa spel bara kan mörsa på.
Dock gäller det jag sa tidigare, spelarna måste veta vad som gäller, d.v.s "i den här kampanjen är det farligt, även om det inte var det när vi spelade precis samma spel förrut." Att inte hinta eller bara plötsligt gå från lätt till dödligt är tyvärr ett bra sätt att avsluta kampanjer på, det brukar inte spelare gilla att plötsligt bli utsatta för omöjligt motstånd utan möjligheter till annan utväg.