Nekromanti Bygga hemsidor

Eksem

Champion
"Och här hävdar jag att ingen av dessa är webtillämpningar egentligen, utan borde göras som riktiga applikationer."

Vilket vore ohyggligt osmidigt, och inte alls särskilt användarvänligt.

Krille

Super Moderator
Och här hävdar jag att ingen av dessa är webtillämpningar egentligen, utan borde göras som riktiga applikationer.
Jag föredrar att gå till sj.se och boka på webbplatsen, än att gå till sj.se, ladda ner och installera deras applikation och sedan boka via den, när jag bokar mina biljetter.

Troberg

Sinister eater
Jag har mer nytta av Adobes undersökningar än din bekantskapskrets. No offence.
Jag litar mer på mina egna serverloggar än på en partsinlaga.

Jösses, vilket århundrade lever du i egentligen? Det finns massor med saker en hemsida kan, och bör, göra som inte går att åstadkomma med HTML och serverside-script.
Saker som inte var med i tanken från början. Istället för att förstöra en ren och prydlig standard bör man då skapa en separat miljö för aktivt innehåll, såvida den inte redan finns. Gissa om den finns? Det kallas för "vanliga program som man laddar ned och installerar".

Troberg

Sinister eater
Jag föredrar att gå till sj.se och boka på webbplatsen, än att gå till sj.se, ladda ner och installera deras applikation och sedan boka via den, när jag bokar mina biljetter.
Smaksak. Jag föredrar att veta vad som körs på min maskin, och om ifall att jag av någon obegriplig anledning skulle gynna spårbunden kollektivtrafik så ringer jag och beställer en biljett.

Troberg

Sinister eater
Vilket vore ohyggligt osmidigt, och inte alls särskilt användarvänligt.
På vilket sätt är det användarovänligt att ge användaren kontoll över sin maskin?

Ditt tänkande är samma bakåtsträvande som Microsoft sysslar med. Hur kan de kalla XBox360 användarvänlig när det tar två timmar att öppna den och man måste tillverka specialverktyg för att klara det? Man måste se användarvänlighet i ett bredare perspektiv än "Så här vill vi att användaren ska göra, och fan ta honom om han vill något annat".

Krille

Super Moderator
Istället för att förstöra en ren och prydlig standard bör man då skapa en separat miljö för aktivt innehåll, såvida den inte redan finns. Gissa om den finns? Det kallas för "vanliga program som man laddar ned och installerar".
Kruxet är att det inte är en standard. Det är en för Windows, en för Mac, en klase för Linux, en för Windows Mobile och en för Symbian. Minst fem, med andra ord.

En mardröm för underhåll.

Krille

Super Moderator
På vilket sätt är det användarovänligt att ge användaren kontoll över sin maskin?
Förmodligen har du mindre koll på din maskin om du blir tvungen att ladda ner SJs biljettbokarapplikation, än om du går till sj.se och bokar där. På sj.se kan du åtminstone se källkoden på klientsidan. Det kan du inte om inte SJ släpper ifrån sig källkoden till biljettbokarapplikationen, och du har definitivt inte koll på vilka hyss som applikationen hittar på. Se bara på Sony BMGs debakel med rootkits på sina CD-skivor.

Serversidan har du ändå inte kontroll på alls.

Hur kan de kalla XBox360 användarvänlig när det tar två timmar att öppna den och man måste tillverka specialverktyg för att klara det?
Man kan använda den utan en magisterexamen i programmering, PhD i mikroelektronik och fyra års branscherfarenhet av systemadministration?

Modifikations- och utvecklingsvänlig är något helt annat än användarvänlig.

Eksem

Champion
"Jag litar mer på mina egna serverloggar än på en partsinlaga."

Och jag litar mer på mina egna serverloggar än på dina serverloggar. Jag vet vilka målgrupper jag vänder mig till.

---

"Saker som inte var med i tanken från början."

Tja, med den inställningen skulle Internet fortfarande vara ARPAnet. Eller en dator fortfarande en miniräknare.

Troberg

Sinister eater
Förmodligen har du mindre koll på din maskin om du blir tvungen att ladda ner SJs biljettbokarapplikation, än om du går till sj.se och bokar där. På sj.se kan du åtminstone se källkoden på klientsidan.
Detta under förutsättning att de använder java. Använder de ActiveX så är jag rökt.

Det kan du inte om inte SJ släpper ifrån sig källkoden till biljettbokarapplikationen, och du har definitivt inte koll på vilka hyss som applikationen hittar på. Se bara på Sony BMGs debakel med rootkits på sina CD-skivor.
Vilket är anledningen till att jag förespråkar öppen källkod.

Serversidan har du ändå inte kontroll på alls.
Så länge som det inte är en av mina servers så spelar det ingen roll för mig. Vill de effa upp sina maskiner så får de göra det, jag är bara rädd om mina.

Man kan använda den utan en magisterexamen i programmering, PhD i mikroelektronik och fyra års branscherfarenhet av systemadministration?

Modifikations- och utvecklingsvänlig är något helt annat än användarvänlig.
Inte om det krävs för att man ska kunna använda den som man vill.

Eksem

Champion
Du påminner mig om en saying vi har på vårt kontor: "Teknikerna säger nej!". Teknikerna säger ALLTID nej :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Du påminner mig om en saying vi har på vårt kontor: "Teknikerna säger nej!". Teknikerna säger ALLTID nej
Och vilka är det som vet vad som kan gå fel?

Krille

Super Moderator
Detta under förutsättning att de använder java. Använder de ActiveX så är jag rökt.
Javascript, om man ska vara petig. ActiveX har ju problemet att den bara funkar i MSIE, vilket gör att sisådär en femtedel av SJs kunder inte skulle kunna boka om de hade använt den tekniken. Det hade nog betytt ett betydande inkomstbortfall.

Rent praktiskt så vet jag inte hur många webbplatser som faktiskt använder ActiveX. Den enda som jag har drabbats av under det här årtusendet är nog MS Update.

Inte om det krävs för att man ska kunna använda den som man vill.
Jo, till och med då är modifikations- och utvecklingsvänlig något helt annat än användarvänlig.

Eksem

Champion
Teknikerna! De är förstås worst case scenario-människor, det tillhör yrket. Dessutom blir det alltid de som måste städa upp när det går åt helvete, så det rör sig förstås om självbevarelsedrift också.

Vi andra, vi säger: "Det går inte att laga omelett utan att knäcka några ägg", och sen åker vi i alla fall.

krank

Går ondskans ärenden
En applikation jag såg av Flash och JavaScript i kombination var att använda flash som en kommunikationslänk mellan webbsidan och servern i realtid, vilket användes för att bygga en instant messaging-klient i en webbläsare.
Vad var det jag just skrev om specifika webbapplikationer? Instant messengers, ordbehandlare, etc har jag redan konstaterat att de funkar. De är engen anledning för mig, dock, eftersom jag inte tror att mina simpla webapps skulle bli bättre (snarare sämre) av t.ex flash.

Ett ord: inmatningsvalidering. Oavsett hur liten och minimalistisk din sida är så går validering i klienten med hjälp av JavaScript fortare än via turnaround till servern för validering där.
OK, god poäng. Enda exemplet hittills som varit relevant.

Jag kan medge att Javascript har sina användningsområden, även om jag själv gärna ser att man, som vanligt, håller just sådant till ett minimum. Man använder det man behöver, helt enkelt.

Flash däremot ser jag inte mycket nytta i utanför specifika webbapplikationer.

krank

Går ondskans ärenden
Helst även mindre, om möjligt. Glöm inte att många använder handdatorer och modernare mobiltelefoner.
Japp, poäng. Men man brukar väl snarare göra Wap-versioner etc?

krank

Går ondskans ärenden
Vi andra, vi säger: "Det går inte att laga omelett utan att knäcka några ägg", och sen åker vi i alla fall.
"Så länge du inte knäcker mina ägg som jag har ansvaret för att de är hela" säger jag som tekniker och tar bort tillgången till de servrar jag är tänkt att fixa om de pajjar.

krank

Går ondskans ärenden
Om jag gör en upplevelsesajt för svenska ungdomar kommer den vara tungladdad på modem, kräva viss upplösning och antagligen använda Flash, helt eller delvis.
Jag vägrade tunggrodda flashsidor när jag var "ungdom" också. Fast jag kanske inte skulle ingå i målgruppen... =)

Men visst, det ser olika ut med olika målgrupper. Det är fortfarande ett jädra ohyfs med långsamt laddande flashsidor. Det är fortfarande ett jädra ohyfs att köra kod på någons dator utan att den blir tillfrågad - särskilt med tanke på att ungdomar ofta sitter vid föräldrarnas dator etc.

krank

Går ondskans ärenden
De flesta av mina uppdrag går ut på att bygga upplevelsesajter.
"upplevelsesajter"? Ah, såna där som jag stänger ner på ren reflex för att de är för grafiktunga/flashtunga?

krank

Går ondskans ärenden
Och här hävdar jag att ingen av dessa är webtillämpningar egentligen, utan borde göras som riktiga applikationer. Det var ett olämpligt beslut när någon kom på idén med aktivt innehåll på klienten på webben. Det suddade ut gränsen för vad som är data och vad som är programvara, och skapade därmed en hel massa säkerhetsproblem och driftstörningar.
Mjo. Om man tittar på SJ's hemsida, som exempel på javascript, skulle de faktiskt kunnat sköta samma sak med vanlig PHP/HTML och "submit".

Speciellt med tanke på att deras "dynamiska" uppdatering generellt tar lika lång tid som att ladda en ny sida, åtminstone för mig.

Eksem

Champion
"och tar bort tillgången till de servrar jag är tänkt att fixa om de pajjar. "

Whoa, var glad att du inte är anställd här. Du skulle ryka direkt.