Jag föredrar att gå till sj.se och boka på webbplatsen, än att gå till sj.se, ladda ner och installera deras applikation och sedan boka via den, när jag bokar mina biljetter.Och här hävdar jag att ingen av dessa är webtillämpningar egentligen, utan borde göras som riktiga applikationer.
Jag litar mer på mina egna serverloggar än på en partsinlaga.Jag har mer nytta av Adobes undersökningar än din bekantskapskrets. No offence.
Saker som inte var med i tanken från början. Istället för att förstöra en ren och prydlig standard bör man då skapa en separat miljö för aktivt innehåll, såvida den inte redan finns. Gissa om den finns? Det kallas för "vanliga program som man laddar ned och installerar".Jösses, vilket århundrade lever du i egentligen? Det finns massor med saker en hemsida kan, och bör, göra som inte går att åstadkomma med HTML och serverside-script.
Smaksak. Jag föredrar att veta vad som körs på min maskin, och om ifall att jag av någon obegriplig anledning skulle gynna spårbunden kollektivtrafik så ringer jag och beställer en biljett.Jag föredrar att gå till sj.se och boka på webbplatsen, än att gå till sj.se, ladda ner och installera deras applikation och sedan boka via den, när jag bokar mina biljetter.
På vilket sätt är det användarovänligt att ge användaren kontoll över sin maskin?Vilket vore ohyggligt osmidigt, och inte alls särskilt användarvänligt.
Kruxet är att det inte är en standard. Det är en för Windows, en för Mac, en klase för Linux, en för Windows Mobile och en för Symbian. Minst fem, med andra ord.Istället för att förstöra en ren och prydlig standard bör man då skapa en separat miljö för aktivt innehåll, såvida den inte redan finns. Gissa om den finns? Det kallas för "vanliga program som man laddar ned och installerar".
Förmodligen har du mindre koll på din maskin om du blir tvungen att ladda ner SJs biljettbokarapplikation, än om du går till sj.se och bokar där. På sj.se kan du åtminstone se källkoden på klientsidan. Det kan du inte om inte SJ släpper ifrån sig källkoden till biljettbokarapplikationen, och du har definitivt inte koll på vilka hyss som applikationen hittar på. Se bara på Sony BMGs debakel med rootkits på sina CD-skivor.På vilket sätt är det användarovänligt att ge användaren kontoll över sin maskin?
Man kan använda den utan en magisterexamen i programmering, PhD i mikroelektronik och fyra års branscherfarenhet av systemadministration?Hur kan de kalla XBox360 användarvänlig när det tar två timmar att öppna den och man måste tillverka specialverktyg för att klara det?
Detta under förutsättning att de använder java. Använder de ActiveX så är jag rökt.Förmodligen har du mindre koll på din maskin om du blir tvungen att ladda ner SJs biljettbokarapplikation, än om du går till sj.se och bokar där. På sj.se kan du åtminstone se källkoden på klientsidan.
Vilket är anledningen till att jag förespråkar öppen källkod.Det kan du inte om inte SJ släpper ifrån sig källkoden till biljettbokarapplikationen, och du har definitivt inte koll på vilka hyss som applikationen hittar på. Se bara på Sony BMGs debakel med rootkits på sina CD-skivor.
Så länge som det inte är en av mina servers så spelar det ingen roll för mig. Vill de effa upp sina maskiner så får de göra det, jag är bara rädd om mina.Serversidan har du ändå inte kontroll på alls.
Inte om det krävs för att man ska kunna använda den som man vill.Man kan använda den utan en magisterexamen i programmering, PhD i mikroelektronik och fyra års branscherfarenhet av systemadministration?
Modifikations- och utvecklingsvänlig är något helt annat än användarvänlig.
Och vilka är det som vet vad som kan gå fel?Du påminner mig om en saying vi har på vårt kontor: "Teknikerna säger nej!". Teknikerna säger ALLTID nej
Javascript, om man ska vara petig. ActiveX har ju problemet att den bara funkar i MSIE, vilket gör att sisådär en femtedel av SJs kunder inte skulle kunna boka om de hade använt den tekniken. Det hade nog betytt ett betydande inkomstbortfall.Detta under förutsättning att de använder java. Använder de ActiveX så är jag rökt.
Jo, till och med då är modifikations- och utvecklingsvänlig något helt annat än användarvänlig.Inte om det krävs för att man ska kunna använda den som man vill.
Vad var det jag just skrev om specifika webbapplikationer? Instant messengers, ordbehandlare, etc har jag redan konstaterat att de funkar. De är engen anledning för mig, dock, eftersom jag inte tror att mina simpla webapps skulle bli bättre (snarare sämre) av t.ex flash.En applikation jag såg av Flash och JavaScript i kombination var att använda flash som en kommunikationslänk mellan webbsidan och servern i realtid, vilket användes för att bygga en instant messaging-klient i en webbläsare.
OK, god poäng. Enda exemplet hittills som varit relevant.Ett ord: inmatningsvalidering. Oavsett hur liten och minimalistisk din sida är så går validering i klienten med hjälp av JavaScript fortare än via turnaround till servern för validering där.
Japp, poäng. Men man brukar väl snarare göra Wap-versioner etc?Helst även mindre, om möjligt. Glöm inte att många använder handdatorer och modernare mobiltelefoner.
"Så länge du inte knäcker mina ägg som jag har ansvaret för att de är hela" säger jag som tekniker och tar bort tillgången till de servrar jag är tänkt att fixa om de pajjar.Vi andra, vi säger: "Det går inte att laga omelett utan att knäcka några ägg", och sen åker vi i alla fall.
Jag vägrade tunggrodda flashsidor när jag var "ungdom" också. Fast jag kanske inte skulle ingå i målgruppen... =)Om jag gör en upplevelsesajt för svenska ungdomar kommer den vara tungladdad på modem, kräva viss upplösning och antagligen använda Flash, helt eller delvis.
"upplevelsesajter"? Ah, såna där som jag stänger ner på ren reflex för att de är för grafiktunga/flashtunga?De flesta av mina uppdrag går ut på att bygga upplevelsesajter.
Mjo. Om man tittar på SJ's hemsida, som exempel på javascript, skulle de faktiskt kunnat sköta samma sak med vanlig PHP/HTML och "submit".Och här hävdar jag att ingen av dessa är webtillämpningar egentligen, utan borde göras som riktiga applikationer. Det var ett olämpligt beslut när någon kom på idén med aktivt innehåll på klienten på webben. Det suddade ut gränsen för vad som är data och vad som är programvara, och skapade därmed en hel massa säkerhetsproblem och driftstörningar.