Nekromanti Bygga hemsidor

Eksem

Champion
Ja, du tillhör definitivt inte särskilt många av de målgrupper mina kunder vänder sig till. Du tillhör dessutom en försvinnande liten minoritet, och är faktiskt ganska ointressant som internetanvändare för min del. Så varför skulle jag ta hänsyn till dig? Vilket är hela min poäng. Om jag skulle befinna mig i sitsen att jag vill nå dig, så skulle jag göra det på dina villkor, självklart. Jag använder de metoder som jag når bäst fram med. Och det är väldigt, väldigt sällan den metoden är IE5 och 640x480.

krank

Går ondskans ärenden
Whoa, var glad att du inte är anställd här. Du skulle ryka direkt.
Mycket möjligt.
Det är precis den principen jag brukar applicera på t.ex släkt som envisas med att vilja ha mig som datorsupport: Vill ni ha min hjälp eller tillgång till mina grejor, då följer ni mina regler. Annars blir det på mitt huvud när ni fuckar upp genom att lägga in spywareprogram eller öppnar upp hela er dator mot omvärlden.

Eksem

Champion
I arbetslivet är det förstås lite mer komplext. Det brukar ju finnas arbetsbeskrivningar och sådant inblandat.

krank

Går ondskans ärenden
Så varför skulle jag ta hänsyn till dig?
På samma sätt som det är ditt val att ta hänsyn till mig i den här diskussionen, så är det ditt val att ta hänsyn till (eller inte ta hänsyn till) dig i andra fall. Jag menar däremot att det är förkastligt att göra flas och bling-bling till standard, och det kommer jag fortsätta att propagera för både på och utanför webben.

Målgrupper är inte statiska, vilket reklambranschen så fint demonstrerat. Målgrupper är dynamiska. Och ett av de många "korståg" jag är på är att jag vill ha ett internet som är så snyggt och användarvänligt som möjligt, och som går så snabbt som möjligt (och då talar jag inte om tekniska lösningar).

Jag må vara i minoritet, men jag kan fortfarande påverka. jag kan försöka påverka andra till att se det sjuka i långsamma tungladdade sidor, i onödigt bling-bling, och i säkerhetsriskerande scripts.

Jag brukar exempelvis rekommendera Firefox med Adblock för precis alla, och den kamrat, släkting eller annan som förväntar sig att jag ska stå för datorsupport får fint finna sig i att IE förkastas till förmån för en faktisk HTML-kompatibel browser med säkerhet.

Krille

Super Moderator
I arbetslivet är det förstås lite mer komplext. Det brukar ju finnas arbetsbeskrivningar och sådant inblandat.
Mmm. Och lön, som man får just för att städa upp sån skit och se till att det funkar. Och ägandeförhållanden. Oavsett hur revirtänkande en tekniker är så är det företaget som äger servrarna, inte teknikerna.

Eksem

Champion
"i onödigt bling-bling"

Men vad är onödigt bling-bling? Är YouTube onödigt bling-bling?

krank

Går ondskans ärenden
Jadå, absolut. Men det är inte relevant för min situation, eller hur?

Skulle jag fått lön för att städa upp efter andras fel, skulle det naturligtvis vara en annan sak. Då skulle jag fungera mer som en toalettstädare (eller "sanitetstekniker" om du så vill) och spendera minda eftermiddagar med att gnälla inför mina kompisar vilka jävla idioter designerna är som inte fattar att de gör motsvarigheten till att slänga äggen i backen och hoppa på dem, när de skulle kunna uppnå i princip samma sak med lite mer eftertanke och kunskap om kodning.

Kunskap om kodning, säkerhet etc och kunskap om design och layout är inte motsatta. Faktum är att jag vill hävda att båda krävs om man ska kunna räknas som en kompetent designer/layoutare. Det går inte att bara bry sig om ytan.

krank

Går ondskans ärenden
Hur många gånger ska jag behöva säga orden "specifika webbapplikationer" eller posta länken till NCsofts hemsida för att folk ska begripa att jag accepterar flash i specifika webbapplikationer men förkastar meningslöst bling a' NCsofts hemsida?

Eksem

Champion
"Kunskap om kodning, säkerhet etc och kunskap om design och layout är inte motsatta."

Nej, det har jag knappast påstått. Däremot är det oftast uppdelat över flera personer, på arbetsplatser som jobbar med sådana saker.

Vad som däremot ÄR motsatt, är en vilja att prova nya kommunikativa lösningar, och att förkasta nya kommunikativa lösningar.

Eksem

Champion
Inga fler gånger, tror jag.

Eller som Homer Simpson skulle ha sagt: If we agree, then why are we arguing?

krank

Går ondskans ärenden
Vad som däremot ÄR motsatt, är en vilja att prova nya kommunikativa lösningar, och att förkasta nya kommunikativa lösningar.
Måste "nya kommunikativa lösningar" alltid innebära en säkerhetsrisk eller extra ökning av servertrycket? Jag vill mena att man om man bara kodar ordentligt, så behöver den konflikten inte uppstå.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Sakupplysning: SJ (OT)

Sakupplysning: SJ är ett till 100 % statligt, vinstdrivande aktiebolag.

Eksem

Champion
Jo, men det är väl inte riktigt det vi talar om här, eller är det? Se, nu håller vi ju bara med varandra igen. Det här håller ju inte :gremsmile:

Vad jag menar är att kort och gott att för de flesta projekt som jag är involverad i är IE5-användare med 640x480-upplösning utan Flash installerat en så oerhört liten del av målgruppen att den är osynlig. Och då tänker jag inte ta hänsyn till den. Inget konstigt med det, kan jag tycka. Helt enkelt, det är olämpligt att ha en så fast måttstock.

Troberg

Sinister eater
Japp, poäng. Men man brukar väl snarare göra Wap-versioner etc?
Dog inte wap för sådär 7-8 år sedan?

I vilket fall så finns det enheter som är i gränslandet mellan wap och traditionell webclient, tex Sony PSP eller set top boxes.

Vi ska inte heller glömma diverse tunna klienter, webkiosker och publika terminaler. På dessa så vill eller kan man inte ha aktivt innehåll, helt enkelt för att man behöver en stabilare verklighet att jobba mot när uppdatering blir krångligare och för att garantera säkerheten.

Troberg

Sinister eater
Mjo. Om man tittar på SJ's hemsida, som exempel på javascript, skulle de faktiskt kunnat sköta samma sak med vanlig PHP/HTML och "submit".
Jo, man ser ganska ofta exempel på hur onödigt komplicerade lösningar med aktivt innehåll på klienten görs av ren okunnighet, för att man inte fattar hur HTTP-protokollet och HTML funkar tillräckligt bra. Man kan faktiskt göra väldigt mycket utan att hänfalla till fullösningar.

Troberg

Sinister eater
Javascript, om man ska vara petig. ActiveX har ju problemet att den bara funkar i MSIE, vilket gör att sisådär en femtedel av SJs kunder inte skulle kunna boka om de hade använt den tekniken. Det hade nog betytt ett betydande inkomstbortfall.
Två femtedelar enligt min erfarenhet, vilken jag tror är rätt så representativ i det här fallet. SJs kunder som bokar via internet är antagligen yngre och mer teknikintresserade än genomsnittet, statistiskt sätt. De som är äldre har bil och behöver inte åka tåg, och de som inte är teknikintresserade telefonerar istället.

Jo, till och med då är modifikations- och utvecklingsvänlig något helt annat än användarvänlig.
Nja, det här fallet faller under punkten "No non-technical restrictions" i mitt Ethical Software Design Manifesto. Att, utan teknisk motivering, medvetet införa åtgärder som försvårar för användaren, oavsett användarens användningsmål, är oetiskt. Det hade varit billigare och enklare för MS att ha vanliga skruvar, ändå väljer man att lägga på restriktioner som sätter krokben för användaren bara för att man inte kunna förutse att han vill använda den på det sättet. Restriktioner ska bara förekomma om de är tekniskt motiverade (tex ska ett Windowsprogram inte blockeras från att köra på NT4 bara för att man vill sälja nyare OS, men det är OK att det inte går att köra på NT4 om man behöver USB-stöd som NT4 saknar).

Troberg

Sinister eater
Teknikerna! De är förstås worst case scenario-människor, det tillhör yrket. Dessutom blir det alltid de som måste städa upp när det går åt helvete, så det rör sig förstås om självbevarelsedrift också.

Vi andra, vi säger: "Det går inte att laga omelett utan att knäcka några ägg", och sen åker vi i alla fall.
Problemet här är att det är inte era egna grejor ni fimpar, det är andras maskiner. Då är det worst-case som är dimensionerande.

Troberg

Sinister eater
Jodå, och förhoppningsvis definierar de också vem som har ansvaret. Jag har vid några tillfällen sagt "Det här är en dålig lösning och jag reserverar mig för den. Ska vi gå på den lösningen vill jag ha klart vem som bär ansvaret när den smäller.". Lyckligtvis brukar det alltid finnas någon förespråkare för den dåliga lösningen som är beredd att ta på sig det ansvaret. Tyvärr så är det dock sällan som folk kommer ihåg det när det smäller, så jag vill få med min reservation i ett skriftligt protokoll.

Troberg

Sinister eater
Oavsett hur revirtänkande en tekniker är så är det företaget som äger servrarna, inte teknikerna.
Visst, men företaget har också delegerat teknikerna för att bidra med sin expertis till att servrarna drivs på bästa sätt, och det är en del av teknikernas uppgift att ringa i varningsklockan om man håller på att äventyra dem.

Om du ska få en blindtarm bortopererad, går du till doktorn och talar om precis vad han ska göra och tvingar honom att följa dina instruktioner, eller säger du "Jag har ont här. Do your stuff."?

Teknikerna är anställda för att bidra med sin kompetens för företagets bästa. Att köra över den kompetensen är att ignorera den kompetensen, och därmed företagets bästa.