Beastslayer
ROTN
Det är väl en självklarhet att byta karaktär om man vill det, oavsett om man är mitt i en fet kampanj. Trivs man inte med rollpersonen så finns det inte så många andra lösningar.
"Men det är ju tradition!"Han som undrar varför många spelgrupper tycker att det enda slutet för en rollperson är när den dör
Det är det där som är grejen. Du har satt huvudet på spiken! Jag var med på stenåldern och det var precis så det skulle fungera. Jävla traditioner!Erik, som nuförtiden fortfarande skäms när han byter rollperson utan att dö. Det känns lättsinnigt och ansvarslöst, som att hyra video eller äta hur mycket godis man vill...
Jag vet inte. "Byta rollperson"? Jag hade en spelare i Kandra-kampanjen som helt bytte koncept på rollpersonen från Wolverine till tatuerad sjöbuse. Det gick utmärkt åtminstone den gången. Nu är förvisso Andy en robot så där kan det vara svårt (eller kan det? Gör en ny person och säg att det är en robot istället - vad spelar det för roll?).Erik, som nuförtiden fortfarande skäms när han byter rollperson utan att dö. Det känns lättsinnigt och ansvarslöst, som att hyra video eller äta hur mycket godis man vill...
Ingen dum idé! En välplacerad EMP kan kanske lösa det problemet.Vad gäller en robot - vad säger att den inte hipp som happt byter personlighet och färdigheter? Det är ju en robot.
Ja, faktiskt. De fåtal gånger som jag tröttnt på en karaktär så har jag & SL:n helt enkelt fasat ut den gammla karaktären & sedan fasat in den nya. Farligare än så är det inte.Hur brukar ni gör när en spelare har tröttnat på sin rollperson mitt i ett äventyr eller kampanj och vill spela något annat, gör en ny gubbe helt enkelt?
Nu har inte detta problem uppstått på flera år faktiskt. Så man kanske har varit lyckligt lottat & inte dirket haft det problemet. Snarare som så att folk ahr dött istället.Hur funkar det i din spelgrupp och hur ofta uppstår problemet?
Ja, det funkar alltså på detta vis, speciellt om jag är SL som har så stark åsikt om detta. Då funkar det alltid så som jag sagt. Oftast så har vi dock den friheten (oavsett SL) så länge vi har en god anledning.Hur funkar det i din spelgrupp och hur ofta uppstår problemet?
Då är det inte rollpersonen i sig det är fel på, utan bara på dennes värden. Då kan man ju bara ta upp den biten med sin SL och ändra lite, men fortfarande kort och gott vara samma roll. Om inte annars bjuder det på kul spel, tycker jag, om gruppen får "agera" lite storebror åt den underlige lille klumpedunsen. Annars så tycker jag, om de andra karaktärerna i gruppen ligger så långt före i sina värden att den nye kumpanen blir ett släp, att SL då kan låta denne vara lite mer erfaren bakgrundsmässigt om möjligt (vilket oftast är möjligt - det är ju bara att hitta på) och låta höja upp den också lite.Jag anser att dåliga värden är en utmärkt anledning att byta rollperson. I ett spel centrerat kring bemötandet av utmaningar är en dålig rollperson en ren belastning för gruppen, och bidrar alltså inte till spelets syfte. I sådana fall är det lika bra att byta ut rollpersonen.
Fasen vad sugen på WFRP du fick mig nu"Låt mig få berätta om min karaktär! Han är en enbent fiskargubbe HELT UTAN STRIDSFÄRDIGHETER (sådana här spelare väljer aldrig stridsfärdigheter) som har fobier för råttor, hö, himlen och skattmasar, och jag gjorde så att baronen av Buttafucka hatade alla rollpersoner och dömde dem till att få tungorna utslitna så nu kan ingen av oss prata längre och INGET av hans värden är högre än 5 och berättade jag att hans båt sjönk och..."