"men nog känns det litegrann som om det postas ganska lite som är intressant och spännande att diskutera numera?"
Det beror ju som bekant på att det inte finns några nya frågeställningar som kan engagera många.
Ett problem här är de där jävla triangelmodellerna som spelteoretikerna plockar fram varje gång nån blir oense om spelstil. Det finns en för hög acceptans för att diskussionerna ska få bensin. Det blir bara två forumiter som skriver vad de tycker om för spelstil i lagom aggressiva ordalag, och sedan fem forumiter som förklarar för dem exakt hur deras spelstilar ser ut i trianglar och varför de två forumiterna är oense. Sen finns det ju inget att tillägga.
Det enda stället där det händer nåt är ju när det snackas om de där indiespelen, men vafan, jag har fullt upp med att begripa vad Bull Rush ska vara bra för i D&D, och ganska få verkar vara verkligt intresserade av de där nyskapande flumspelen. Fast speltestdiskussionen om My Life With Master var ändå en riktigt bra tråd var det ju svårt för de som inte läst och spelat spelet att bidra.
Ibland kommer det bra trådar som borde vara breda nog, men ändå inte är det. T.ex. Vulf som startar trådar om hur man passar in skräck i ett våldsinriktat high fantasy-spel eller om hur man kan använda monster på olika sätt. Bra ämnen, ofta bra innehåll, men så fort de lämnar D20-forumet så består tråden av en massa suckar, eftersom det visst ändå blir för smalt.
Dessutom har det inte hänt så mycket på stora rollspelsfronten på ett tag. När forumet började växa sig större (d.v.s när jag registrerade mig
) hände det ju massvis. D20-licensen kom och skulle döda hobbyn. Drakar och Demoner OCH Mutant kom i nya versioner, Tradition skulle sluta sälja rollspel, det fanns bara friformsscenarion på konventen och sedan allt som hände som ett resultat av de här händelserna. Nya WoD har ju t.ex. givit en del ganska omfattande diskussioner, men de är ju begränsade till skräckforumet.
I vilket fall, här är några ämnen som borde gå att gräva upp:
Hur kan vi, varför ska vi, och vilka ska vi i så fall locka till rollspelshobbyn?
Det finns någon slags forumsanning om att nya rollspelare ska vara unga pojkar som köper skramlande lådor i leksaksbutiker. Men det är inte på långa vägar något alla håller med om. Dessutom ett ämne som borde engagera de flesta. Här finns nog mycket att säga.
Hur kan jag introducera X i mitt spel?
X är i det här fallet inte bara skräck, som alla hela tiden ber om, utan även saker som: spelbalans, varierande utmaningar, sociala intriger, kärlek, osv osv osv. Här finns det alltid något att säga. Gräv upp, gräv upp!
Usch, nu blev jag trött, och tänker inte skriva mer just nu, kanske sen...