Nekromanti Caligula-effekten

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag ifrågasätter absolut inte beslutet att banna Caligula, tvärtom och det är inte heller den frågan som jag vill diskutera med den här tråden. Men hans närvaro på forumet blåste nytt liv i forumgemenskapen och ledde till en sällan skådad aktivitet. Det talas fortfarande mycket om honom trots att han inte längre är ibland oss.

Kanske har jag hängt här för länge och blivit för bekväm, kanske är det bara tillfälligt men nog känns det litegrann som om det postas ganska lite som är intressant och spännande att diskutera numera? I alla fall när det gäller rollspel, endast på OT-forumet verkar det uppstå långa diskussioner och det är lite tråkigt för det här är ju ändå först och främst en rollspelssida.

Håller någon med mig eller är jag ute och cyklar?

Lycan

Hero
Ett yttre hot är väl väldigt bra för att ena ett folk. Dessutom tror jag att de känslor som skapades av Caligula gjorde att folk blev mer taggade på att kolla forumet regelbundet; man blir liksom engagerad av konflikter.

Med det sagt hoppas jag dock att vi aldrig behöver genomlida det igen. Förbannat obehaglig historia egentligen.

- L

Rising

Vila i frid
Joo. Vi har ju snackat om allt redan, så det behövs väl någon som inte nöjer sig med våra praktiska och tillrättalagda åsikter för att det ska bli några riktiga diskussioner. Även om Caligula kanske bidrog med mer aktivitet än riktiga diskussioner.

Å andra sidan tycker jag personligen att det är rätt skönt att inte forumet är så djäkla dödsviktigt nu för tiden som det har varit tidigare för mig. Det är inte riktigt sunt att ha ett för starkt förhållande med ett gäng dönickar på ett nätforum, liksom, hur högt jag än värderar er dönickar.

Jag tycker att Jonas Karlsson och Mr.G är intressantast på forumet just nu. De har det fräschaste perspektivet och de piggaste inläggen. Så länge det finns sådana forumiter så kommer forumet aldrig att vara tråkigt även om jag personligen inte alltid har något att bidra med i deras trådar. Och jag håller nog hellre tyst och läser i deras inlägg än vad jag skriver "ja, det är intressant att du inte vill spela med halflingpaladiner, men vad vi andra skriver är att..." osv, till Caligula, även om jag gillade honom mellan varven och kom att bli nyfiken på hans åsikter och spelfilosofi med tiden.

Aktivitet är inget självändamål, alltså. Det går utmärkt att vara intressant ändå.

För aktivitetens skull skulle jag dock vilja se en PBF-avdelning. Det är lite trist att lysande berättelsetrådar (såsom Nightowls superhjältetråd) bara dör ut för att det kommer något stort täcke ovanför med puckade inlägg som "vad gillar du för flingor?" "vad lyssnar dina husdjur på för musik?" "nu ska jag berätta om vad jag tycker om KappAhl!" och "Uppgift: skriv ned kommunismen med argument som inte håller och motivera sedan din övertygelse genom att välja malplacerade citat och genom att dra fakta ut ur ditt eget arsle!" osv.

För man är ju så dålig som forumit att man hellre skriver om vad ens husdjur lyssnar på för musik än att bidra i roliga trådar som man verkligen gillar om de bara ligger ovanför i inläggslistan. Jag är det iaf.

Dansson

Veteran
Undrande...

Denne Caligula som alla snackar om, vad har han gjort som är så obehagligt? Jag har nog missat den diskussionen helt och hållet och jag har inte hittat några inlägg om detta.
Kanske dumt att älta sånt som nyss blivit lagt bakom oss, då får ni hötta med näven åt mig, men jag blir ju nyfiken. :gremsmile:

DODswe4

Hero
Re: Undrande...

här kan du läsa mer om banningen och varför

PS: detta inlägg är lätt att hitta under sökning
Sök ord Caligula
Nyare än 6månader som exempel

Feuflux

omjonasson.se

Nej, du är inte ute och cyklar tycker jag. Därför är det jätteskönt när nån MrG-typ kommer förbi och är annorlunda så det blir lite liv.

Dansson

Veteran
Re: Undrande...

Ok, då var min nyfikenhet stillad. Läste lite inlägg också av nämnda person. Får väl förmoda att det var på grund av hoten och angreppen och inte Bush-propagandan som han blev bannad. Då lämnar vi de tråkigheterna bakom oss och blickar vidare mot horisonten. Spank you DOD. :gremsmile:

Appropå något helt annat, såg vilka dina favoritspel var, och jag tänkte bara nämna att jag faktiskt ska iväg och spela Chronopia nu till helgen. Det händer inte så ofta. Då ska återigen min charibiske stadspirat göra hamnen mer osäker än vanligt. :gremlaugh:
Klubben för onödigt vetande antecknar...

Johan K

Gammal & dryg
Sant att det blåste mer här på forumet när han var här. Dock blåste det lite föör mycket för min smak.
Om det skapas mindre intresanta trådar eller mer, det vette katten. Har jag kasnke inte dirket tänkt på. Inte ur det perspektivet iaf. Brukar läsa de trådar som jag tror kan gagna mig, oavsett vad faktsitk. Att det skapats nån tråd som är direklt trist, det tycker jag nog inte..

Targon

Hero
Om banning och OT-forumet

Mitt intryck är exakt detsamma. För det första vill jag påminna om att adrenalinstinnhet och hög aktivitet i trådarna helt klart har med varandra att göra. I själva verket saknar jag den gamla goda tiden när adrenalinet i det närmaste bokstavligen forsade ner genom fingarna och fick tangentbordet att ryka. Kanske hade man inte alltid de bästa argumenten på sin sida och ibland gjorde man verkligen bort sig. Men det fanns ändå solklart en tjusning i dessa intensiva "bråk", ur vilka jag alltid gick med någon form av ny lärdom. Jag antar och hoppas att jag inte är ensam om att tycka detta. Fast kanske har man nu växt upp så pass mycket och blivit alldeles för modifierad och balanserad i sina uppfattningar att det man nu har att säga är så okontroversiellt och tråkigt banalt att det helt enkelt blir omöjligt att veckla in sig i någon mer adrenalinmättad diskussion. Något som åtminstone liknar ett undantag från den trenden var "vad är rollspel"-tråden häromsistens där jag fick tillfälle till lite skönt och helt klart kreativt "bråk" med Dimfrost och Gurgeh. Enligt min uppfattning är det alldeles för lite sådant nuförtiden.

Det är högst möjligt att Trobergs och Caligulas banningar kan räknas som en orsak, just i det att det har blivit konkret för alla att man även som flitig och profilerad forumsräv plötsligt kan drabbas av forumgudarnas vrede och obönhörligen kastas ut ur paradiset. Möjligen har det för oss andra, medvetet eller omedvetet, blivit en källa till större försiktighet.

Fast det är klart, man kan ju naturligtvis även föra intressanta diskussioner utan att käbbla. Och helt klart förekommer sådana intressanta och tankeväckande diskussioner än. Men mitt intryck är ändå att någonting har dött. Forumet är inte var det en gång var. Den stora boven i dramat är nog OT-forumet. Hur trevligt det än är att diskutera saker som inte har ett dugg att göra med rollspel, så loggar väl ändå de flesta in på forumet för att kolla upp och eventuellt delta i diskussioner som har att göra med rollspelande. Ändå verkar de flesta inlägg som görs numera hamna i OT-forumet. Skumt, tycker jag. Och trist i längden.

Vad är problemet? Är rollspelshobbyn helt uttömd på diskussionsämnen så att vi helt enkelt är utlämnade åt OT-forumet för att överhuvudtaget ha någonting att göra på wrnu?
Jag tror verkligen inte det. Vad jag däremot misstänker är att OT-forumet på något vänster har förslappat viljan att verkligen starta ny intressanta trådar eller starta om gamla diskussioner som fått ligga i träda något år. Anledning är nog att det anses behäftat med mycket mindre risk att starta en tråd på OT-forumet som handlar om vad jag åt till middag i kväll än att riskera än att förlora ansiktet genom att starta en tråd om en rollspelspryl som möjligen diskuterats tidigare - som om det i sig skulle vara en stor katastrof att återuppta gamla diskussioner.

Det här kanske inte var så supervälartikulerat, men ni fattar säkert vad jag menar.

Gastono

Hero
Re: Om banning och OT-forumet

Så rätt så rätt enligt min mening.
Men det var då och då lite väl mycket "diskussioner" som inte längre var diskussioner, diskussionen var bara som en offentlig yta för att posta vidare om en djupare anledning, anledning är förstås viljan att käbbla :gremlaugh:

Det som behövs är nog som du säger viljan att verkligen diskutera något rollspelsaktigt och att våga göra det, kanske bör man bara ta och nypa sig i skinnet och skriva ett inlägg och se vad som händer? Det tror jag (vad kan hända :gremsmile:)...

(Detta är inlägg nummer 23 000 i detta forum någonsin!!)

Eksem

Champion
"men nog känns det litegrann som om det postas ganska lite som är intressant och spännande att diskutera numera?"

Det beror ju som bekant på att det inte finns några nya frågeställningar som kan engagera många.
Ett problem här är de där jävla triangelmodellerna som spelteoretikerna plockar fram varje gång nån blir oense om spelstil. Det finns en för hög acceptans för att diskussionerna ska få bensin. Det blir bara två forumiter som skriver vad de tycker om för spelstil i lagom aggressiva ordalag, och sedan fem forumiter som förklarar för dem exakt hur deras spelstilar ser ut i trianglar och varför de två forumiterna är oense. Sen finns det ju inget att tillägga.

Det enda stället där det händer nåt är ju när det snackas om de där indiespelen, men vafan, jag har fullt upp med att begripa vad Bull Rush ska vara bra för i D&D, och ganska få verkar vara verkligt intresserade av de där nyskapande flumspelen. Fast speltestdiskussionen om My Life With Master var ändå en riktigt bra tråd var det ju svårt för de som inte läst och spelat spelet att bidra.

Ibland kommer det bra trådar som borde vara breda nog, men ändå inte är det. T.ex. Vulf som startar trådar om hur man passar in skräck i ett våldsinriktat high fantasy-spel eller om hur man kan använda monster på olika sätt. Bra ämnen, ofta bra innehåll, men så fort de lämnar D20-forumet så består tråden av en massa suckar, eftersom det visst ändå blir för smalt.

Dessutom har det inte hänt så mycket på stora rollspelsfronten på ett tag. När forumet började växa sig större (d.v.s när jag registrerade mig :gremsmile:) hände det ju massvis. D20-licensen kom och skulle döda hobbyn. Drakar och Demoner OCH Mutant kom i nya versioner, Tradition skulle sluta sälja rollspel, det fanns bara friformsscenarion på konventen och sedan allt som hände som ett resultat av de här händelserna. Nya WoD har ju t.ex. givit en del ganska omfattande diskussioner, men de är ju begränsade till skräckforumet.

I vilket fall, här är några ämnen som borde gå att gräva upp:

Hur kan vi, varför ska vi, och vilka ska vi i så fall locka till rollspelshobbyn?
Det finns någon slags forumsanning om att nya rollspelare ska vara unga pojkar som köper skramlande lådor i leksaksbutiker. Men det är inte på långa vägar något alla håller med om. Dessutom ett ämne som borde engagera de flesta. Här finns nog mycket att säga.

Hur kan jag introducera X i mitt spel?
X är i det här fallet inte bara skräck, som alla hela tiden ber om, utan även saker som: spelbalans, varierande utmaningar, sociala intriger, kärlek, osv osv osv. Här finns det alltid något att säga. Gräv upp, gräv upp!

Usch, nu blev jag trött, och tänker inte skriva mer just nu, kanske sen...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Till viss del tror jag även att minskningen beror på de många indieforumen. Tidigare hade vi en massa projekt som trängdes på spelmakarforumet, projekt som nu har placerats på egna forum. Jag misstänker att detta minskar deltagandet i trådar relaterande till spelen -- när något postas på allmänna spelmakarforumet hittar alla det och kan säga sin åsikt, men på indieforumen blir det mera en angelägenhet för de som redan är engagerade i spelet på något vis. Färre personer som kommer med ett "utifrånperspektiv" innebär färre provocerande frågor och inlägg, vilket innebär mindre diskussion.

Men detta var ju bara spelmakarforumet. Dock tror jag att det till viss del kan spela in att de stora svenska spelen DoD och Eon (de övriga officiella forumen har ju aldrig varit jätteaktiva) har slumrat lite på sista tiden och inte släppt så mycket nytt. Antar att det blir lite mer fart på dessa fora i och med att företagen (förmodligen) släpper lite produkter till jul. D&D-forumet är ju faktiskt rätt aktivt, och där kommer en ständig ström av nya produkter att diskutera.

Men OT-forumet har nog en roll i det hela -- nu behöver folk liksom ingen rollspelsursäkt för att dösnacka. Sedan kan jag nog tänka mig att forumet på något vis har tyngts ner under snart sju års sammanlagda diskussioner, där alla de tunga postarna gång på gång har klargjort sina positioner i de frågor där någon form av konsensus inte har uppnåtts.

Sedan har vi ju inte fått några nya postare som rört om i grytan på ett konstruktivt vis (för inte ens med den bästa vilja tror jag man kan kalla Calle Gulas inlägg för särskilt konstruktiva). Detta är helt enkelt ett område där vi inte kan inverka särskilt mycket, om någon sådan hittar hit så blir det liv igen, men om inte finns det inget vi kan göra åt det.

Sammantaget: vi har inget att skriva om och inget att göra åt det. Huruvida det förbättras eller försämras beror på slumpen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tycker att Jonas Karlsson och Mr.G är intressantast på forumet just nu.
Det är för att de skrivit manus till studentspex - då blir man intressant! :gremwink:

/tobias, har aldrig skrivit manus till ett studentspex

Ymir

Liten kantbaron
Jag märkte knappt av Caligulas existens. Vad bekommer det mig att han gjorde alla D&D:are sura, liksom? Det må vara att jag är lite efter eller något, men jag har verkligen inte märkt någon förändring; speciellt inte sedan han försvann. Forumet känns för mig ungefär lika intressant som det alltid varit. Det är klart, då och då är väl mer eller mindre intressanta diskussioner uppe, men att anstränga sig för att förklara det med vissa yttre omständigheter, eller rentav specifika användare, tror jag är att överdriva en ganska stor smula. Det är bara så det är. Eon-forumet, till exempel, har i mina ögon haft en riktigt dötrist period som det precis börjat rycka upp sig ifrån - det startade med den roliga inspirationsstafetten.

- Ymir, tror inte på Caligula

Gordeg

Hero
Been there-effekten och jantelagen

Stagnationen kan bero på att antalet aktiva är ganska få, man ser alltid samma användarnamn bland de inloggade.

Jag tror att det är svårt för nya medlemmar att känna sig välkomnade på wrnu. När en nytillkommen medlem startar en tråd om en frågeställning som varit uppe tidigare dyker en eller flera gamla forumsrävar upp och skriver svar i stil med "det där har vi redan diskuterat, kolla [länk] och [länk] och [länk]" alternativt "använd sökfunktionen, pucko!".
Det svaret skickar två budskap till trådstartaren.
1. Vi är inte intresserade av dina åsikter i frågan.
2. Vi tror inte att du kan tillföra något som inte sagts tidigare.

Om n00bs vill diskutera ett ämne som är uttjatat för veteranerna borde de få göra det. Tillsammans med andra som inte redan har tänkt färdigt.

När jag tänker efter är det alltmer sällan jag ser de där "använd sökfunktionen"-svaren numera, men det är antagligen bara ett symtom på att de nytillkomna är så få och/eller inaktiva.

Gordeg

Hunk

Hero
Jag tror att Caligulas och Trobergs banningar är en mycket stor orsak till att forumaktiviteten har minskat. Jag saknar dem båda, även om jag inte på något sätt ifrågasätter redaktionens banningbeslut (i Caligulas fall var det tyvärr, enligt den lilla info jag har fått, helt självklart). Folk som har bestämda uppfattningar om saker och ting och tycks ha gott om tid att torgföra dem medför helt enkelt att diskussionerna blir fler. Det kan givetvis också ibland leda till flame-wars och taskig stämning, men oftast har jag tyckt att Caligulas inlägg livade upp D&D-forumet.

Vi får helt enkelt hoppas att det dyker upp en ny och fräsch kraft med bestämda åsikter om hur D&D skall spelas, men som inte hotar folk (personer som har bestämda åsikter om hur andra spel skall spelas lägger jag inte lika mycket märke till, eftersom D&D-forumet är det enda spelspecifika forum jag besöker dagligen).

Rickard

Urverk speldesign
Re: Been there-effekten och jantelagen

"När jag tänker efter är det alltmer sällan jag ser de där 'använd sökfunktionen'-svaren numera, men det är antagligen bara ett symtom på att de nytillkomna är så få och/eller inaktiva."
Nu kan jag bara tala för mig själv, men den kritik som framfördes för 1-2 år sedan om just detta försökte jag ta till mig, så numera länkar jag bara om jag har något annat att tillägga.. Typ jag sammanfattar tråden jag länkar till om den är lång eller framför mina egna argument om jag var ena parten i den länkade tråden.. Om jag inte har något att tillägga och jag tycker tråden som jag vill länka till är givande så brukar jag avvakta tills diskussionen kallnat lite och då flika in med en länk..

Ok, vissa personer startar trådar om saker som man pratat om under veckan och själv tycker åtminstone jag det är en (om än jobbig) netikett att kolla upp så att ämnet inte precis har varit på tråden..

/Han som hade planerna på att skriva sökorden han använt i signaturen, men glömt bort det när han länkat

Feuflux

omjonasson.se
Om länkar, återkommande ämnen och annat

När jag tänker efter är det alltmer sällan jag ser de där "använd sökfunktionen"-svaren numera, men det är antagligen bara ett symtom på att de nytillkomna är så få och/eller inaktiva.

Eller så har vi efter ett antal diskussioner om hur man ska bemöta "repeterande inlägg" lärt oss att ge fan i att vara ohövliga eller utan ett ord länka bakåt. Sen är det ju trist när "Vilket musik passar bäst till rollspel" knappt får svar alls nu för tiden för folk inte orkar vara sig länka till sin åsikt eller skriva den en gång till... :gremsmile: Men tills jag motbevisas tänker jag anta att vi helt enkelt blivit bättre på att bemöta grejer vi redan sett eftersom det är en fin tanke.

Att vi är dåliga på att bemöta greenies har kommit upp tillräckligt ofta för att det måste ligga nåt i det även om det är svårt att se opartiskt på saken när man nu sitter mitt inne i smeten.

Ibland får jag känslan av att många forumiter knappt spelar rollspel nu för tiden vilket också känns som en logisk förklaring till färre inlägg. Den känslan kan dock vara precis hur felaktig som helst (och är förhoppningsvis det också).
----

And another thing...: Fast om man postar ett ämne som det startades en tråd om får någon dag sen då får man ta skit. Frågan är var gränsen går. Jag tycker förresten det är snorsvårt att hitta inlägg och även om man hittar nåt som passar är det rimligt att man missat mycket. Minns nån gång Fogge (tror jag det var) sa att det var lätt att hitta inlägg om en viss DoD6-grej. Jag som faktiskt läst om det hela och mindes det (så väl som jag nu någonsin minns saker :gremtongue:) lyckades krångla fram hälften av det jag letade efter...

Gordeg

Hero
Entfarming

Att vi är dåliga på att bemöta greenies har kommit upp tillräckligt ofta för att det måste ligga nåt i det även om det är svårt att se opartiskt på saken när man nu sitter mitt inne i smeten.
Jag kom på en sak till nu. Några nyreggade medlemmar är säkert nybörjarrollspelare, men det finns massor av erfarna spelare där ute som uppenbarligen inte lockas till forumen. Var är alla enter och entiskor? Är forumen inte tillräckligt stimulerande? För mycket interna forumgrejor?

Gordeg