Nekromanti call of chtulu.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: call of chtulu. [FB]

Så du la 200 pix på ett medvetet trasigt spel? Mycket driftigt.

Krille

Super Moderator
Re: Mm

"jaha ok så det fins då en massa olika call of Cthulhu varrianter att köpa om inte jag har misstolkat det hela?"

Köper du en av dagens utgåvor så får du tre varianter redan i grundboken (1890, 1930 och nutid). Dark Ages blir en separat regelbok. GURPS Cthulhupunk är egentligen en bok till GURPS, men den borde gå att använda även till Cthulhu. Delta Green är en utbyggnadsbok till regelboken, och är egentligen en utbyggnad av regelbokens nutidsvariant.

Så svaret är att det finns två grundböcker*: "riktig" Cthulhu och Dark Ages. Resten är utbyggnadsmoduler.

* Pedagogisk lögn: egentligen finns det tre grundböcker: Call of Cthulhu, The Call of Cthulhu och Cthulhu Dark Ages. Skillnaden mellan de två första är att den ena använder ett regelsystem där man slår 1T100 under ett värde, och den andra använder d20-systemet, där man slår en d20, lägger till en klase bonusar och försöker komma över en svårighet. Spelvärlden är dock snudd på identisk i dessa två. Dark Ages använder samma T100-system som den första varianten, men utspelar sig år 950 e.kr.

T100-versionen:

d20-versionen:

Dark Ages:

Krille

Super Moderator

"vilken av varianterna d100 systemet eller d20 systemet är bäst ?"

Jag tycker klart bäst om T100-varianten, men det finns de av motsatt åsikt. Det finns dock mer material till T100-varianten - d20-varianten har bara funnits i några år, medan T100-varianten har hängt med i ett kvarts sekel. Alla de klassiska äventyren och kampanjerna (The Complete Masks of Nyarlathothep, Beyond the Mountains of Madness, Horror on the Orient Express, samtliga erkända som bland de bästa kampanjer som man kan hitta för pengar till något spel någonsin) är till T100-varianten.

jacobsson

Veteran

ok vart hittar man t100 varianten?
fins det enbart en gammal upplaga av t100 systemet eller fins det en nyare (en sådan som är hopslagen mellan olika tidsåldrar) eller är det bara den nyare d20 varianten som har det?

Krille

Super Moderator

"ok vart hittar man t100 varianten?"

I de flesta välsorterade rollspelsbutiker (http://www.hobbygames.se, http://www.collectorspoint.se/) samt ett par boklådor (http://www.sfbok.se). Dessutom kan du få tag på den på tillverkarens hemsida (http://www.chaosium.com).

"fins det enbart en gammal upplaga av t100 systemet eller fins det en nyare (en sådan som är hopslagen mellan olika tidsåldrar) eller är det bara den nyare d20 varianten som har det?"

Sedan version fyra eller fem så finns 1890, 1920 och nutid i samma bok i T100-varianten. Den 13 mars så släpps version 6 av T100-spelet. Du borde kunna hitta en 5.5 eller 5.6 i en normal spelbutik om du har bråttom.

Krille

Super Moderator

"vilka varianter/uppdateringar har du spelat?"

Jag har spelat i version 3, 5 och 5.6, och jag har spelat under 1700-tal, 1920, 1930, nutid och Delta Green.

Regelmässigt är det ingen större skillnad på de olika versionerna. T100-reglerna är så smidiga och enkla att de inte har behövt uppdateras så mycket. Den stora skillnaden mellan versionerna är att det finns mer bakgrundsinformation och mer hjälp för nybörjare i de senare.

jacobsson

Veteran

jo det värkar ju helt ok för mig.
vad är det för typ av skräck i Call of Cthulhu är det typen demoner eller vad är det?

Krille

Super Moderator

• Urgamla artefakter från innan tiden började.
  • Urgamla skrifter med främmande besvärjelser som frammanar bestar och äldre gudar.
  • Illvilliga otäcka monster.
  • Enorma, ofattbara, omänskliga och onda gudar.
  • Försvunna städer.
  • Småkryp.
  • Kulter som dyrkar de där enorma, ofattbara, omänskliga och onda gudar.
  • Färger från bortom tid och rum.
  • Mycket plötsliga och onaturliga väderförändringar.
  • Råttor.
  • Incestuösa familjer.
  • Läbbiga symboler och mystiska skriftspråk.
  • Bibliotek.
  • Avlopp.
  • ...och allt annat.

jacobsson

Veteran

jaha så Cthulhu om fattar all sort av skräck det låter ganska intressant då får man vell vänta till 12 mars så man får se själv.
vet du vart det är billigast att handla för jag har typ hittat olika priser överallt typ golem säljer d20 systemet för 149 eller något liknande och akademibokhandlen i stan säljer samma bok för 400

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: call of chtulu. [FB]

Öh va? Nä, det är inte trasigt. Vad menar du?

/Vulf

-BoNe-

Warrior

Peter du verkar ganska haj på att köpa det.. Akta dig så ja inte hinner först, ja funderar på att köpa det också. Om ja inte hittar kult först eller köper extra böckerna till engel..

jacobsson

Veteran

jaha köp du det da jag ska allafall vänta isåfall tills 6:an i t100 varianten kommer ut så jag skiter vell i om du köper den innan dess

entomophobiac

Low Prep High Play
Världen är vår egen under mer eller mindre valfritt årtioende (många av böckerna som grundade konceptet skrevs dock runt 20-talet, så en hel del rollspelsmaterial behandlar det årtioendet). Föredrar man däremot att spela under nutid så är detta givetvis fritt fram, även om det för med sig en hel del saker - som mobiltelefoner och övriga supereffektiva kommunikationer.

Men en av fördelarna är precis här - världen. Eftersom världen är vår egen så kan man använda precis så mycket eller lite historisk exakthet man bara orkar och placera de Cthulhu idéer man själv önskar använda i egentligen vilken situation som helst.

Medeltiden, inspirerat av Jan Guillous Arn-böcker? Varsågod. Finns till och med en tilläggsbok som behandlar det. (Om den är bra eller dålig har jag däremot ingen aning om.)

1890, med Sir Arthur Conan Doyles böcker om Sherlock Holmes i åtanke, eller historier om Jack the Ripper? Ös på. Finns böcker för det också.

Idag, med modern terrorism och skräck i konspirationsform? Självklart - det finns rent av, gissa vad... Böcker för det!

Själva konceptet då?

Det baseras i grund och botten på en författares verk; Howard Phillips Lovecraft. Han skrev om kosmisk ondska, onda gudar i dvala och monster från yttre rymden. Oftast i ordalag som inte direkt nämnde monstren själva och placerade dem i ett väldigt mystiskt perspektiv. Fler författare har följt traditionen, men många anser fortfarande att Lovecraft är svår att överträffa.

Enkelt förklarat kan man säga att det handlar om att leta efter svar som man blir galen av för att kunna ställa fler frågor som man blir ännu galnare av. De flesta scenarier slutar också med ett väldigt definitivt Shakespeare-slut, eller på insidan av ett mentalsjukhus.

Fast den största fördelen, som inte går att nämna nog många gånger, är att hela spelet mer summerar Cthulhu-fenomen och sedan låter spelledaren göra mer eller mindre vad han eller hon vill. Precis som att Lovecraft själv inte ursprungligen skrev sina böcker efter ett gemensamt tema så har man, åtminstone enligt mina tolkningar, helt fria händer att använda de skräckkoncept som finns enligt vad idéer man än han tänkas ha.

Bla bla.

Hoppas detta svamlande egentligen hälper dig på något sätt :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play

Iochmed att grundkonceptet är tämligen tunnt och resten bara är vår värld as it is, varvid man lika gärna kan låna en faktabok på biblioteket, typ

Tja, jag tänker inte gå in på någon djuplodad diskussion. Men... tunt? På vilket sätt är grundkonceptet tunt?

Det finns runt 60 noveller av bara Lovecraft att gräva igenom, för att då inte nämna övriga Mythos sviten för den som så önskar. Allt mellan de lågmälda historierna, som Case of Charles Dexter Ward, till Derleths mer rakt-på-sak strider mellan (mer eller mindre) änglar och demoner med Elder Signs på sköldarna.

Så, själv skulle jag nog inte säga "tunt". Men jag antar att det kan vara en åsiktsfråga också. Tunt kanske innebär att allt inte finns specificerat, så att man blir ansträngande tvungen att använda sin fantasi...

jacobsson

Veteran
ok nu har man hört en hel del bra om Call of Cthulhu men vad är dess sämre sidor eller tillockmed rent usla sidor? (om det fins sådana)

entomophobiac

Low Prep High Play
Beror på vem du frågar. CoC är ett av mina favoritspel, måste erkännas, men de för- och nackdelar jag upplever är...

Bra:
*Valfriheten - öppenheten.

Dåligt:
*Kräver ofta lite mer förberedelser än andra rollspel för att det ska bli riktigt bra.