Nekromanti Call of cthulhu 7th edition

Mattias H

Veteran
Jag vet att det varit på gång ett bra tag men hittar ingen vettig information. Det verkar vara släppt i nån form av PDF (möjligen preview eller liknande). Därför undrar jag nu:

1. Är det någon som vet om/när det släpps på riktigt? (Om det nu inte redan gjort det.)
2. Kommer det i faktisk bokform?
3. Är det nån som har en uppfattning om det blir bra?

God45

#PrayersForBahakan
3. Det finns nästan inga skillnader melankoliska versioner av CoC förutom numret på framsidan. Ger du mer 4 och 6ed böckerna kan jag inte berätta vilken som är vilken och man kan spela ett spel där alla använder reglera från olika editions. Så det här är knappt en grej.

Nya Deltagreen boken däremot. Den kommer bli grejer nu när de ska sluta ha CoC som grund men ändå ska vara 100% bakåt kompatibla (som om stats spelar roll i CoC ;P )

Bolongo

Herr Doktor
1. PDF:en är den färdiga versionen.
2. Ja.
3. Ja.

För att förtydliga några punkter....

Den tryckta versionen är fördröjd av att Chaosium kört två gigantiska kickstarters där de lassade på mer extramaterial än de kunde producera inom utsatt tid. De håller just nu på att få ut Orientexpressen, 7e ligger härnäst i kön.

Det går fortfarande att känna igen som BRP/CoC, men det är fler nyheter i 7e än i någon tidigare upplaga.

anth

Vetefan
CoC7 släpps på riktigt. Om jag förstått saken rätt är de t.o.m. redan tryckta. Tyvärr tar det flera månader innan böckerna kommer från tryckeriet till konsument. Förhoppningsvis dyker de upp i butik till våren.
Det blir 2 böcker: Investigators Handbook och Keepers Rulebook.
De går redan nu att köpa som pdf/e-book om du är intresserad (ett par här på forumet har pdf:erna och ha skrivit om innehållet).
Det finns en gratis-PDF med Quick Rules att ladda ner för den som vill få en uppfattning om spelet.
Jag har läst gratis-PDF:en och är inte imponerad. De regeländringar som de gjort kommer jag antagligen husregla bort så i praktiken kommer jag fortsätta spela CoC6.

Som jag har förstått det har du högre värden på färdigheter och får lite mer varierad framgång i slagen, motståndstabellen är borta (framgångsslag mot dito istället) och du kan vid tillfällen få bonus/extra svårighet genom en tilläggstärning. En del färdigheter har dragits ihop till en samlingsdito...det är väl mer än så, men jag har läst regelboken. Även om ändringarna inte verkar extrema, har du bakåtsträvare (som jag) som kommer att ignorera 7e och konvertera stats till de gamla reglerna - men jag förstår att Chaosium känner ett behov av uppfräschning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Voldstagg13;n75153 said:
motståndstabellen är borta

Iofs greppade jag inte riktigt vad den bytts ut mot, men ändå...

"7th edition does not use the Resistance Table from previous editions. Instead, opposed rolls are made."

Ond bråd död

Swashbuckler
Wow, de gör inga stora ingrepp trots 7 olika editioner. Visst att BRP är bra, men behövs det verkligen så många editioner om man ändå inte ändrar nåt?

Mattias H

Veteran
Väntar nog in bokformatet då. Spelade lite CoC way back och älskar settingen men är verkligen inte bunden till någon edition. 7:th borde därför passa mig perfekt. :) (Även om 30:th versionen av 6:th ed. ser jäkligt maffig ut.)

Jag antar också att gammalt material kommer att i princip vara bakåtkompatibelt med minimal ansträngning utifrån era beskrivningar.

@Bolongo: Vet du om Orientexpressen skrivits med 7:th i tankarna? (Ett sådant jättearbete som sedan direkt i viss mån blir utdaterat verkar dumt tänker jag.)

Staffan

Myrmidon
Tidigare versioner har snarare varit en fråga om nytryck där man slängt in lite extra lull-lull när man ändå håller på - lite andra monster, spells, introäventyr och sådant. Vid något tillfälle har man flyttat in regler för 1890- och 1990-tal i stället för att hänvisa dem till andra böcker. Men själva regelmotorn har varit mestadels oförändrad.

Det är lite som skillnaden mellan Drakar och Demoner version 2 och 3.

Jag utgår från att 'Orient Express' är för 7e, det senaste jag köpte från Chaosium var "Ripples from Carcosa" och den har 7e stats (med konverteringshjälp i slutet).

Bolongo

Herr Doktor
Orientexpressen är 7e. Jag har den också i pdf. De mindre gratisäventyr som Chaosium släppt på senaste tiden är även de stattade för 7e.

CapnZapp

Myrmidon
God45;n75144 said:
3. Det finns nästan inga skillnader [mellan olika] versioner av CoC förutom numret på framsidan. Ger du mer 4 och 6ed böckerna kan jag inte berätta vilken som är vilken och man kan spela ett spel där alla använder reglera från olika editions. Så det här är knappt en grej.
Det här svaret hade varit sant om tråden behandlat valfri upplaga från 2 till 6.

Men nu handlar det om 7th edition, och då är svaret helt enkelt inte relevant. Du som läser detta kan nog riskfritt strunta i det helt och hållet.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n75148 said:
De går redan nu att köpa som pdf/e-book om du är intresserad (ett par här på forumet har pdf:erna och ha skrivit om innehållet).
Jag hade tacksamt tagit emot några länkar till dessa diskussioner.

CapnZapp

Myrmidon
Ond bråd död;n75167 said:
Det är ingen större skillnad på reglerna mellan de olika versionerna va? Det är standard BRP hela vägen?
Vad menar du med "standard BRP"?

Enligt min åsikt har svenska rollspelsdesigners (läs Äventyrsspel och Järnringen) gjort mycket mer för BRP än vad Chaosium kommit i närheten av de senaste decennierna.

För mig är det en negativ tröskel att Call of Cthulhu har haft så ärkekonservativa BRP-regler; att inte spelet följt med alla de förbättringar och förenklingar jag vant mig genom att spela svenska spel.

Det lilla jag känner till om CoC 7th ed får mig att försöka sänka mina förväntningar. Det bästa exemplet är vad jag sparar till nästa post...

CapnZapp

Myrmidon
krank;n75169 said:

Iofs greppade jag inte riktigt vad den bytts ut mot, men ändå...
Men visst, eller hur?

Största problemet för mig är att de vill få det som en stor förbättring att de tagit bort motståndstabellen.

Jisses, är mitt spontana svar.

Motståndstabellen har ju varit en självklar icke-del av mitt BRP spelande åtminstonde sedan Mutant UA...

Svårt att entusiasmera sig för en reform man tagit som självklar i minst femton år, liksom...

CapnZapp

Myrmidon
Ond bråd död;n75175 said:
Wow, de gör inga stora ingrepp trots 7 olika editioner. Visst att BRP är bra, men behövs det verkligen så många editioner om man ändå inte ändrar nåt?
Att en ny edition "behövs" har ingenting med ev. brister i den föregående att göra.

En ny upplaga släpper man för att öka försäljningen.