Re: de tjuugå
"d20 systemet passar vissa världar och jag har inget emot det när det används till de systemen (jag kan mycket väl tänka mig att det passar till Star Wars som Krille nämner) men när man börjar göra universalsystem av det får jag kalla kårar."
Jösses vad här överreageras. Jag menar, ta GURPS. Ett tämligen realistiskt, down-to-earth-spelsystem som normalt inte tål misshandel av en urballad spelmiljö. Vad hittar man i spelhyllan? Jo, GURPS Supers! Liksom, en spelmiljö till GURPS som är ungefär allt som GURPS inte är. Men kräks folk galla över det, eller får kalla kårar? Nej, för Steve Jackson är ju en äkta gamer som tänker på spelarna.
Sen tror jag att folk har missat en väsentlig punkt i d20 SRD - smöra tillräckligt mycket för WotC så kan du ta de delarna av SRD som är öppna och bygga ett erfarenhets- och rollpersonsgenereringssystem som inte har levels eller klasser, eller använda levels och klasser på ett annat sätt. Vad jag har läst om d20-Cthulhu så är det precis vad de har gjort där.
Ska tilläggas att jag inte är så överdrivet förtjust i vissa aspekter av d20-systemet (till exempel just levels och klasser), men själva systemet funkar rätt bra. Nu när jag tänker efter så arbetar Västmark enligt samma princip - slå en tärning och lägg på en massa jox. Kommer du över en svårighet så funkar det.