Nekromanti Call of Cuthulhu med d20

Danohrq

Veteran
Är d20 varianten av Call och Cuthulhu bättre eller sämre än orginalet?

Jag har spelat orginalet en del, men tycker att reglerna är stela och hopplöst föråldrade. Hur fungerar det under d20?

Har man ändrat på stämningen? Kan det fungera att använda sig av äventyren till det gamla systemet eller blir det våldsamt mycket jobb. Vill spela om de gamla klassikerna med en ny spelgrupp nämligen.

Krille

Super Moderator
"Jag har spelat orginalet en del, men tycker att reglerna är stela och hopplöst föråldrade."

Är det någon större skillnad på ett stelt och föråldrat system och ett annat stelt och föråldrat system?

"Har man ändrat på stämningen?"

Definitivt. Det blev mer action. Visserligen är man mer toast jämfört med tidigare kontra höglevelfiender som äldre gudar och annat (om nu det är möjligt), men å andra sidan har man större chans än tidigare kontra vanliga låglevels kultister.

Danohrq

Veteran
"Är det någon större skillnad på ett stelt och föråldrat system och ett annat stelt och föråldrat system?"

Men vi spelar inte riktiga d20 utan har gjort egna regler som är väldigt lättöversatta från d20 :gremsmile: Så det är delvis därför jag hellre skulle använda mig av CoCd20 än gamla CoC, Men problemet jag har är att jag har en fet packe äventyr till klassiska CoC. Tror du det fungerar med översättning mellan gamla CoC och CoCd20 eller blir det hejdlöst mycket jobb?

Vindhand

Myrmidon
Har man ändrat på stämningen?

Det enklaste är nog att prova. Släpa ihop en grupp och spela något en-kvällsäventyr. Att stämningen ändras när man byter system helt kan man vara ganska säker på. Om du kommer tycka om det är svårt att säga.

Min högst subjektiva och relativt oinsatta uppfattning (*) har fokus i spelet skiftat från: skräck och undersökande med vissa actionelement till: action och monsterslakt med vissa skräckelement.

(* jag tog en titt på "lvl 5 Librarian" och hur ofarligt det första hagelskottet är mot denna och sprang min väg. Så jag har inte testat.)

Danohrq

Veteran
Fler synpunkter om balansen undersökning/slakt?

Hmm, det där låter inte bra. Det är just problemlösningen och frånvaron av monsterslakt som jag gillar med CoC.

Någon mer som har synpunkter om hur dett har förändrats i d20?

anth

Vetefan
Tror du det fungerar med översättning mellan gamla CoC och CoCd20 eller blir det hejdlöst mycket jobb?
De har översatt de flesta monsters och spells till d20 så det borde inte bli så mycket problem.
Det är mer en fråga om du tycker om CoC med d20 eller inte.
Det du får lägga ner mest jobb på är att konvertera alla NPCs till d20 med levels/skills/feats - eftersom det bara finns en class i CoC d20 så borde det inte vara allför ansträngande.

anth

Vetefan
Re: Fler synpunkter om balansen undersökning/slakt?

CoC d20 är levelbaserat, vilket betyder att man får mer hit points när man går upp i level.
Man får hp som en Rogue i DnD, vilket gör att man antagligen har MINDRE hp vid level 1 än i vanliga CoC (vid högre levels så har man givetvis mer).

Jag tycker att stämningen i spelet bestäms av spelledaren, inte av systemet.
Vill du ha Cthulhu-stämning med d20-systemet så är det inget problem.
Det är spelledaren som bestämmer om det ska vara problemlösning eller monsterslakt i äventyren.
Tänk på att även kultisterna kan ha hög level vilket gör att de inte alls behöver vara lätta att klara av.

Investigatorn i CoC är ungefär lika bra som NPC-classen Expert i DMG, dvs inte alls.
Visst, en lvl 5 investigator överlever antagligen ett hagelskott, men å andra sidan så sitter man på dårhus långt innan man når level 5.

Även om jag har CoC d20 så har jag inte spelat det - bara CoC med original-regler, istället har jag spelat d20Modern med Arkiv-X stämning vilket fungerar bra.
Den största skillnaden d20Modern och CoC d20 är att det är svårare att bli tokig i d20Modern.

Om du tycker att CoC med original-regler är sunkigt, så är det iallafall värt att pröva med d20-regler.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Level 5 Librarian: äkta räkneexempel

Hej!

För att ytterligare belysa det numera famösa exemplet med en librarian som råkar bli skjuten med ett hagelgevär, gjorde jag denna räkneövning:

Level 5 librarian. CON 11 eftersom det inte brukar vara biblotekariers starkaste grundegenskap. Fort Save +1, återigen för att fysiska aktiviteter inte brukar vara deras forte. HP = 20 (räknat på att man får max (6) från början, och sedan medel (3,5) per level).

MASSIVE DAMAGE THRESHOLD (om ni är bekanta med att den regeln existerar, ibland undrar jag om ni verkligen är det) = 10 (alltså grundregel i CoC d20)

Medelskada 12-gauge hagelgevär = 11.

Så om en alldeles genomsnittlig librarian level 5 blir skjuten av det mellanfarliga hagelvapnet, och det ger medelskada, så måste rollpersonen slå 15 eller mer på sitt Save med bonus +1 för att... överleva.

Det finns alltså 65% risk att han dör på stubben av chock. Nästa runda är han död (eller döende), om han träffas av ett till skott, oavsett om han klarar sitt räddningsslag.

Motsvarande exempel ur CoC BRP ger vid handen att biblotekarien dör på fläcken redan första rundan.

Men jag anser inte att skillnaden på att biblotekarien dör i andra rundan i CoC d20 och i första rundan i CoC BRP, är skäl nog att springa från CoC d20.

En runda hit eller dit lär väl inte spela så stor roll? Eller...?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Glöm inte att applicera...

...Massive Damage Threshodl = 10, så som mitt exempel oven visar.

CoC d20 verkar i alla fall vara mindre dödligt än CoC BRP, men det är inte så fruktansvärt over the top som de som inte läst reglerna ordentligt tror. :gremgrin:

M.

anth

Vetefan
Re: Glöm inte att applicera...

Oops, missade det.
Men man bör ju tillägga att det bara är människor som har massive damage threshold 10 hp.
Monster har fortfarande threshold 50 hp som i gamla hederliga DnD.
Annars hade det ju varit fööör enkelt...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En level 10 librarian

Låt oss sedan säga att vår biblotikarie överlever tills han är level 10.

Då har han 20 + (5x3,5) HP = 37,5 HP. Låt oss säga 38 för att vara snälla.

Hans Fort save är då +3 och han riskerar då att möta döden enligt nedanstående (räknat på en träff per runda med ett hagelgevär).

Runda 1: 55% risk att han dör
Runda 2: 55% risk att han dör
Runda 3: 55% risk att han dör
Runda 4: 100% risk att han dör

Jag håller helt med om detta känns orimligt, och i det här fallet lever han alltså 3 rundor längre än sin motsvarighet i CoC BRP. Det är fortfarande inte så att det heller är ljusårs orimlighet bakom detta, då jag alltså räknar på att biblotekarien försöker undvika attacken. Om han är hjälplös, dör han fethårt i båda versionernas regler.

Notera dock att jag bortser från reglerna för Critical Hits i CoC d20 likväl som i CoC BRP. Om vi tar hänsyn till dessa förkortas CoC d20-biblotekariens livslängd något (har inte ork att räkna på det). CoC BRP-biblotekarien dör oavsett vilket.

M.

(som gillar CoC BRP bäst av de olika regelversionerna)

Storuggla

Champion
Magnus Seter glömmer saker på gamla dagar! :O

Men hörru, du har ju missat det som håller mest CoC-investigatorer i livet. Dodge. Torde inte CoC-tjommen leva längre om du räknar in Dodge också? Och då går det små strindbergare i mekaniken, när hälften av alla attacker är ofarliga... :gremblush:

Storuggla, duckar som en oljad oxe

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nej då …

Räkneexemplet gäller ju en bibliotekarie som blir träffad av en salva från en hagelbrakare.

Storuggla

Champion
Men runt bordet...

Men runt vårat spelbord brukar det låta något liknande:
"Han skjuter.. och träffar!"
"Oj, jag dådjar! Ha, jag lyckas!" Uppenbart att han då blivit träffad, eller hur? :gremwink:

<font size="1"> Äh, vafan, det stämmer väl då, jag ville mest påpeka Dodge som en livsförlängare av makabra mått i CoC-BRP. Och använda tre kommatecken i samma mening. </font size>

Storuggla, ligger redan en vecka efter i skolarbetet

anth

Vetefan
Re: Nej då …

Låt oss tänka efter lite:
Vad representerar de extra hp man får nar man går upp i level i d20-systemet?
Jo, förmågan att undvika att få en fullträff på sig.
En lvl 10 librarian torde ha dubbelt så mycket hp som en lvl 5 Librarian.
Mao så träffar hagelbrakaren hälften så bra - en form av dodge alltså.
Riktigt träffad blir vår Librarian inte förrän man får in en crit. på honom.

Givetvis så gäller ovanstående bara så länge vår Librarian inte heter Conan...
...Conan the Librarian.
:gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men …

… du måste fortfarande lyckas med ett Fort save (DC 15) eller varje gång du tar 10 eller mer poäng i skada.

Fler hp gör att du tål fler småskador, visst, men det spelar liksom ingen roll att du har 863 hp när du misslyckas med ditt save.

Krille

Super Moderator
Är det bara jag?

Är det bara jag, eller känns det där Fort save-slaget som en halvtaskig patch avsedd att med vilja, våld och vapenfett klämma in ett ärkeheroiskt regelsystem i en miljö som är allt annat än ärkeheroisk? På något sätt så känns det som att författarna jobbade under rätt hårda och motsägelsefulla riktlinjer, i stil med "spelet ska behålla den ursprungliga dödligheten, men hit points och ökningen av dessa måste vara kvar, annars kan vi inte sälja spelet till D&D-spelare".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nejdå

Jag är bara snäll mot Vindhand. Vill ju inte krossa alla hans illusioner om CoC d20 på en gång.

Det finns en massa andra faktorer som spelar in om man tar hänsyn till den stora helheten, till exempel hur rustning hanteras i de olika spelen, och Dodge i CoC BRP. Men å andra sidan finns det en massa andra Feats och grejer i CoC d20 som spelar in också och som påverkar åt båda hållen.

Det fanns ju en snubbe som räknade på alltihop och kom fram till att CoC d20 var något mindre dödligt än CoC BRP. Han tog dock ner hela beärkningen när Monte Cook påpekade att han, som så många andra, missat att applicera Massive Damage Threshold. Han hade helt enkelt utgått från att det fungerade som i D&D, vilket alltså inte är fallet.

För mig är det egentligen frågan om en sak: komplexitet. Jag vill inte ha d20-komplexiteten när jag spelar CoC BRP, och jag växte upp med CoC BRP så det kan jag köra i sömnen. Där finns allt jag behöver på karaktärsbladen.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är bara du

Jag ser inte det som en patch, på samma sätt som jag inte ser 20% SAN-loss = Insanity, eller Impale-reglerna i BRP som patchar.

M.