Nekromanti Call of Cuthulhu med d20

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Observera en sak

I de procentchanser som anges i inläggat, räknar jag inte Ackumulerad Sannolikhet (eller vad det nu kallas), helt enkelt för att jag inte kommer ihåg hur man gör.

Jag tror att det skulle bli nått sånt här:

Runda 1: 55% riska att gubben är död.
Runda 2: 75% risk att gubben är död.
Runda 3: 90% risk att gubben är död.
Runda 4: 100% risk att gubben är död.

Med andra ord, det är under de tre första rundorna 55% risk varje runda att han dör, men en ackumulerad sannolikhet som är högre på att han faktiskt dör, eftersom man slår fler gånger.

Siffrorn är säkert fel, kan någon hjälpa mig med dem?

M.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Sannolikhet

Siffrorn är säkert fel, kan någon hjälpa mig med dem?
Om jag förstod saken rätt:

Första rundan är det 55% risk att gubben dör. Det är alltså 55% risk att han är död när rundan är slut.
Andra rundan är det återigen 55% risk att han dör. Med träffen i första rundan är sannolikheten för att han ska vara död nu 1-(0,45*0,45)=0,7975=79,75%.
Efter tredje rundan är sannolikheten att han ska vara död 1-(0,45*0,45*0,45)=90,89%

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Är det bara jag?

Är det bara jag, eller känns det där Fort save-slaget som en halvtaskig patch avsedd att med vilja, våld och vapenfett klämma in ett ärkeheroiskt regelsystem i en miljö som är allt annat än ärkeheroisk? På något sätt så känns det som att författarna jobbade under rätt hårda och motsägelsefulla riktlinjer, i stil med "spelet ska behålla den ursprungliga dödligheten, men hit points och ökningen av dessa måste vara kvar, annars kan vi inte sälja spelet till D&D-spelare".
Det är inte bara du, jag har samma känsla.

Dessutom har jag fortfarande inte förstått hur många tentakler en slhuggoth får per level.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Attans

Då var ni två. Jaja, det är fortfarande närmare en miljon som inte ser det som en patch, så jag bortser från er i de statistiska sammanhangen. :gremgrin:

Inte för att jag frågat miljonen, eller så. Så det är ju en bugg i min undersökning. :gremwink:

M.

anth

Vetefan
Re: Är det bara jag?

1) Även i DnD så måste man slå ett DC 15 fort. save eller dö, skillnaden är att i DnD är gränsen 50 hp istälelt för 10 hp.

Det är väl upp till varje spelledare att sätta damage treshold på valfri nivå beroende på vad han/hon tycker är lagom.
Själv kör jag med den variant rule som finns i DMG.

I CoC så är 10 lagom just för att det INTE är ärkeheroiskt.

2) Jag tror du har missuppfattat riktlinjerna:
Det är inte för att locka DnD-spelare, utan för att få kalla det ett d20-spel.
(OK, indirekt så lockar det väl DnD-spelare, men det var väl Chaosiums ide och inte Wizards?)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
The WIzards, bastards the lot of them!

Det var faktiskt WotC:s idé. De ville visa att man kunde göra varianter av kända spel med d20-systemet, och de valde det som ansågs vara svårast.

De lyckades med det de ville, vilket var att visa för branschen att det gick bra och att man hade möjlighet att ändra i d20-systemet. Dock tror jag inte att man lockade över några BRP-spelare, och jag tror heller inte att Chaosium fått så många fler spelare av CoC BRP, tyvärr. Fast hade de haft en vettigt genoförd strategi för att följa upp d20-släppet, tror jag att det kunnat fungera bättre.

Så för WotC så lyckades de med det de ville.

Chaosium fick nog inte det resultat de kanske hoppades på. Förutom en bunt pengar från CoC d20-försäljningen som hjälpte till att hålla bolaget flytande.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Attans

Men du undviker den verkliga frågan!

Hur många tentakler får en yogguth per level?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Två per Hit Die

Det skulle den i alla fall få om jag hade skrivit ett monster som heter Yogguth.

Men det officella svaret får väl bli: har ingen aning, eftersom jag inte hittar monstret i vare sig CoC d20 eller CoC BRP.

Iä! Iä!

M.

Staffan

Myrmidon
Re: Tack!

Fast egentligen blir det ju lägre sannolikhet att han dör. Felet du gör är att du räknar med att hagelbraket automagiskt gör medelskada, vilket är tillräckligt för att tvinga fram ett save eftersom det är "massiv" skada. I själva verket är det väl bara runt 40% att skadan blir 10+, vilket ju ändrar saken lite.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag förstår inte poängen

Visst räknar jag med att hagelgeväret gör medelskada på (3D6 = 11), och därmed framkallar en Fort save för en medelmåttig bibliotekarie. Det bärande ordet i resonemanget varandes "medel". Samma resonemang appliceras på CoC, återigen med "medel" som riktlinje.

Fast som sagt, jag är inte säker på vad du menar är "felet" i mitt resonemang. Medel är ju medel, så att säga. Och medel på 3D6 är 11.

Eller är det inte "medel" jag är ute efter, utan "resultat enligt normalfördelning", eller nått annat obskyrt begrepp kanske?

M. :gremconfused:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja, en sak till

I exemplet kunde jag valt ett hagelgevär som gav ännu mer i skada (10 gauge = 3D8 i skada = snitt 13,5 poäng i skada). Poängen i mitt resonemang är att en level 5 librarian INTE är immun mot effekten av att bli träffad av ett hagelskott, vilket antyddes i ett tidigare inlägg.

Eller är det något jag missat? :gremwink:

M.

anth

Vetefan
Felet är...

...att det blir fel att räkna på medelskada.

Låt oss räkna på följande:
Conan, en lvl 5 Librarian med c:a 40 hp blir träffad av en hagelbrakare som gör 3d6 i skada, och om hagelbrakaren gör 10 eller mer i skada så har vår käre Bibliotikarie 55% chans att dö på fläcken.

Vi är alla överens om att Conan inte borde dö av 3d6 i skada, eftersom maxskada är 18 och det är inte ens hälften av vad hans hp.
(nu har jag INTE räknat med en crit. som är 5% chans och ger 9d6 i skada)

Visst, genomsnittskadan är 10,5 - vilket tvingar fram ett DC 15 fort. save.
MEN: 37,5% av gångerna han blir träffad så kommer han att ta 9 hp eller mindre, dvs det är bara 62,5% av träffarna som tvingar fram ett fort. save.
Chansen att dö är alltså 0,625*0,55=34% ÄVEN om snittskadan är 10,5/träff.

Troberg

Sinister eater
Re: Två per Hit Die

Men det officella svaret får väl bli: har ingen aning, eftersom jag inte hittar monstret i vare sig CoC d20 eller CoC BRP.
Du menar att man missat ghuppilothen?!?!? Vilket massivt överseende!

Ackerfors

Alas, your rapids!

Du menar att man missat ghuppilothen?!?!? Vilket massivt överseende!

Med tanke på att du byter namn på monstret i fråga hela tiden så är det inte så konstigt att Magnus blir förvirrad. :gremsmile:

Angående just Gupp-piloten så blev han avskedad för flygledningen tyckte att det guppade för mycket när han flög. :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Komplexa jämförelser

Okej, jag fattar vart du (ni) vill komma. Men, och detta är ett mycket viktigt men, ni har börjat med att ensidigt introducera variationer i jämförelsen.

Jag jämför hur CoC d20 fungerar om man tittar på medelskada jämfört med hur CoC BRP fungerar med medelskada. Alltså, jag jämför två system med liknande ingångsvärden. Och medel är medel, även om det finns chans att få ett mindre resultat. Det är ju medelvärdet som är viktigt, inte de statistiska variationerna

Jag valde att titta på medelskada och INTE på procentchanser för annan skada, eftersom jag inte känner mig bekväm med de beräkningarna. Då ska man ju i mitt tycke ta hänsyn till Crits, hur AC fungerar, eventuella Feats, eventuella Dodge-chanser (55% för en medelsnittlig CoC BRP-gubbe), hur rustning fungerar i CoC BRP, och så vidare.

Och det, mina vänner, orkar jag inte.

Så jag säger så här: det är inte min jämförelse som är fel, det är ni som introducerar ytterligare en nivå av komplexitet.

Det är skillnad det. :gremwink:

M.

Troberg

Sinister eater

Med tanke på att du byter namn på monstret i fråga hela tiden så är det inte så konstigt att Magnus blir förvirrad.
Det är en del av skräcktemat att monstren ska ha tusen namn. 997 to go...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För de som undrar...

...vad vi snackar om, kan jag meddela att snittresultatet på en d6 är 3,5, och inte 3. Om det nu var någon som undrade. Och det är därför snittresultatet av 3d6 blir 10,5 (avrundat till 11), och inte 9 (som är hälften av 18, alltså maxresultatet). Knepiga grejer, de där normalfördelningskurvorna. :gremgrin:

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Evert von Nastyman

Hur mycket hp och Con har då länsbibliotekets hårde överbibliotikarie Evert von Nastyman, vinnare av kast med överviktig boktjuv fem år i rad? :gremsmile: