Nekromanti Call of Cuthulhu med d20

Kimon

Swordsman
Det är inte jag... hursomhelst. [OT?]

Något OT kanske men...:
I StarWars (d20) gör man skillnad på Vitality points och Wound points. Wound points = Con och Vitality points ökar med hit dice och level som i DnD. Vid träff så stryks först Vitality points och när man inte har några Vitality points kvar så stryks Wound points. Men kritiska träffar appliceras direkt mot Wound points (utan dubbling eller tredubbling).
Om man förlorar Wound points måste man lyckas med ett FortSave (DC 5 + förlorade Wound points) eller bli medvetslös.

Vad jag var ute efter var nog att det är väl bra att spelföretaget anpassar reglerna en smula för att bättre passa in i spelvärlden. StarWars är heroiskt, men inte lika heroiskt som DnD. Chtulu är än mindre heroiskt och därför känns det ju helt naturligt med en smärre förändring i skadesystemet för att avspegla det.

Staffan

Myrmidon
Re: Komplexa jämförelser

Men det är ju just avsaknaden av denna komplexitet som gör din jämförelse felaktig, eftersom du räknar med 100% sannolikhet att få massiv skada. Om man ska vara petig så blir det ungefär så här, under förutsättning att man träffar till att börja med:

5% chans till crit -> 9d6 i skada. Sannolikheten att en crit inte ger massiv skada är så fånliten att den kan bortses från (ca 1 på 10 miljoner - 6^9 om man ska vara petig).

95% chans till icke-crit. Icke-crit har 62,5% chans att ge massiv skada.

Total sannolikhet för massiv skada = 0,05 + 0,95*0,625 = 0,64375 avrundas till 64%.

Sannolikhet att dö av massiv skada = 0,64*0,55 = ~35%

Om man skulle göra samma jämförelse som du gör med ett mesigare vapen som gör t ex 2d8 i skada så blir jämförelsen konstig åt andra hållet, eftersom den "aldrig" kommer att göra massiv skada trots att det i själva verket är ~44% chans att den gör det (7/16).

Dimfrost

Special Circumstances
Re: För de som undrar...

snittresultatet på en d6 är 3,5, och inte 3. Om det nu var någon som undrade. Och det är därför snittresultatet av 3d6 blir 10,5 (avrundat till 11), och inte 9 (som är hälften av 18, alltså maxresultatet). Knepiga grejer, de där normalfördelningskurvorna.
Egentligen är det ju inte knepigt alls. Det är ju inte hälften av maxresultatet som är medel, utan medel är det som ligger mitt emellan min och max, alltså i fallet med 3T6 mitt emellan 3 och 18. Och det blir ju (3+18)/2=10.5. Det har inget med normalfördelning att göra. :gremwink:

/Dimfrost, matematisk besserwisser utan tillräcklig korrekturläsning

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men... [OT eller är det?]

Och det blir ju (3+18)/2=11.5.

Men... Men... (3+18)/2 är ju inte 11.5 utan 10.5... :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
EDIT Jag har inte fel

Jag anser fortfarande att ni helt enkelt introducerar ytterligare onödig komplexitet kring mitt resonemang. Poängen är att en level 5 librarian inte är osårbar mot ett hagelgevär i CoC d20, om man ser till medelskadan (11) hos ett medelgevär (12 gauge). Och 11 poäng i skada är Massive Damage. Anledningen till att jag valde hagelgevär 12 gauge är att det pratade om just hagelgevär och jag tog det som hade en motsvarighet i CoC BRP. Det är inte min mening att göra en generell jämförelse med andra mindre farligare vapen, eftersom det inte var det jag ville jämföra.

Om ni vill göra andra jämförelser, med andra parametrar kan ni väl göra det. :gremwink:

M.

EDIT -- ändrad för att jag var för sur första gången jag postade en variant på detta.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ytterligare en sak måsta man tänka på i så fall

För att ytterligare komplicera det hela är det inte heller 5% chans till en Crit, utan 5% chans till en Threat. Sen beror nästa Crit-chans på om man lyckas komma upp i rätt AC. Annars blir det bara vanlig skada.

M.

anth

Vetefan
SLUT

Det finns ingen karaktär, vid sina sinnens fulla bruk i CoC, som frivilligt skulle ta ett hagelskott för att chansen att överleva är stor - till skillnad från en high-level fighter i DnD som faktiskt inte bryr sig lika mycket om någon svingar en great axe mot honom.

Både Staffan, Du och Jag är överrens om att dödligheten är hög i CoC, oavsett om man spelar med BRP- eller d20-regler.

Grundfrågan i denna tråd var om CoC d20 hade så pass mycket snällare stridsregler att det förstörde Cthulhu-stämningen i spelet.
Svaret på den frågan är nej, vilket av de 2 systemen man föredrar att använda är en smaksak.

Eftersom vi är överens i grundfrågan så tycker jag vi avslutar den här diskusionen.

Troberg

Sinister eater
Re: EDIT Jag har inte fel

Poängen är att en level 5 librarian inte är osårbar mot ett hagelgevär i CoC d20,
Men om han har en +5 Full Plate och +2 Ring of Protection då? :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack

Du kanske borde vara moderator istället för mig? :gremblush:

Jag tackar för dessa visdomens ord, och postar nästa grej som jag hoppas kommer att generera ännu fler inlägg!

M :gremgrin:

Staffan

Myrmidon
Re: Ytterligare en sak måsta man tänka på i så fall

Men vi hade redan antagit att hagelbraket har träffat - och 5% av alla träffar är crits (i alla fall om det funkar som i D&D). Detta eftersom chansen att en threat blir en crit är exakt lika stor som chansen att träffa. För att ta ett exempel:

Låt oss säga att du träffar din motståndare på 14+ (35%). Detta innebär att av 400 attacker så kommer du att träffa med 140 stycken. 20 kommer att vara threats (inkluderas i de 140), och 7 av dessa kommer att vara crits. Notera:

140/400 = 0,35 (andelen attacker som träffar)
20/400 = 0,05 (andelen attacker som blir threats)
7/20 = 0,35 (andelen threats som blir crits)
7/140 = 0,05 (andelen träffar som blir crits)

De enda tillfällen där man inte kan anta att andelen träffar som blir crits är lika med andelen attacker som blir threats är när man har så stor threat range och så liten chans att träffa att en del attacker som borde bli threats i stället missar (t ex om du har en värja och improved critical så du threatar på 15+, men behöver 17+ för att träffa).