Can I pet thet dawg?!

Quadrante

Grisbonde
Upptäcka fara (känna och motsvarande i olika system) används ju titt som tätt och kan ju ha sina fördelar, men sk vilja höra om lösningar där färdigheten inte finns. Alltså ana/ upptäcka/deducera att där finns ett hot. Gärna alternativ till tärningsslag. Knep att få det engagerande utan att avbryta för mekanik. … eller en mekanisk/system-lösning som känns spännande. Givetvis för spel där sånt här kan anses vara en del i spelandet.

Mogger

Hipsteranka
Upptäcka fara (känna och motsvarande i olika system) används ju titt som tätt och kan ju ha sina fördelar, men sk vilja höra om lösningar där färdigheten inte finns. Alltså ana/ upptäcka/deducera att där finns ett hot. Gärna alternativ till tärningsslag. Knep att få det engagerande utan att avbryta för mekanik. … eller en mekanisk/system-lösning som känns spännande. Givetvis för spel där sånt här kan anses vara en del i spelandet.
Brukar lägga sånt under respektive kunskapsområde. Kan man en del om ex Djurhållning så bör man kunna se när ett djup är på dåligt humör. I den rätt vanliga färdigheten Rida ingår sannolikt en hel del kunskap om hästar, exempelvis. Och vet man inte så vet man inte.

Rickard

Urverk speldesign
Vill mest säga att det är en intressant fråga, eftersom det antas mycket i vanligt rollspel att sådant här ska finnas. Man ser igenom lögner, hör saker på håll... allt via mekaniken.

Normalt slår jag inte för sådana saker, utan jag vet vem som har bäst uppmärksamhet och ger information till den personen - "Du lägger märke till..." - bara för att få ett bättre flöde.

Annars hade jag kunnat tänka mig att ibland dela ut en ledtråds-markör varje gång det finns mer information. Antingen så biter spelarna på betet och lämnar tillbaka markören eller så avvaktar de för att se vad som händer eller så har de redan listat ut det. Markören kan sedan användas till annat, exempelvis ge en extra tärning till ett slag.

Mogger

Hipsteranka
Ska tilläggas att vi inte spelar någon form av ledtrådsorienterat spel där man behöver klura ut rätt lösning på rätt problem. Det som händer, det händer. RP vill saker och försöker uppnå saker. Antingen så går det deras väg eller så blir det strul. Så om de klappar hunden kan det lika gärna sluta med att de fått en vän för livet eller att de får en infektion. Eller i värsta fall blir de uppätna, som i vår T2000 kampanj :) (vi fick förresten en hundvän i T2000-kampanjen också).

luddwig

Lawful evil
När jag spelleder brukar jag försöka väva in eventuella tecken på fara som är tydliga i beskrivningarna av omgivningen. Ni hör ett ylande norrut. Det finns djupa hack i dörren. Korridoren luktar av svavel. Visst händer det även att spelarna får slå för att se om de upptäcker en hotande fara, men ofta tycker jag att det är mer intressant att bara lämna ut information och sedan se vad spelarna gör med den.

Mundo

Myrmidon
En lite mer arbetskrävande metod för SL är, som @Rickard är inne på, att helt enkelt notera i dina spelledaranteckningar vad rollpersonerna har för värden på viktiga färdigheter. Säg att spelet har "Empati", "Magkänsla" och "Perception". Ge sedan ledtrådar i din beskrivning baserat på vad karaktärerna har för relevanta värden. Passive skill-checks liksom. Om spelaren har X Perception, lägg till det här.

Spela ett par timmar Disco Elysium för att få en feeling för det.

Quadrante

Grisbonde
Ge sedan ledtrådar i din beskrivning baserat på vad karaktärerna har för relevanta värden.
Jag har nog alltid beskrivit världen utifrån vem som ser den, så olika spelare kan få olika svar när de tilltalas eller ställer frågor. Det är nog därför jag alltid försöker presentera ”fakta” med en röst ur spelvärlden. Så som det upplevs av någon eller som det står skrivet av någon där.

Zeedox

Hero
Jag har i flera år varit sugen på att få in en scen där den mest svärdskunnige i gruppen får rulla sin färdighet i svärd, eller kanske bara får informationen, och då får avslöjat att tiggaren framför gruppen är en mästersvärdssvärdsmästare, baserat på hur den greppar sin vandringsstav eller liknande. Tycker alltid sånt är så coolt i fiktion när mästarutövare lyckas identifiera varandra baserat på små annars ovidkommande detaljer.

Quadrante

Grisbonde
Tycker alltid sånt är så coolt i fiktion när mästarutövare lyckas identifiera varandra baserat på små annars ovidkommande detaljer.
Hade en strid en gång mellan två mycket duktiga krigare och spenderade mesta tiden åt att beskriva hur de höll sina grepp, hur de låtsades använda en nybörjarteknik för att byta till något klassiskt drag och sånt.

Zeedox

Hero
Hade en strid en gång mellan två mycket duktiga krigare och spenderade mesta tiden åt att beskriva hur de höll sina grepp, hur de låtsades använda en nybörjarteknik för att byta till något klassiskt drag och sånt.