Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 1

damogn

Hero
Jag fattar. Ja, det finns förstås en poäng med att tänka så för att minimera risken att jag och baronen siar samma spelare. Men jag vet inte... Jag tänker att det är mindre farligt än att vampyrerna nattmördar den jag siar ändå.
Berätta INTE vem du siar. Det är bättre för bybor att vara hemliga, särskilt i R1.

Tycker det är sjukt udda att vår andra siare inte outar..... Vi vinner mer i R1 på det än att den outar senare.
i R1 komemr ingen vampyr våga komma med motclaim. Då blir den som är kvar av de claimande efter natten i minsta fall utröstad nästa runda nästa runda och den vampyren är ute ur spel på 2 rundor.
Motclaim i runda 2, KAN vara en konverterad bybo och leder oss då inte mot tuggisen.
Om andra siaren siaren kommer fram...så utan motclaim, så har vi 2 garanterat gröna bybor....dvs vår chans att pricka en tuggis ökar ganska radikalt.
Då är vi nere på 10 spelare som KAN vara tuggisarna...dvs 20% av spelarna är tuggisar.
Vio vet att det är 2 vi behövcer pricka...de konverterade poåverkar inte den matchbilden..... Där konverterade KAN ha påverkan är i röstningar och vilseledande i senare rundor. Just nu är det bara bybor och 2 tuggisar i spel.
R1 bör vi inte bara låta "vara".....det är det jag tycker sticker i ögonen med "gör inget" med rösten resonemanget

Brynolf

Orange
Tycker det är sjukt udda att vår andra siare inte outar..... Vi vinner mer i R1 på det än att den outar senare.
i R1 komemr ingen vampyr våga komma med motclaim. Då blir den som är kvar av de claimande efter natten i minsta fall utröstad nästa runda nästa runda och den vampyren är ute ur spel på 2 rundor.
Motclaim i runda 2, KAN vara en konverterad bybo och leder oss då inte mot tuggisen.
Om andra siaren siaren kommer fram...så utan motclaim, så har vi 2 garanterat gröna bybor....dvs vår chans att pricka en tuggis ökar ganska radikalt.
Då är vi nere på 10 spelare som KAN vara tuggisarna...dvs 20% av spelarna är tuggisar.
Vio vet att det är 2 vi behövcer pricka...de konverterade poåverkar inte den matchbilden..... Där konverterade KAN ha påverkan är i röstningar och vilseledande i senare rundor. Just nu är det bara bybor och 2 tuggisar i spel.
R1 bör vi inte bara låta "vara".....det är det jag tycker sticker i ögonen med "gör inget" med rösten resonemanget
Njae det finns poänger med att outa nu förstås, men den siaren kommer ju mördas på stubben och gör alltså bara nytta genom antt vara grön i denna enda runda. Bättre att outa i R2. Med en liten risk att han råkar avlida innan dess förstås.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Det jag ser framför mig BMs tanke om alla får 1 röst var är att om den ena Vampyren som har -2 i röster så visar det sig att denne inte får nån röst och den vampyren som har +2 röster efter att nattmördat så blir dennes låssas 1 röst helt plötsligt 3 röster.
Lite som Brynolfs försök till samordning och här ska vi alltså tvinga spelare att rösta på 1 så att det blir jämt ut över hela brädet.
Ser bra ut om det lyckas arrangeras ihop med det här gänget😇 tvek va?
Ah! Nu fattar jag! Tack Sidd :gremlaugh:

Basenanji

Din favoritulv!
R1 komemr ingen vampyr våga komma med motclaim. Då blir den som är kvar av de claimande efter natten i minsta fall utröstad nästa runda nästa runda och den vampyren är ute ur spel på 2 rundor.
Om jag fattar rätt så är risken för motclaim minimalt. Vampyrerna förlorar ju om de åker ut samtidigt som deras ev partners återgår till att bli bybor. Så det är väl otänkbart att de offrar sig genom vågade claims.

Om jag fattar rätt så är risken för motclaim minimalt. Vampyrerna förlorar ju om de åker ut samtidigt som deras ev partners återgår till att bli bybor. Så det är väl otänkbart att de offrar sig genom vågade claims.
Ja... I R1..... Det var väl det jag skrev? DVS Outar vår andra siare nu, så kommer detr INTE komma motclaim..... Senare så kan vi inte veta om ett uteblivet nattmord är lika med konvertering/väktning eller tuggis tuggar på tuggis.....ett motclaim då KAN vara säkert för en vampyr.,..om en underhuggare gör det

Basenanji

Din favoritulv!
Njae det finns poänger med att outa nu förstås, men den siaren kommer ju mördas på stubben och gör alltså bara nytta genom antt vara grön i denna enda runda.
True dat. Jag ändrar mig även på denna punkt, även om jag är en sån trygghetsnarkoman att jag vill få så många gröna som möjligt - så tidigt som möjligt…

damogn

Hero
Kort kommentar: Biobunker har aviserat frånvaro sedan tidigare, vilket väl inte är samma sak som att han är grön men ändå.
Var det inte för lördagen, var det för hela helgen? Det missade jag. Det förklarar i alla fall det.

damogn

Hero
Som jag läser Van Helsinki så bör vi väl låta hen vässa sina pålar i fred och inte snattra så mycket om det?

För övrigt

Röst: @Basenanji in i spel, eller sitter du och pratar med dig själv i vampyrtråden?

Ja just det jag kommer ju i enlighet med anmälningstråden lågflyga i drygt 24 timmar nu - leve byn ner med alla suckers
Så skrev BBVII. Det har gått mer än 24 timmar nu.

Sidd

”Bybo”
Ah! Nu fattar jag! Tack Sidd :gremlaugh:
Jag skulle dock hellre få @Big Mama s syn på detta hellre än att jag kommenterar dennes post.

Vidare så behöver byn väl ändå fundera på hur vi hanterar @RasmusL och @BiobunkerVII frånvaro: hur påverkar det nästa runda om det fortsätter, å kommande? Inga signaler eller spår och hjälper inte byn med att hitta scummisar!

Basenanji

Din favoritulv!
Senare så kan vi inte veta om ett uteblivet nattmord är lika med konvertering/väktning eller tuggis tuggar på tuggis.....ett motclaim då KAN vara säkert för en vampyr.,..om en underhuggare gör det
Vi håller med varandra. Min kommentar ville nog mest stryka under hur ömtålig vampyrfursten är på ett vampyrlag. (Jag utgår ju dumt från standardspelet, där en ulvs död inte påverkar ulvlaget. Nattmordsförmåga etc ärvs ju då av andra ulvar, men i det här spelet slås vampyren ut totalt. Jag vet att du har fattat det här Stradh, men jag måste tydligen tänka högt för att förstå…😊)

RasmusL

Champion
Blodsuger på den? 😉😈

Nä, skämt åsido - välkommen in i spelet. Vad är din läsning av spelarna så här långt?
Jättesvårt, är som jag flaggade för i anmälan lite pressad vad gäller tid och R1 är ju mest bara random i alla spel. Jag ska fundera om jag har någon kul analys att göra, annars har jag för stunden nada.

Brynolf

Orange
Obs också att det är mindre ulvigt än vanligt att lågflyga i det här partiet. Sugarna löper ju liksom ingen risk att försäga sig eller förstöra för sitt lag. Så det finns ingen direkt ulvrationalitet bakom att gömma sig.

RasmusL

Champion
Enda skälet att hänga någon som jag kan se är egentligen att det blir färre spelare att analysera i R2. Röstmönster etc är ju helt ovärt här och att skjuta i blindo riskerar ett kort spel.

Röst: @Ingen

Obs också att det är mindre ulvigt än vanligt att lågflyga i det här partiet. Sugarna löper ju liksom ingen risk att försäga sig eller förstöra för sitt lag. Så det finns ingen direkt ulvrationalitet bakom att gömma sig.
Wait Whut? Det är väl just gömma sig som ÄR det rationella för dem? Det är ju "one strike and your out" för dem

Basenanji

Din favoritulv!
Jag ska fundera om jag har någon kul analys att göra, annars har jag för stunden nada.
Efter senaste spelet har jag tänkt mycket på @fjodorsenuba s tankar om spelet och vill inte gärna ligga med röst på en lågflygare. Men det skaver ordentligt att du Rasmus inte har något att säga om spelet: en vampyr-Rasmus har allt att vinna på att inte skriva och lägga sig i.

Kort fråga: hur förstår du Carmillas och Draculas oliks blodsugarförmågor och hur påverkar dessa röstningen?

damogn

Hero
Wait Whut? Det är väl just gömma sig som ÄR det rationella för dem? Det är ju "one strike and your out" för dem
Tror att Brynolf menar att det är lättare att gömma sig genom att svara på lite poster (eftersom det inte finns mycket att gå på) än att avstå från att posta, men håller med om att det argumentet inte känns lika bra som det andra.