Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 1

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Nej. Vi är tolv spelare och @Vimes är väktad. Om vi inte röstar ut någon så är chansen att ulv nummer 2 bommar sitt nattmord (genom att antingen plocka ulv #1 eller samma mål som ulv #1) 2/11= 18%
(Chansen i verkligheten är dessutom högre eftersom detta bara gäller i de 10/11 fall där ulv #1’s nattmord inte redan bommat)

Basenanji

Din favoritulv!
(Mer om vampyr-Sysp, kom ihåg att detta är ett tankeexperiment!)

Inlägg #101 tyckler jag är värt att nämna:

Blir lite osäker på hur rollsiaren fungerar när jag läser den och jämför med fraktionssiaren där resultaten skrivs ut i klartext. Är vi hundra på att rollsiaren inte får veta vilken powerroll den hittar utan bara powerroll ja/nej?
Är det här hjälpsamt för byn?

I inlägg #102 så diskuterar Sysp med Hägerstrand och säger att han tror att det inte kommer ske någon konvertering i R1

Jag kan ju inte låta bli att tänka att vampyr-Sysp faktiskt försöker signalera till den andra vampyren i posten ovan. Även om de bägge vampyrerna är varandras motståndare vinner de bägge på att byn går under, att siarna är konverteringsbara och att de inte väljer samma mål för nattmord.

Jag tror alltså att Sysp är en vampyr i linje med min läsning ovan och röstar därför på honom:

RÖST: @Sysp

Om ni andra läser Sysp helt annorlunda eller ser andra fatala misstag i mitt resonemang är jag tacksam för att bli uppmärksammad på detta.

Sidd

”Bybo”
Ok, cool ide av Häger att få sugarna att svettas över vem de ska sikta på. Jag gillart. Högt spel men sånt behöver vi.
Jag tycker det var skönt att få en grön till men värdelös tajming av Hägern. Jag skulle snajpat i slutet av R1 eller efter ett siande och luskat lite i R2.

Röst: @Brynolf

Håller inte med dig och hade för mig att du inte var på Hägerns planhalva innan dennes outning.

Vimes

Vitlöksförsäljare
@Big Mama s plan är kul och smart, men jag tror det blir svårt att genomföra den. Dessutom vet vi inte exakt hur Carmillas minusröster funkar, det kan ju vara
Ja. Om de prickar samma. Typ 1/100 mao
Eller träffa varandra. Det är ju 1/11 i för varje nattmord iaf.

Basenanji

Din favoritulv!
Har väldigt svårt att tro att en vampyr-Brynolf vågar föreslå en så drastisk idé som att byn ska låta bli utröstning.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Här blir jag lite nyfiken på hur mycket Sysp egentligen vet om Draculas förmågor? Varför "lyfter" Sysp ut just Dracula? Jag gissar också att vampyr-Sysp nog vet att Draculas kommer vara svåra att spåra.
Det här tyckte jag var ett jättebra gräv. Hade @Sysp alltså uppmärksammat att dracula's extraröster var svåra att spåra redan innan Anthrox kryptiska "ingetdera"-förtydligande?

Jag måste klicka på länken i citatet så jag kan dubbelkolla! Nej, typiskt, det gick inte, Basse hade citerat utan länk. Då blir jag tvungen att söka. Det var i inlägg #68 , kort efter Anthrox förtydligande och när vi specifikt håller på att diskutera Dracula. Alltså inte heller konstigt att Sysp lyfter ut Dracula.

Så då tänker jag att det är både oärligt argumenterat och med citat som försvårar att man dubbelkollar, och är rätt nöjd med att ha kvar rösten på dig Basse?

Sidd

”Bybo”
Det här tyckte jag var ett jättebra gräv. Hade @Sysp alltså uppmärksammat att dracula's extraröster var svåra att spåra redan innan Anthrox kryptiska "ingetdera"-förtydligande?

Jag måste klicka på länken i citatet så jag kan dubbelkolla! Nej, typiskt, det gick inte, Basse hade citerat utan länk. Då blir jag tvungen att söka. Det var i inlägg #68 , kort efter Anthrox förtydligande och när vi specifikt håller på att diskutera Dracula. Alltså inte heller konstigt att Sysp lyfter ut Dracula.

Så då tänker jag att det är både oärligt argumenterat och med citat som försvårar att man dubbelkollar, och är rätt nöjd med att ha kvar rösten på dig Basse?
Förklara tanken🙏

Vet Sysp nåt denne inte borde enligt Basse eller dribblar Basse? Jag hängde inte riktigt med där?

RasmusL

Champion
@Big Mama s plan är kul och smart, men jag tror det blir svårt att genomföra den. Dessutom vet vi inte exakt hur Carmillas minusröster funkar, det kan ju vara

Eller träffa varandra. Det är ju 1/11 i för varje nattmord iaf.
Ah ja sant, jag tänkte att det måste vara en specifik siffra de prickar.

damogn

Hero
Tack Isaac att du läst min post! Efter att ha sovit på saken så ser jag att iden behöver modifieras. Det är endast Carmilla som berörs och jag är osäker på om det är i R1 eller R2 som planen kan få effekt.

1. Alla röstar på en var så alla får en röst på sig. (Ja, en deltagare kommer ryka på detta, den som fått den första rösten, men så är det alltid, en blir utröstad.)

2. Carmilla kommer inte kunna nattmörda pga detta eftersom rösten på henne plötsligt kommer försvinna. Är det inte det som menas med "Nattmörda en spelare. Du har två röster färre på dig i nästa runda"

Jag förstår att detta är svårt att genomföra i praktiken men det var det som var min ide. Är den begriplig?
Detta är genialiskt. Ska vi testa?

Och jag tar tillbaka min misstanke. BM är grön!

damogn

Hero
Jag har möjlighet att skriva lite innan 18, men kommer inte vara superaktiv

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Detta är genialiskt. Ska vi testa?
1: Carmilla har två röster färre på sig i nästa runda. Så att experimentera denna runda är onödigt.

2: Om alla lägger en röst var och den med först lagd röst på sig inte blir utröstad så måste vi rösta ut hen rundan efter. Då kan vi lika gärna rösta på den måltavlan med så många röster att Carmillas förmåga inte spelar roll, och om det är Carmilla så åker hon ut med en gång.

3: Om den med först lagd röst mot sig inte åker ut kan det precis lika gärna vara en bybo och det är Draculas röstfuckery som har påverkat resultatet.

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Förklara tanken🙏

Vet Sysp nåt denne inte borde enligt Basse eller dribblar Basse? Jag hängde inte riktigt med där?
Om jag skulle förklara så skulle jag nog bara skriva samma sak igen, men jag tycker att Basse dribblar med sanningen ja.

Brynolf

Orange
Jag tycker det var skönt att få en grön till men värdelös tajming av Hägern. Jag skulle snajpat i slutet av R1 eller efter ett siande och luskat lite i R2.

Röst: @Brynolf

Håller inte med dig och hade för mig att du inte var på Hägerns planhalva innan dennes outning.
Jo jag hade ju som sagt föredragit att han väntat till R2. Men det här var en ball twist som jag inte tänkt på, så jag köper det.

Och det är ju inte så mkt snack nu om att Häger är grön eller hur? Så bara att gilla läget.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Jag måste säga att jag inte fattar varför Häger outar. Rimligtvis kommer det leda till att han nattmördas nu och vi tappar hans siande. Är det någon som kan förklara?

Jag måste säga att jag inte fattar varför Häger outar. Rimligtvis kommer det leda till att han nattmördas nu och vi tappar hans siande. Är det någon som kan förklara?
Vågar båda vampyrerna förlita sig på att den andra kommer sköta der mördandet? Ser en chans att vi bara får en nattmördad (eller kanske ingen) om båda ger sig på en annan och de råkar vara varandra...eller om en av dem chansar på dig och hoppas att väktaren chansar på att båda får efter hägern....
Rent krasst...varje tuggis får lite svåra val nu

Vimes

Vitlöksförsäljare
Vågar båda vampyrerna förlita sig på att den andra kommer sköta der mördandet? Ser en chans att vi bara får en nattmördad (eller kanske ingen) om båda ger sig på en annan och de råkar vara varandra...eller om en av dem chansar på dig och hoppas att väktaren chansar på att båda får efter hägern....
Rent krasst...varje tuggis får lite svåra val nu
Absolut att det inte är jättelätt för vampyrerna, men jag fattar inte vad vi vinner på att outa baronen nu.

BiobunkerVII

Kaoskardinal

Min första reaktion på Basses gräv var att det luktade brunsmetning, Basse brukar kunna leverera bra gräv i senare rundor - men även fulgräv R1 som ulv!

Med ditt inlägg förstärker den reaktionen.

I brist på annat

Röst: @Basenanji

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
För att skapa prisoners dilemma (typ) för ulvarna.

Eftersom vi har två nattmord i spel, du inte är nattmordsmål och jag blev nattmördad flest gånger 2024 enligt varulvsgalan (ber om ursäkt för tutande i egen tuta, jag hör själv hur jävla arrogant det låter) så kände jag att jag hade ganska liten chans att överleva till R2 oavsett.

Därför behövde jag outa innan R1 var slut, så att ingen annan kunde claima baron senare. Från början tänkte jag göra det i en snajppost.

Skillnaden när jag outade nu är att ulvarna måste göra ett gamble och hoppas att den andra ulven nattmördar mig.

Så eftersom jag redan såg rätt stor risk att jag blir nattmördad så valde jag att istället försöka öka chansen att det bara är jag som blir det.

Sen blir det ju ett omvänd-psykologi-inslag i att jag förklarar det här. Båda ulvarna kanske mördar någon annan i protest.