Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 1

Och en viktig sak som jag tror är lätt att glömma: Mästevampyrerna samarbetar inte/har ingen dialog. Det kan bli att de försöker samma sak båda två..eller till och med på varandra.... DVS långt ifrån säkert att det sker två nattmord...

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
24 timmar kvar av rundan, glöm inte att skicka in era förflyttningar!

...nä, skoja.
Jag går och knackar på hos Vimes med en flaska rött, med förhoppning om att han efter lite trevligt samtal ska sia mig istället för att rösta på mig.

BiobunkerVII

Kaoskardinal
@damogn var i ligger din dåliga känsla kring mig? Att rösta ut mig nu för att jag var ulv i MUlv6 är ju bara dåligt spel, dels för att det är ett nytt parti nu och att det är vampyrer vi jagar nu inte ulvar. Jag är med på att hängas som lågflygare om byn inte har något bättre val, det är ju kasst för byn eftersom jag är bybo.

Brynolf har spelat bra byboigt - där bör vi se upp, dels för att Brynte är en slick spelare men också den i det här partiet som jag inte litar för ett ögonblick på att han skulle ange sin vampyr om han konverteras. Andra bubblare på den listan Rasmus, Stratten, Sidd och Basse.

Så länge ingen säger nåt annat får vi väl utgå från att Vimsan och Hägerpajsaren är gröna, lyckas vi pricka en av sugleksakerna den här rundan ser det väldigt bra ut för byn.

Big Mama

Kan du utveckla den här tanken, hur avslöjas nattmördaren av denna tanke? Oavsett kommer vi väl två bli utröstade då den som har den första rösten på sig rycker vid jämnt röstläge? Jag vet att du sa att det är ett embryo till idé, men vad grundar sig tanken på? Var kom idéen ifrån? Jag har hängt upp mig lite på det här från igår och funderat på hur utförandet avslöjar en nattmördare.
Tack Isaac att du läst min post! Efter att ha sovit på saken så ser jag att iden behöver modifieras. Det är endast Carmilla som berörs och jag är osäker på om det är i R1 eller R2 som planen kan få effekt.

1. Alla röstar på en var så alla får en röst på sig. (Ja, en deltagare kommer ryka på detta, den som fått den första rösten, men så är det alltid, en blir utröstad.)

2. Carmilla kommer inte kunna nattmörda pga detta eftersom rösten på henne plötsligt kommer försvinna. Är det inte det som menas med "Nattmörda en spelare. Du har två röster färre på dig i nästa runda"

Jag förstår att detta är svårt att genomföra i praktiken men det var det som var min ide. Är den begriplig?

Basenanji

Din favoritulv!
Jag förstår att detta är svårt att genomföra i praktiken men det var det som var min ide. Är den begriplig?
Min erfarenhet av varulvsspel här på WRNU är att idéer som kräver mångas deltagande för att fungera ofta är bräckliga. Så tyvärr, även om din idé skulle kunna funka ser jag många hinder.

Men! Det är väldigt byboigt att vara så här kreativ och uppfiningsrik. Därför tycker jag att du gronar fig själv fint med den här posten! Bra!

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Tack Isaac att du läst min post! Efter att ha sovit på saken så ser jag att iden behöver modifieras. Det är endast Carmilla som berörs och jag är osäker på om det är i R1 eller R2 som planen kan få effekt.

1. Alla röstar på en var så alla får en röst på sig. (Ja, en deltagare kommer ryka på detta, den som fått den första rösten, men så är det alltid, en blir utröstad.)

2. Carmilla kommer inte kunna nattmörda pga detta eftersom rösten på henne plötsligt kommer försvinna. Är det inte det som menas med "Nattmörda en spelare. Du har två röster färre på dig i nästa runda"

Jag tycker det här är en klurig och smart idé även om den är på gränsen till omöjlig att genomföra. Kul tanke och bra tanke! Väldigt kreativt och genomtänkt 😃

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
BM har kommit in mer och berättat om sin ide. En klurig, smart om än nästan omöjlig plan. Det visar på en vilja att bygga strategier för att hitta vampyrerna, helt klart grön i mina ögon.

Vimes och Häger har båda hävdat roller, vilket gör dem gröna.

Brynolf kastade ur sig tanken om att undvika att rösta, vilket gav uppmärksamhet. Uppmärksamhet jag har svårt att se att en vampyr vill dra på sig. Även om jag inte delar hans tanke så grönar det honom för mig.

Så det lämnar kvar övriga som osäkra för mig.

Så fyra spelare som är grönare, fem om jag räknar in mig själv. Gör att valet mellan personer att rösta på begränsas för min del. Om nu mina tankar om Brynolf och BM stämmer.

Big Mama

Mustigt med 15 sidor, funderar på att köra R1 om 12 timmar i mitt spel för 2 dygn med massa spelare gör textmängden orimlig.
Jag har grunnat på det där. Varför är R1 alltid två dygn långt? Eftersom vi har väldigt lite att gå på innan första nattmord, utröstning, förmågeanvändning mm så blir det enormt många ord och inlägg i ren spekulation under två dagar. Det räcker gott och väl att R1 är den dag långt, tycker jag. Men ni som spelat länge har säkert svar på det.

RasmusL

Champion
Och en viktig sak som jag tror är lätt att glömma: Mästevampyrerna samarbetar inte/har ingen dialog. Det kan bli att de försöker samma sak båda två..eller till och med på varandra.... DVS långt ifrån säkert att det sker två nattmord...
Nej, men väldigt osannolikt att det inte sker två nattmord. Typ 1/100 right?

Big Mama

Frågan om siarnas outning eller inte är överspelad. Men jag vill i alla fall dela min åsikt som jag skrivit vid sidan av under genomsläsning innan jag visste vilka som outat:
Jag tycker att endast en siare (vitlök) ska outa till att börja med. Då vet väktaran att det är just hen som ska väktas. En sak i taget. Jag har inte schackhjärna som kan tänka i flera steg framåt. Dessutom kommer spelet ta nya vändningar vilket kan tala för att göra endast ett drag i sänder. Baronen ska inte outa sig i R1.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Nej, men väldigt osannolikt att det inte sker två nattmord. Typ 1/100 right?
Även om båda vampyrerna försöker nattmörda kan det ju bli så att något boomas. Det är väl visserligen osannolikt att de försöker skjuta på mig, men även om vi räknar bort väktandet kan de ju råka pricka varandra.

Basenanji

Din favoritulv!
Okej, jag gillar hur Sysp har spelat! Samtidigt undrar jag om en vampyr-Sysp skulle kunna vara en supervampyr i det här spelet? Så jag har läst genom hans inlägg och på det hela taget är det bra, rimliga poster, men kanske lite för rimliga?

Så här följer en lite mer in-depth-analys av Sysp, håll tillgodo:

Den första riktigt långa posten av Sysp är Kloka tankar om spelet
Kanske ändå att det visar sig att Sysp har ganska bra koll på läget:

De oddsen gör ju det ganska frestande att outa fraktionssiaren så att vi kan börja få lite färg på folk och vi inte råkar rösta ut powerroller av misstag, särskilt eftersom denne kan bli väktad flera rundor i rad. Siaren kan ju dock bli konverterad i senare rundor utan att vi får veta det ifall vampyrerna lyckas mörda väktaren så den riskerar att blir mer och mer opålitlig ju längre spelet lider om den inte åker ut innan dess.
Jag läser det som att Sysp har koll, lite så en vampyr-Sysp förstås och spelar spelet.

Hur hade Sysp spelat enligt honom själv?

Jag hade som Dracula eller Carmilla spelat likadant R1, tror inte röstförmågorna gör så stor skillnad i början så länge Draculas extraröster inte går att spåra. Jag hade siktat på att försöka nattmörda en av byns powerroller så antingen är vi superförsiktiga med att outa någon som helst info (tyckte det var onödigt att Big Mama sa att hon inte var väktaren t ex) eller så outar vi och skyddar vår fraktionssiare, väktaren och rollsiaren ska naturligtvis inte outa i något annat läge än eventuellt när de riskerar att röstas ut.
Här blir jag lite nyfiken på hur mycket Sysp egentligen vet om Draculas förmågor? Varför "lyfter" Sysp ut just Dracula? Jag gissar också att vampyr-Sysp nog vet att Draculas kommer vara svåra att spåra.

Sedan kommer en "jag kan inte vara med"-förklaring:
Melodifestivalen har för övrigt kommit till hembyn (Luleå) och jag ska besöka spektaklet med barnen så jag kommer vara ganska off resten av dagen/kvällen misstänker jag men imorgon bör jag kunna delta lite mer.
Det här har Sysp varit inne på förut i posten:
Nu hinner jag in och skriva lite mer,
och min "Sysp kanske är vampyr?!"-hjärna vill läsa in att Sysp liksom ursäktar sig och vill undvika att bli kallad lågflygare. han verkar lite orolig över att folk ska misstänka hans inaktivitet.

Det blir så långt så jag tar resten av läsningen i annan post.

Sidd

”Bybo”

Antingen så fattar jag inte eller så är detta bara snömos BM.
Din punkt 2: Carmillas -2röster påverkar väl inte vad vi får för resultat (alltså vem som får FLEST röster). Vi kommer väl inte se VEM som fått MINST röster.
Att du tydligen funderat över detta men bara kommer fram till dina funderingar, känns…snömos.

Det som KAN ske är att Vampyren (Drakula) med +2 röster väger över med sina +röster: detta kan vara en vinst för oss👍

Dock helt kört att vi ska lyckas baxa detta i hamn för att hitta fram till denna vinst.

Vi behöver nog mer lyckas ned siandet här nu.

Big Mama

Jag begriper inte alls resonemanget om att inte rösta på någoni R1. Vad skiljer detta spel från alla andra i det hänseendet? Det är byns enda chans att naila en tuggis (gulligt namn @StradhLestat som gör dem lite mindre läskiga). Risken skulle vara att vi kan råka rösta på en bybo. Och vad skiljer det från alla andra spel?

Jag håller inte heller med om att det skulle vara grönande för @Brynolf att lansera denna ide för att "varulvar skulle inte sticka ut hakan så". Det är inte brynolfigt att komma med detta, bara konstigt.

Röst; @Brynolf

RasmusL

Champion
Även om båda vampyrerna försöker nattmörda kan det ju bli så att något boomas. Det är väl visserligen osannolikt att de försöker skjuta på mig, men även om vi räknar bort väktandet kan de ju råka pricka varandra.
Ja. Om de prickar samma. Typ 1/100 mao

Basenanji

Din favoritulv!
Om jag ska redogöra för en översiktlig läsning av Sysps poster för att visa vad jag får för huvudsakligt intryck så:

Post #12 tycker jag är möjligen en lite besviken vampyrpost som konstaterar ett uppförslut i speldesignen

Post #68 är en redig och bra post som visar på en initierad spelare. Kloka tankar och snabbt har Sysp räknat på ett troligt utfall:
Så det lär ju bli två nattmord första rundan och då får vi räkna med att ställningen är 7-1-1 i R2, dvs att två bybor nattmördas och en röstas ut.
Post #70 innehåller ett resonemang om förmågesiaren som också frågar sig lite vad vitsen är med förmågesiaren och som talar för att det vore bra att bägge siarna outar. (Jag tänker att vampyrerna vill att det ska bli så här för så länge siarna är anonyma så går de inte att konvertera. Vampyrerna vill att siarna ska outa så de blir konverteringsbara)

Post #72 är ingendålig post, men lite deppig?
Det kommer för övrigt bli väldigt svårt att läsa ett eller flera uteblivna nattmord i R1 korrekt.
Helt riktigt, men hur hjälper det byn? OmSysp är ulv och det är byboigt att leat efter hjälpsamma bybor (som Big Mama eller Brynolf) är det här skrivet i en annan ton.

Post #79 är ett hjälpsamt svar till mig där jag är nojjig för att vampyrerna ska konvertera en siare för att på så sätt kunna hitta sin antagonist-vampyr. Nu när jag läser Sysps svar och utgår från att han är vampyr tycker jag mig se att han liksom pratar utifrån en vampyr-position (jag fetstilar den text jag tycker känns rimlig att en vampyr lägger ned stor tankemöda på):

Nä, du tänker nog rätt i det att det finns långsiktiga fördelar för en vampyr om man lyckas rekrytera siaren, jag var inne på det i min första lite längre post att vi bör lita mindre och mindre på siaren ju längre spelet fortgår eftersom när väktaren väl är borta kan siaren bli konverterad. Dock vet jag inte om det är så sannolikt att vi hamnar i att siaren blir konverterad - om inte väktaren outar kommer inte vampyrerna veta om de lyckats mörda väktaren och att chansa på en konvertering på siaren i sena rundor lär ju vara knappt värt det jämfört med att konvertera en vanlig bybo. Jag tror fortfarande vi tjänar på att outa siaren redan i R1 så vi har den garanterat väktad åtminstone en runda om inte fler.

Så länge båda vampyrerna är kvar i spel måste de spela både mot varandra och byn, jag tror inte vi ser stora risker tas från Dracula och Carmilla innan en av dem är utröstad.
Tre poster tycker jag hänger ihop på något sätt: #81: lockande med många gröningar #84: Bra att outa siarna med det här omhur vampyrerna kan tänkas spela:

Vad ska vampyrerna göra då? Det mest logiska draget är väl att försöka snajpa in en konvertering på rollsiaren (baronen) så att man hinner före den andra vampyren, om man vill spela aggressivt. Det är en chansning att mörda baronen eftersom de kan råka gå på det båda två = bra för byn om ett nattmord missar. En kaosig vampyr kanske chansar på att lyckas rekrytera någon som man kan övertala att spela med som vampyr. Det säkraste är att ligga lågt och nattmörda i övriga byn i hopp om att man träffar väktaren.
Här kan jag tänka mig att vampyr-Sysp helt enkelt drar sin strategi, liksom: varför ljuga? kanske till och med att vampyr-Sysp försöker prata med sin vampyrantagonist så de inte nattmördar samma person?

Till sist #85: mer odds och outning

Brynolf

Orange
Ok, cool ide av Häger att få sugarna att svettas över vem de ska sikta på. Jag gillart. Högt spel men sånt behöver vi.