Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 1

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Tänker jag rätt nu om det här gör det svårare att upptäcka Dracula då han kan sprida sina röster? Det vill säga att det jag, och andra, tänkte inte har lika stor giltighet längre utan Dracula kan enklare gömma sig och sina röster i runda två och framåt om denne dräpt en spelare?

Basenanji

Din favoritulv!
Brynolf skriver bra och är aktiv. @Big Mama är ganska aktiv och föredömligt påläst om regler mm. Det är ingen stark grund för misstankar, men åtminstone något.

Tvåa blir @BiobunkerVII som passande håller dog undan.

Vi börjar här i alla fall:

RÖST: @Big Mama

Vad säger du om Draculas och Carmillas förmågor? Hur skulle du spelat om du var vampyr?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Hur menar du här? Man återgår väl bums till bybolaget om mästersugaren dör? Och vinner sålunda med byn?
Det tycker jag inte är självklart.

@Anthrox : Om spelet tar slut på grund av att den sista vampyren röstas ut, räknas dennes konverterade spelare då som bybor i slutresultatet?

Basenanji

Din favoritulv!
Tänker jag rätt nu om det här gör det svårare att upptäcka Dracula då han kan sprida sina röster? Det vill säga att det jag, och andra, tänkte inte har lika stor giltighet längre utan Dracula kan enklare gömma sig och sina röster i runda två och framåt om denne dräpt en spelare?
Det här är verkligen svårt för mig att greppa - jag var så himla inställd på att Draculas röst räknades som +2, dvs om Dracula röstar enssm på en kandidat så får den kandidaten 3 röster.

Men det är väl ganska dålig design och faller på att Anthrox nog inte skulle designa spelet så.

Ok, så vi får utgå från att Draculas röster är svåra att spåra…

…så det är nog mer troligt att Dracula nattmördar än konverterar tänker jag.

Basenanji

Din favoritulv!
Szia, hogy vagy?

Jag är bybo från Ungern!
Yeah, kan man inte säga typ samma sak om vampyrerna? 😉 Alltså innan de blev blodsugare?

(Eller de kommer väl från Rumänien…nåja)

Hursomhelst får du gärna säga något om spelet @damogn !

🙂

Vimes

Vitlöksförsäljare
Det tycker jag inte är självklart.

@Anthrox : Om spelet tar slut på grund av att den sista vampyren röstas ut, räknas dennes konverterade spelare då som bybor i slutresultatet?
Såhär står det i reglerna:

$0a: Byborna vinner när båda spelarna som har vampyrernas powerroller har åkt ut ur spel, det vill säga när Carmilla och Dracula röstats ut.
$0b: Carmilla/Dracula vinner när det är fler vampyrer än bybor och den andra spelaren med vampyrernas powerroll har åkt ut ur spel.
Samt:

§7: Om någon av vampyrernas powerroller röstas ut ur spel återgår ALLA dennes vampyrer till att vara bybor igen.
Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara på annat sätt än att de konverterade byborna återgår till byn och byn vinner. Vad är det du menar är oklart?

Sysp

NNO
Nu hinner jag in och skriva lite mer, tycker upplägget verkar riktigt fräckt, framförallt i senare rundor. Goda möjligheter till paranoia :D

I början lär vi inte se konverteringar då det är en för stor gamble i och med att bybon lätt kan outa sin furste och gå tillbaka till det vinnande bybolaget när denne röstas ut. Senare i partiet lär det bli mindre klart att det är självklart för konverterade bybor och det blir också mindre solklart att en outande vampyr verkligen talar sanning om vems ens furste är.

Så det lär ju bli två nattmord första rundan och då får vi räkna med att ställningen är 7-1-1 i R2, dvs att två bybor nattmördas och en röstas ut.

De oddsen gör ju det ganska frestande att outa fraktionssiaren så att vi kan börja få lite färg på folk och vi inte råkar rösta ut powerroller av misstag, särskilt eftersom denne kan bli väktad flera rundor i rad. Siaren kan ju dock bli konverterad i senare rundor utan att vi får veta det ifall vampyrerna lyckas mörda väktaren så den riskerar att blir mer och mer opålitlig ju längre spelet lider om den inte åker ut innan dess.

Jag hade som Dracula eller Carmilla spelat likadant R1, tror inte röstförmågorna gör så stor skillnad i början så länge Draculas extraröster inte går att spåra. Jag hade siktat på att försöka nattmörda en av byns powerroller så antingen är vi superförsiktiga med att outa någon som helst info (tyckte det var onödigt att Big Mama sa att hon inte var väktaren t ex) eller så outar vi och skyddar vår fraktionssiare, väktaren och rollsiaren ska naturligtvis inte outa i något annat läge än eventuellt när de riskerar att röstas ut.

På det stora hela är jag nog för en siaroutning i det här fallet då möjligheten att väkta flera rundor i rad och dubbla nattmord gör det gynnsammare i mina ögon jämfört med en mer vanillaomgång till varulvsspel.

Melodifestivalen har för övrigt kommit till hembyn (Luleå) och jag ska besöka spektaklet med barnen så jag kommer vara ganska off resten av dagen/kvällen misstänker jag men imorgon bör jag kunna delta lite mer.

Sysp

NNO
Kan vi göra något vettigt med rollsiaren (Baron Vordenburg)? Det är ju fyra powerroller i spel förutom Baronen själv så hen har ju 4 chanser på 11 att träffa en powerroll R1. Men vad gör hen vid träff? Det känns ju väldigt vanskligt att outa i det läget, är det ens bra för byn? Om det inte finns mer tydlig kontext på spelaren som siades i form av poster eller rösthistorik eller nåt som tillsammans bygger ett bra case så är det ju kanske direkt skadligt för byn att outa infon om att spelare x har en powerroll?

Det är klart, om vi outar fraktionssiaren så går ju baronens chanser till lyckat rollsiande till 3 på 10 men 66% av träffarna är en vampyr (och den sista är väktaren). Då kanske fraktionssiaren blir mer användbar vid träff?

Sysp

NNO
"Då kanske *rollsiaren blir mer användbar vid träff?" skulle det vara, rörigt i huvudet :)

Sysp

NNO
Det kommer för övrigt bli väldigt svårt att läsa ett eller flera uteblivna nattmord i R1 korrekt. Det kan ju vara både lyckat väktande, misslyckat mord (siktade på väktat mål eller den andra vampyren) eller konvertering.

Är det två nattmord som går igenom så är det ju egentligen det mest tydliga resultatet för oss, då vet vi att det är sju bybor i spel (jag fortsätter krasst att räkna med att vi inte lyckas rösta ut en vampyr R1 så då åker en bybo ut även där).

Sysp

NNO
Vad är nackdelen med att outa fraktionssiaren i det här läget? Vad är det jag missar?

Basenanji

Din favoritulv!
Nu börjar jag undra om det är vampyrigt att vilja ha fram siaren: en konverterad siare kan ju användas av vampyren för att hitta den andra vampyren!

/Basse, tänker långsamt

Nu börjar jag undra om det är vampyrigt att vilja ha fram siaren: en konverterad siare kan ju användas av vampyren för att hitta den andra vampyren!

/Basse, tänker långsamt
Brynolf var ivrig på att få fram siaren i förra partiet också...det var en av sakerna som pushade mig till att outa...
Den gången var Brynolf voffe...just saying

Sysp

NNO

/Basse, tänker långsamt
Nä, du tänker nog rätt i det att det finns långsiktiga fördelar för en vampyr om man lyckas rekrytera siaren, jag var inne på det i min första lite längre post att vi bör lita mindre och mindre på siaren ju längre spelet fortgår eftersom när väktaren väl är borta kan siaren bli konverterad. Dock vet jag inte om det är så sannolikt att vi hamnar i att siaren blir konverterad - om inte väktaren outar kommer inte vampyrerna veta om de lyckats mörda väktaren och att chansa på en konvertering på siaren i sena rundor lär ju vara knappt värt det jämfört med att konvertera en vanlig bybo. Jag tror fortfarande vi tjänar på att outa siaren redan i R1 så vi har den garanterat väktad åtminstone en runda om inte fler.

Så länge båda vampyrerna är kvar i spel måste de spela både mot varandra och byn, jag tror inte vi ser stora risker tas från Dracula och Carmilla innan en av dem är utröstad.

Vimes

Vitlöksförsäljare
Ingen mer än att ulvarna vet vilka som inte väktas då.
Jag håller med om att det är en nackdel. Hur värderar du den nackdelen i relation till fördelarna med att outa siaren?