Varulv Carmilla vs. Dracula - Runda 2

Basenanji

Din favoritulv!
Läs min tidigare post om hur en Vampyr i detta spel har ALLT att vinna på att försöka nattmörda Vimes.
Det är smart, men bygger på att vampyren hellre ser att byn får paranoia än att vampyren får i sig blod och tar ut en bybo. Jag tror inte att det är så sannolikt: för mig ter sig en sådan strategi suboptimal hur cool den än är.

Nej, då verkar det mer rimligt med en nybörjare som chansar? Damogn?

Eller så har du rätt. Det skulle kunna vara ett Sysp, Brynolf, Rasmus eller Big Mama-move.

Hm…

Brynolf

Orange
Det är smart, men bygger på att vampyren hellre ser att byn får paranoia än att vampyren får i sig blod och tar ut en bybo. Jag tror inte att det är så sannolikt: för mig ter sig en sådan strategi suboptimal hur cool den än är.
Njä, klart att det är bättre att lyckas mörda siaren. Men att sprida lite sjysst paranoja i byn är ju ett hyggligt tröstpris.

Nej, då verkar det mer rimligt med en nybörjare som chansar? Damogn?

Eller så har du rätt. Det skulle kunna vara ett Sysp, Brynolf, Rasmus eller Big Mama-move.

Hm…
En vampyr ensam vinner inte så mycket på att ta ut en bybo..... ju färre bybor i spel, desto större risk att just den vampyren blir plockad....för tuggisen gäller nog att försöka få heat på sin motståndare....som sagt det är inte BYBOR mot Tuggisar i det här partiet...vi bybor är bara redskap/verktyg/boskap för blodsugarna

Sidd

”Bybo”
Hallå byn!
Fattar att alla jobbar å så men vi måste rösta till oss rediga drev fattar ni väl.
Vampyrerna ha dribbelläge med rösterna och att sitta stilla i båten å vänta in ett chill-läge passar precis scum-lirarna perfekt.

Vakna gott folk för byn bästa👍

Jag har toklång dag med jobb hela dan å sen fortsatt jobb spelning till 23 över deadline; så det blir inga storgräv härifrån 😇

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
I slutändan så spelar det mindre roll för byn, jag tror den enda rimliga taktiken är att lägga så många röster som möjligt på målet vi vill ska åka ut. Med nio spelare och två dolda röster samt potentiellt två minusröster om vi siktar på Carmilla är det inte många som får flaxa iväg på någon annan innan det kan snipas av vampyrerna.

Tror inte vi kan skaka fram någon vampyr genom att rösta på olika mål men vi kan väl gå igenom de scenariona också så vi inte missar nåt den här gången.
Och jag tror tvärtom. Ju mer vi klustrar ihop oss, ju lättare är det för vampyrerna att gömma sig i majoritetsgruppen. Ju mer vi sprider våra röster, ju mer kan vi analysera efter klockan 21 ikväll.

Njä, klart att det är bättre att lyckas mörda siaren. Men att sprida lite sjysst paranoja i byn är ju ett hyggligt tröstpris.
Och hos sin motståndare.... ett uteblivet nattmord kan betyda tre saker
1. Tuggis har konverterat bybo (osannolikt i R1 pga outning av vampyr)
2. Mordoffret blev väktad
3. Tuggisen Gav sig på andra Tuggisen = Motståndare hittad.
Det var fasiken brilliant av den ena tuggisen att ge sig på vår outade väktare här

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Jag tror det enda vi kan göra för att hindra det är att tillåta noll röstningar på andra mål än ett enda när majoriteten väl har valt. Och det kommer vi aldrig få igenom i den här byn.
Jag tycker vi väljer en strategi och sedan följer alla den: antingen röstar alla lika eller så röstar alla olika.

Om alla ska rösta lika så uppstår frågan om vem vi ska lyssna på och vem vi ska rösta ut. Vi måste lyssna på den som gör bäst gräv här och nu, inte på den som historiskt brukar ha skarpast ögon och logik. Det kan ju hända att en gammal räv, en av våra auktoriteter är en av tuggisarna just nu.

Ner i gruvan, jag ska stämpla in nu...

Basenanji

Din favoritulv!
Ok! Ska fördöka gräva lite under dagen.

För stt komma vidare i tankarna kring spelet vill jag slå fast att:

Basses teser
  • En vampyr på väg att röstas ut kommer kämpa med näbbar och klor för att överleva.
  • En vampyr kan bara vinna genom att den andra vampyren blir utröstad.
  • En vampyr vill undvika att den andra vampyren förstår att hen är vampyr.
Lite mer osäker tes:
  • En vampyr kommer inte vilja hamna i strålkastarljuset.
”Jaha, Basse Wittgenstein, vad vinner vi på att slå in de här öppna dörrarna?”

Tja, vi kan t ex leta efter skitskraja deltagare som absolut inte vill bli utröstade. Vi kan försöka förstå om någon vampyr letar efter en snnan vampyr genom röstmotiveringar. Vi kan pressa folk att skriva aktivt.

Brynolf

Orange
Kom på: Dracula kan ju använda sina hemliga röster för att dragga efter Carola. Byn har inte den fördelen. Men klart vi blir glada om han lyckas hitta henne.

Brynolf

Orange
Jag tycker som sagt inte att lågflygeri i sig är ulvigt i det här partiet, men Rasmus är ju bevisligen med och läser och sprattlar när man petar på honom.

RasmusL

Champion
Rasmus comes to mind.

Hej @RasmusL kom på nåt ballt!
Haha, sure, ska ba stressa klart en leverans först så hittar jag på något xD

Men seriöst så är vi i precis samma läge som förra runda . Det som möjligen av hävd kan vara rödande är de som höll sig utanför dreven.

Sysp

NNO
Men seriöst så är vi i precis samma läge som förra runda . Det som möjligen av hävd kan vara rödande är de som höll sig utanför dreven.
Hur tänker du då? Hänger inte med på varför det är rödande.

Sysp

NNO
Ok, det här är aktiviteter som jag tycker verka gynna byn att försöka göra nu, i prioordning:

1) Gräva på spelare utifrån poster i runda 1 och 2 så vi får bra kandidater för drev. Det kommer vara ytterst lite signal jämfört med vanligt pga två solovampyrer och minimal chans att en vampyr gjort bort sig så jag tror vi måste leta efter och summera saker som indikerar på bybo snarare än att leta efter ulvtells som vi var inne på redan i runda 1. Bristen på risktagande borde kunna vara en ulvtell, så att hitta poster där spelare stuckit ut hakan ger grönpoäng i sammanhanget.

2) Enas om en deadline för röstningen ikväll. Jag föreslår att vi fryser röstningen en timme innan rundan slutar och använder sista timmen till att alla flyttar över på det vinnande alternativet.

3) Räkna på scenarion för om vi kan använda röstningen på något sätt för att få ut signal. Jag tror inte det, jag tror att sprida sig för tunt är att garantera att vi inte tar ut en vampyr den här rundan och att vi inte får något för det i nästa, men jag ser att flera inte är övertygade om att sprida rösterna är en kass idé och då måste vi nog räkna och visa varför det inte kommer att fungera för att folk ska gå med på tvåan ovan.

damogn

Hero
Förra rundan var otroligt förvirrande för mig. Jag försökte hjälpa till med att hitta lågflygare, svara på märkliga påståenden mot mig, sa att man INTE borde outat powerroller i R1, men fick bara höra hur röd jag var... Är faktiskt besviken.

Vi har ju inget att gå på nu i R2, så det är precis som R1 och eftersom powerrollerna är ute så är sannolikheten att rösta ut en vampyr 2/9 istället för 2/10 (efter att vi hade powerrollerna avslöjade), så det är fortfarande extremt osannolikt att pricka rätt.

Så är det kanske dags att koordinera byn lite?

Vilka känns grönast för er? Om vi lyckas komma fram till det kanske vi kan se ifall snittet inte är tomt och låta den som vi tror är grönast leda ett drev?

För mig känns @Basenanji, @Brynolf och @RasmusL grönast.

Basse ställer bra frågor och Brynolf och RasmusL hade rätt angående att man inte borde röstat ut någon i R1.