Nekromanti Catalyst Game Labs går åt helvete?

Arfert

Facit
Storuggla said:
"Är förvånad att ett lite udda spel som In a Wicked Age sålt så många ex. Samma sak med Dogs. Båda är ju spel som inte direkt är mainstream."

Men strömmen är större.

Storuggla, english - it's a world language until the chinese arrive
Ja, men trots det... IaWA är ju nåt jävla häfte på 36 sidor som man får pröjsa 17 dollar inkl frakt för... med ett skumt system som bara intresserar folk som vill göra sig märkvärdiga. :gremgrin: ..fast man ska nog inte underskatta den kommersiella kraften i det sistnämnda. :gremgrin:

Sodivra

Champion
Arfert said:
Ja, men trots det... IaWA är ju nåt jävla häfte på 36 sidor som man får pröjsa 17 dollar inkl frakt för... med ett skumt system som bara intresserar folk som vill göra sig märkvärdiga. :gremgrin: ..fast man ska nog inte underskatta den kommersiella kraften i det sistnämnda. :gremgrin:
Mindre gliringar i tråden, tack.

Arfert

Facit
sorry.

Jag har analyserat klart. Men jag är relativt säker på att jag har en poäng. Att vara alternativ är en ofta lyckad kommersiell strategi om man vill sälja till en subkultur, eftersom målgruppen som uppfattar sig som alternativa är stor inom subkulturer. Sånt får man lära sig när man pluggar marknadsföring. Som jag har.

Sodivra

Champion
Re: Catalyst Game Labs går åt helvete? [OT]

Arfert said:
sorry.

Jag har analyserat klart. Men jag är relativt säker på att jag har en poäng. Att vara alternativ är en ofta lyckad kommersiell strategi om man vill sälja till en subkultur, eftersom målgruppen som uppfattar sig som alternativa är stor inom subkulturer. Sånt får man lära sig när man pluggar marknadsföring. Som jag har.
Min poäng är att den engelskspråkiga marknaden är på en helt annan skala än den svenska. Anledningen till att jag tar upp Vincent Baker är inte för att promota indiespel, utan för att jag lyssnade på en intervju med honom i The Indiependent Insurgency igår.
Märkligt att man inte kan nämna en indiedesigner utan att det ska jämföras med tradspel.
Märkligt att den första förklaringen till att ett indiespel säljer är just för att de inte är tradspel, inte för att de är bra spel.
Kanske inte så märkligt egentligen, även detta handlar om att upprätthålla en identitet, slippa svara på svåra frågor som nya sätt att göra saker och ting på ställer. Sånt får man lära sig när man pluggar psykologi. Som jag gör.

Jag skulle vilja att vi slutade se indie som ett hot eller en tävlande med trad. Jag vill inte vinna över någon till något eller motbevisa någons spelstil, bara spela sånt jag gillar, utan att behöva försvara mig för det.

Storuggla

Champion

"Min poäng är att den engelskspråkiga marknaden är på en helt annan skala än den svenska. Anledningen till att jag tar upp Vincent Baker är inte för att promota indiespel, utan för att jag lyssnade på en intervju med honom i The Indiependent Insurgency igår."

Men han säljer väl mer pdfer? Är de inräknade i den statistiken? För om han inte sålt mer inräknat pdfer är något knas.

"Sånt får man lära sig när man pluggar psykologi. Som jag gör."

Vad säger psykologiböckerna om den gliringen? :gremwink:

Storuggla, fråga Freud bara om du törs

Arfert

Facit

Jag är rätt övertygad om att många indiespel säljer just för att de ÄR indie. Trots att de ofta är ofärdiga, skissartade, fula och rätt kassa.

Hade de varit tradspel hade ingen köpt dem.

(...och JA, det finns snygg indie, men det är ett undantag. Vilket jag finner märkligt.)

Sodivra

Champion

Storuggla said:
Men han säljer väl mer pdfer? Är de inräknade i den statistiken? För om han inte sålt mer inräknat pdfer är något knas.
Ca 3000 ex av Dogs sålda mellan 2004 och hösten 2009, cirka en tredjedel i tryck, två tredjedelar i pdf.

"Sånt får man lära sig när man pluggar psykologi. Som jag gör."

Vad säger psykologiböckerna om den gliringen? :gremwink:
Hahaha :gremlaugh:

Ja, jag kanske drog iväg lite för mycket där, men jag står ändå för min poäng: Att diskussionen om rollspelsdesign har blivit defensiv, och detta är något man ska vara medveten om det. Det är indie MOT trad när det skulle kunna vara indie OCH trad.

Där Arfert ser att minoriteten gör sitt utanförskap så ser jag hur majoriteten också gör utanförskapet. Indiespel defineras som "inte trad", precis som HBT defineras som "inte straight", handikappade som "inte normala" och kvinnor som "inte män". Det finns likheter med de andra tillfällen som normen utmanas i historien. Det finns makt i normativiteten som man får akta sig för och hantera ansvarsfullt.

Det är förstås lätt att gå in i en försvarsposition.

Jag känner att jag får värja mig för medspelare och deras norm, som vill fortsätta att spela på ett sätt som jag inte tycker är roligt. När jag formulerar mig och försvarar varför jag inte vill spela på det sättet så utmanar jag samtidigt deras spelstil, ställer frågor som de kanske inte har svar på, vilket de behöver försvara sig emot.

Där Arfert ser identitetsbefästande i spelköpandet så ser jag det i våra diskussioner.

På sätt och vis är det ofrånkomligt, och det kommer säkert att följa indiehobbyn ett tag till, men man kan göra en medveten ansträngning att mjuka upp det, underlätta processen.

Man kan lyssna mer och anta mindre, generalisera mindre, försöka känna sig lite tryggare, fokusera på det positiva och konstruktiva, plocka från bägge läger.

Peace out.
Spela och ha kul.
/A

Storuggla

Champion

"Ca 3000 ex av Dogs sålda mellan 2004 och hösten 2009, cirka en tredjedel i tryck, två tredjedelar i pdf."

Okej. Misstänkte att han sålde mer i pdf än i tryck. Ju färre sidor destu mer pdf, misstänker jag. Nu är jag inte Columbo eller Monk, men det är min generella misstanke. För en svensk spelskapare torde det svåra vara att kränga spelet till spelbutiker och alliance games (som säljer till butik). Om man inte trycker det i staterna och har sig, kanske?

Storuggla, Arfert är patriarkatet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Förväntningar

Jag är rätt övertygad om att många indiespel säljer just för att de ÄR indie. Trots att de ofta är ofärdiga, skissartade, fula och rätt kassa.

Det beror väl på att man letar efter helt olika saker i ett tradspel och ett indiespel. Köper man ett indiespel vill man (jag) ha ett intressant och annorlunda system. Skulle det råka vara en snygg produkt är det en bonus, men det gör inget om det är kasst layoutat, hafsigt skrivet och illustrerat av författarens lillebror -- det är systemet man vill åt. Köper man ett tradspel förväntar man sig en genomarbetad produkt hela vägen, från illustrationer till papperskvalitet.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Förväntningar

Gurgeh said:
Det beror väl på att man letar efter helt olika saker i ett tradspel och ett indiespel. Köper man ett indiespel vill man (jag) ha ett intressant och annorlunda system. Skulle det råka vara en snygg produkt är det en bonus, men det gör inget om det är kasst layoutat, hafsigt skrivet och illustrerat av författarens lillebror -- det är systemet man vill åt. Köper man ett tradspel förväntar man sig en genomarbetad produkt hela vägen, från illustrationer till papperskvalitet.

/tobias

Vissa (du) gör nog det. Jag tycker inte att det finns några ursäkter för att producera fult... I indiespel vill jag ha intressanta regelsystem i snygg förpackning, i tradspel vill jag (primärt) ha en intressant värld - i snygg förpackning.

Kan man inte själv finns det folk som gillar att layouta. Kanske inte på jätteproffsnivå, men bättre än kasst...

Arfert

Facit

krank said:
Vissa (du) gör nog det. Jag tycker inte att det finns några ursäkter för att producera fult... I indiespel vill jag ha intressanta regelsystem i snygg förpackning, i tradspel vill jag (primärt) ha en intressant värld - i snygg förpackning.

Kan man inte själv finns det folk som gillar att layouta. Kanske inte på jätteproffsnivå, men bättre än kasst...
Damn right.

Hör Ron Edwards och/eller Clinton R. Nixon av sig till mig så lovar jag att layouta om Sorcerer, Sword & Sorcerer och TSOY... GRATIS! De böckerna förtjänar bättre.

Spread the word.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

I indiespel vill jag ha intressanta regelsystem i snygg förpackning, i tradspel vill jag (primärt) ha en intressant värld - i snygg förpackning.
Min åsikt är ju att det är mycket lättare att förlåta ett regelsystem i ful förpackning än en värld i ful förpackning. Intrycket av världen beror till så stor del på det visuella, medan ett intressant regelsystem fortfarande är intressant om det är nedkladdat med kulspetspenna på en servett.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Gurgeh said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Jag är rätt övertygad om att många indiespel säljer just för att de ÄR indie. Trots att de ofta är ofärdiga, skissartade, fula och rätt kassa.

</div></div>

Att jag är av samma åsikt är väl knappast förvånande, när jag själv släpper rollspel som inte är mer genomarbetade än att de är begripliga och spelbara.

Men jag hade den attityden även innan jag började släppa mina egna spel. Ett bra spel är bra även om det ser skabbigt ut. Men ett dåligt spel kan inte räddas av fin layout.

Christoffer

It's all pig.
Får man inte lära sig när man pluggar marknadsföring som du att det kan vara en grej att faktiskt fördjupa sig i sakerna som man analyserar? Inte bara avfärda dem som konstiga eller som att deras enda essentiella attribut är vad de inte är? Köper folk mjölk för att det inte är coca cola?Köper folk skivor med Godspeed You Black Emperor! endast för att det inte är Lady Gaga? Kollar folk på Pi bara för att det inte är senaste piratfilmen som gått upp på duken? Herregud, indiespel är inte dadaism som du försöker få det till. Det finns något hos både Gybe, Pi och In a Wicked Age som folk faktiskt uppskattar, inte för vad de inte är utan för vad de faktiskt förmedlar.

Arfert

Facit
...verkar som jag klivit på en öm tå här. :gremwink:

Det är ju inte så att de här spelen gått mig spårlöst förbi. Har dessutom spelat sånt här, till och från, sedan förstadiet till indie; som Prince Valiant eller Over the edge. Så jag är berättigad till min åsikt. Och du kan ha din. Det är ju inte så att det har raljerats över "vanliga" rollspel på det här forumet, liksom...

/Tomas (...som väl har ett 20-tal indie-spel i bokhyllan, och har spelat ungefär hälften av dem)

Christoffer

It's all pig.
Nej, inga ömma tår. Däremot är jag allmänt less på denna passivt aggressiva hållning till detta. Det är ett konstant gnäll och muttrande, något som som jag finner oerhört tröttsamt och bara onödigt. Det skapar en klyfta som faktiskt inte finns där sen innan, det finns inget problem att gilla MERP och A Flower for Mara. Eller The Pool och Rolemaster. Allt är bara rollspel. Att jag inte gillar friform, eller ens förstår mig på fenomenet, gör inte att jag raljerar kring det och påstår saker om varför de som sysslar med det har valt just den formen av rollspelande. Några gillar det, koolt, det finns något där som är ballt uppenbarligen, men kanske inte för mig? Det räcker. Allt annat är bara negativt och dåligt för rollspelshobbyn.

Däremot, kan du peka mig mot någon tråd där det gnällts om "vanliga" rollspel? Jag utmanar dig inte kring ATT det har gjorts, jag är mest nyfiken på hur de ser ut då jag själv inte kan dra mig till minnes någon sådan tråd.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stopp

Den här deltråden kommer inte leda till något gott, så jag uppmanar er att lägga ner den.

/tobias

Sodivra

Champion
Poppe said:
Nej, inga ömma tår. Däremot är jag allmänt less på denna passivt aggressiva hållning till detta. Det är ett konstant gnäll och muttrande, något som som jag finner oerhört tröttsamt och bara onödigt. Det skapar en klyfta som faktiskt inte finns där sen innan, det finns inget problem att gilla MERP och A Flower for Mara. Eller The Pool och Rolemaster. Allt är bara rollspel. Att jag inte gillar friform, eller ens förstår mig på fenomenet, gör inte att jag raljerar kring det och påstår saker om varför de som sysslar med det har valt just den formen av rollspelande. Några gillar det, koolt, det finns något där som är ballt uppenbarligen, men kanske inte för mig? Det räcker. Allt annat är bara negativt och dåligt för rollspelshobbyn.
+1

Är det någon som upplever att det raljeras över tradspel, snälla, säg till då, peka på det, istället för att lägga virke på glöden genom att hämnas på indiespel. Det här gnällandet tar energi som man istället kan använda till kreativa saker i en underbar hobby.

Peace out.
Spela och ha kul.
/A