Re: Catalyst Game Labs går åt helvete? [OT]
Storuggla said:
Men han säljer väl mer pdfer? Är de inräknade i den statistiken? För om han inte sålt mer inräknat pdfer är något knas.
Ca 3000 ex av Dogs sålda mellan 2004 och hösten 2009, cirka en tredjedel i tryck, två tredjedelar i pdf.
"Sånt får man lära sig när man pluggar psykologi. Som jag gör."
Vad säger psykologiböckerna om den gliringen?
Hahaha
Ja, jag kanske drog iväg lite för mycket där, men jag står ändå för min poäng: Att diskussionen om rollspelsdesign har blivit defensiv, och detta är något man ska vara medveten om det. Det är indie MOT trad när det skulle kunna vara indie OCH trad.
Där Arfert ser att minoriteten gör sitt utanförskap så ser jag hur majoriteten också gör utanförskapet. Indiespel defineras som "inte trad", precis som HBT defineras som "inte straight", handikappade som "inte normala" och kvinnor som "inte män". Det finns likheter med de andra tillfällen som normen utmanas i historien. Det finns makt i normativiteten som man får akta sig för och hantera ansvarsfullt.
Det är förstås lätt att gå in i en försvarsposition.
Jag känner att jag får värja mig för medspelare och deras norm, som vill fortsätta att spela på ett sätt som jag
inte tycker är roligt. När jag formulerar mig och försvarar varför jag inte vill spela på det sättet så utmanar jag samtidigt deras spelstil, ställer frågor som de kanske inte har svar på, vilket de behöver försvara sig emot.
Där Arfert ser identitetsbefästande i spelköpandet så ser jag det i våra diskussioner.
På sätt och vis är det ofrånkomligt, och det kommer säkert att följa indiehobbyn ett tag till, men man kan göra en medveten ansträngning att mjuka upp det, underlätta processen.
Man kan lyssna mer och anta mindre, generalisera mindre, försöka känna sig lite tryggare, fokusera på det positiva och konstruktiva, plocka från bägge läger.
Peace out.
Spela och ha kul.
/A