Elmrig said:
jag vet inte riktigt om jag hänger med i vad du frågar efter men vi har diskuterat och funderat en del över celerity i gruppen jag spelar. Vi lirar ju dock ganska ohusreglat så det kanske kan bli svårt att dra paralleller mellan systemen, men här är iaf våra slutsatser:
Celerityhandlingarna hanteras på samma sätt som vanliga extrahandlingar (jag vet inte om du spelar med dessa?) i det att de hamnar i slutet av rundan där aktörerna turas om att göra en extrahandling per person i initiativordning tills alla extrahandlingar är avklarade. Det här funkar sådär men tillsammans med att vi spelar på Dark Ages tolkningen att celerity kostar ett blod per extra handling som vill göras och måste betalas i början av rundan gör att den inte dominerar fighterna helt och hållet (som, tyvärr, är en ganska stor del av vårt spel, köpta äventyr...). Om du bara kör en mindre skärmytsling då initativbrädet inte åker fram kanske det kan vara en idé? Alltså att alla får göra en handling i var varefter de som har extrahandlingar och celerity får turas om att göra sina i slutet på rundan? Det är inte elegant men det är förhållandevis enkelt.
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. (Recca freakar ut på White Wolfs celerity-system
<input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Taktik: Du gör så extremt många multiple actions handlingar du kan. Spelar ingen roll om du har bara en tärning kvar på sista handlingen för du får fiendens antalet tärningar att minska så när din celerity sen ploppar in med full dice pool så vinner du per automatik. Yay. Kul. Inte.
Dessutom blir varje runda otroligt långtråkig. Alla sitter och räknar handlingar som knäppisar och folk räknar fel hela tiden så att man får räkna om hur de har räknat för att få det rätt.
Jag vill komma bort från de här möjligheterna att utnyttja ett trasigt system. Jag kan lösa det genom att improvisera striderna och skita i både handlingar och celerity men då blir det orättvist mot den RP som faktiskt har dottar i celerity och spelar en karaktär som är en stridsmaskinbrujah. Så hur gör jag för att celerity inte ska vara ett plot-tool enbart?
Liten tanke kring Whitewolfs lösning. Whitewolf kom antagligen på att celerity var helt fruktansvärt broken så då införde de en husregel om att det kostar 1 blood per dot i celerity. Problemet var att generation 10'r bara kan använda ett blood per turn så då ändrade man precis hela speldynamiken genom att säga att celerity var ett mystiskt undantag till spelets fundamentala lagar! Det är så dåligt att det är löjligt.
Det är jättekonstigt helt enkelt. Och det finns inget som helst incitament för att skaffa sig mer än 2 i celerity för 2 blood det kan man eventuellt spendera på en runda utan att dö av svält. Men 5 blood? En generation 10?? Jag gillar faktiskt inte att vampyrernas strider i regel är 3 sekunder långa men tar en och en halv timme att spela ut.
Whitewolfs lösning är en jättedålig broken husregel som nån verkar ha kommit på under ett spelmöte och som de sen nöjt sig med, trots att det i princip är ett helt enormt frågetecken som, i min åsikt får hela spelsystemet att se tafatt ut.
Hahaha. Jag överdriver kanske litegrann. Kanske. Men ja, jag vill inte köra med broken-ass celerity. Jag vill köra med nåt som jag kan vara nöjd med.