Men det finns jätteuppenbara undantag till denna regel. Jag är fett kär i monster som jag inte ser som alls sexiga men som jag älskar att ha med på olika sätt. Odöda prinsar och drottningar återuppväckta i gamla mausoleum är ju inte sexiga. Men de är coola. Då kan man göra som Ymir gör och säga att Sexy = Cool för att man vill skohorna in regeln om sexig varelse = spelbar varelse. Men då har man ändå faktiskt bara skohornat in den regeln, vad man än säger sen.
Nej, jag tycker inte riktigt det är så enkelt. Saker kan vara konceptuellt koola utan att vara konceptuellt sexiga. Detta är något jag upplever väldigt subtilt och det är därför svårt att förklara, men jag ska göra mitt bästa, tyvärr kommer ett av exemplen vara väldigt obskyrt och sannolikt inget andra läsare haft kontakt med:
Thulsa Doom (Marvel): En odöd ärkemagiker i Conan. Han är sarkastisk, spydig, självsäker, übermäktig, och, viktigt, då han är ett skelett är han på sätt och vis grotesk men inte väldigt grotesk. Det finns nån slags sexighet by proxy när hans beniga händer håller i halvnakna yppiga, bundna människokvinnor han ska till att offra till bisarra glömda gudar. Thulsa Doom är både kool och konceptuellt sexig.
Gimli: Han har koola vapen och kaxig dialog, han är sjukt badass, och röjer orcher snabbare än till och med Legolas. Hans kultur är på sina sätt ganska kool, i det att de bor i ståtliga underjordiska salar med episkt högt i tak och massor av avancerad arkitektur och feta vindlande gruvor. Det är inget fel på -koolheten- hos Gimli. Men...alltså, trad-dvärgar...de är håriga, korta,
asexuella, reduceras ofta till comic relief, borderline alkoholister, har stora röda näsor, ölmage, kvinnor existerar knappt i deras samhälle, de spelas av äckelrasisten John Rhys-Davies... alla dessa drag är -osexiga-, och gör Gimli helt otänkbar i en sexuell situation; ens när han blir kysst av Galadriel framstår han bara som stel och/eller töntig. Om det samma hade hänt Thulsa Doom hade man kunnat föreställa sig hur han log inombords och började plotta att krossa hela hennes rike och karva ut hennes hjärta på ett Cthulhu-altare.
Alltså, Thulsa Doom kan lätt användas i situationer man, åtminstone om man hänfaller till lite perversion, kan tänka sig som sexuellt fläckade. Man kan tänka sig hans beniga skeletthänder smekande någon utan att ens hjärna börjar blöda av ansträngningen. Gimli däremot kan bara användas i situationer som involverar orchslakt eller den osexiga typen av matorgier, det vill säga sådana fulla av skäggiga tjockisar som rapar och fiser högljutt och hämningslöst.