Nekromanti "Chávez jagar amerikanskt stridsflyg"

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Rubriken fanns på DN:s webbsajt. Det låter som Venezuelas president har blivit Iron Man. :gremwink:

Storuggla

Champion
Min tolkning var att han iförd tweedkläder stog och sköt med hagelbrakare efter dem, som om de vore lerduvor. Men Stål-Chavez vore roligt.

Storuggla, hans kryptonit är yankees

!Paxen

Swashbuckler
Dom där från Venezuela är galna.. Det enda min hund jagar är bollar..

Big Marco

Läskig
Har ni mer insatta koll på hur Chavez uppfattas inhemskt? För jag misstänker att västvärldens bild av honom som en halvgalning som platsar på samma planhalva som Berlusconi inte nödvändigtvis är samma som bilden han har hos sitt eget folk.

!Paxen

Swashbuckler
Den Upplyste Despoten said:
Har ni mer insatta koll på hur Chavez uppfattas inhemskt? För jag misstänker att västvärldens bild av honom som en halvgalning som platsar på samma planhalva som Berlusconi inte nödvändigtvis är samma som bilden han har hos sitt eget folk.
Och vad gör det för skillnad? Stalin sågs väl inte likadant i hela världen, vissa älskade Hitler och Gudrun Schyman fick ju massor av bra kritik i Let´s Dance

Storuggla

Champion
"Har ni mer insatta koll på hur Chavez uppfattas inhemskt? För jag misstänker att västvärldens bild av honom som en halvgalning som platsar på samma planhalva som Berlusconi inte nödvändigtvis är samma som bilden han har hos sitt eget folk."

Jag läste en krönika i DN häromveckan där det påpekades att vi i väst av någon anledning återger oppositionens media utan källkritik eller att ens nämna att de medier som nu påstår detta stött och planerat en statskupp mot honom, uppmanar till att man ska skjuta honom och har paneldebatter med utgångspunkten "Vår president är sexuellt besatt av Fidel Castro - diskutera".
Man bör ta alla nyheter i västmedia om Hr. Utl. Prs. Chavez med en stora hink salt.
Nyheten får ett tag sedan om att han skulle förbjuda att folk sjöng i duschen till exempel. Man trodde att det var rena gestapofasonerna. Vad hade han sagt då? Jo, för att spara på vattnet vore det en bra idé om man inte duschade så länge, man behöver inte stå och sjunga sånger där och slösa på vattnet. Wow, vilket... förbud... :gremsmirk:

That said, hur han uppfattas inhemskt är lite delat. Tillhör man oppositionen hatar man honom, ungefär. Restan diggar honom. För övrigt kan jag bara inflika att Venezuela har under Chavez regeringstid haft fler demokratiska val och omröstningar än Sverige (i snitt ett per år), samtliga med utländska observatörer som samtliga inte funnit några oegentligheter att anmärka på. Inte ens Jimmy Carter.

Storuggla, och jag är inte ens vänster...

Edit: hittade en länk

!Paxen

Swashbuckler
Lagen om att göra så att folk skulle sluta sjunga i duschen stod det om i expressen kommer jag ihåg. Då stod det att anledningen var just att invånarna inte skulle slösa på vattnet, pga dom hade en hård torka just då.

Sen så har jag träffat folk som har varit i Venezuela, och dom som kan spanska har sagt att radion har blivit mer och mer propaganda likt.

//Paxen vet inte vad han själv tycker

Storuggla

Champion
"Lagen om att göra så att folk skulle sluta sjunga i duschen stod det om i expressen kommer jag ihåg."

Fast är det en verklig lag, eller bara något som han nämnt i förbifarten under en tvshow?

"Sen så har jag träffat folk som har varit i Venezuela, och dom som kan spanska har sagt att radion har blivit mer och mer propaganda likt."

Tja, det är ett svårt argument att bemöta, ety jag varken kan spanska eller vart i landet, men min motfråga skulle väl vara "Men byt kanal då" :gremwink:
Om man inte gillar den statliga kanalen kan man byta kanal till en av de flera gånger fler privat- och oppositionsägda istället. Och få mer propaganda, fast från andra sidan. Men jag vet inte, jag har sett totalt en dokumentär om statskuppen mot Chavez och läst en bok om fanskapet. Än så länge är jag för, eftersom han sett till att fattiga fått lära sig läsa och hotat Putin med basebollträ.

Storuggla, och alla som är mot ryssen är vår vän

android_iv

Warrior
Jag tycker av något skäl bra om Chavez. Tror jag.. Är det han som är gammal kokaodlarbonde? Eller blandar jag ihop honom med presidenten i något grannland?

!Paxen

Swashbuckler
Storuggla said:
"Lagen om att göra så att folk skulle sluta sjunga i duschen stod det om i expressen kommer jag ihåg."

Fast är det en verklig lag, eller bara något som han nämnt i förbifarten under en tvshow?
Näe, det finns ingen lag egentligen. det var dock ett uttal om att invånarna skulle sluta använda så mycket vatten, genom att sluta sjunga i duschen http://tinyurl.com/yzs66hg

Storuggla said:
"Sen så har jag träffat folk som har varit i Venezuela, och dom som kan spanska har sagt att radion har blivit mer och mer propaganda likt."

Tja, det är ett svårt argument att bemöta, ety jag varken kan spanska eller vart i landet, men min motfråga skulle väl vara "Men byt kanal då" :gremwink:
Om man inte gillar den statliga kanalen kan man byta kanal till en av de flera gånger fler privat- och oppositionsägda istället. Och få mer propaganda, fast från andra sidan. Men jag vet inte, jag har sett totalt en dokumentär om statskuppen mot Chavez och läst en bok om fanskapet. Än så länge är jag för, eftersom han sett till att fattiga fått lära sig läsa och hotat Putin med basebollträ.
Okej, visst det finns många radiostater, men samtidigt så har Chavez framtvingat en mer regeringspositiv framställning i media överhuvudtaget, kort sagt: Snacka för mycket skit och du får inte sända. Visst, för mycket skit kan vara skadligt, men det ska inte bestämmas av regeringen.

Förresten så finns det väl många exempel på personer som har skapat jobbtillfällen, lärt fler att skriva och läsa, och "varit snäll mot utlänningar", men tänk på att vi inte får veta allt i venezuela.. Ta allt med en nypa salt, oavsett vart det kommer från

Storuggla said:
Storuggla, och alla som är mot ryssen är vår vän
Låt dom bomba varandra så slipper vi kanske ryssarna åtminstone

android_iv

Warrior
Efter att ha wikipediat Chavez insåg jag att det inte var han jag tänkte. Troligen var jag inne på Nicaraguas president.. (tror jag..).
Chavez kommer från militären. Jag är automatiskt skeptisk till alla politiker som kommer från militär bakgrund...

@paxen
orkade inte riktigt läsa artikeln du länkade till (telegraph.co.uk). Men sättet den var skriven på gjorde automatiskt skeptisk mot den också. För mycket adjektiv och adverb för min smak.

!Paxen

Swashbuckler
Android IV said:
orkade inte riktigt läsa artikeln du länkade till (telegraph.co.uk). Men sättet den var skriven på gjorde automatiskt skeptisk mot den också. För mycket adjektiv och adverb för min smak.
Jag länkade den för att dom hade skrivit att han hade uppmanat folk till att sluta sjunga i ducshen och inte skapat en lag. För min del så föredrar jag vänster tidningar i usa.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den Upplyste Despoten said:

Jag tror att vi tillhör olika västvärldar. Jag får väl säga att karln håller på med en del oegentligheter gällande till exempel censur, men hans omfördelning av resurser, demokratiska val etc är det, som andra påpekat, svårt att gnälla på.

Väldigt mycket av gnället kommer från den rika oppositionen, som givetvis lider av resursomfördelningen. Deras ord kan man sålunda inte lita mer på än man litar på Chaves egen propaganda. Ungefär lika vinklat, liksom.

(Och den som litar på vad Expressen skriver i frågan måste vara läbbigt naiv...)

Så; knappast ett helgon, men faktiskt bättre än de han ersatt. Betyder inte att han har mitt helhjärtade stöd, men att jag ser honom som en mer positiv (eller mindre negativ, om man så vill) än alternativet.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
(Och den som litar på vad Expressen skriver i frågan måste vara läbbigt naiv...)
Endaste anledningen till att jag nämnde expressen var för att enligt krönikan som storuggla länkade till så var vi ovetandes om avrför han gjorde det, och vi trodde bara att han var galen, dvs Chaves. Dock så minns jag att, iaf i expresen, att det fanns en anledning och att den var att dom ville spara på ström. Men det var ej pga av att spara på miljön som krönikören påstod, utan för att det var ständiga strömavbrott.

Ymir

Liten kantbaron
Du tänker på Evo Morales, Bolivias president, som basically är jordens mest ägiga statschef för närvarande, iallafall sen Castro tacklade av och japanerna dissade han snubben med dirigentfrisyren...

- Ymir, fast vi har ju alltid Kadaffi...

android_iv

Warrior
Ah, där har vi honom! Evo Morales, Bolivias president.
Och därmed har jag visat mina lysande kunskaper i både Geografi och Nutidshistoria! Yessah!

Man Mountainman

Storsvagåret
Medelklassen avskyr honom, folket älskar honom. Ungefär vad man kunde förvänta sig, alltså. Och ungefär som med Berlusconi.

Mekanurg

Dnalor said:
Medelklassen avskyr honom, folket älskar honom.
medelklass och folk är skilda storheter? :gremwink:

Enligt en sverigeboende venezolansk kompis är Chavez rätt jobbig och självgod. Hans teveprogram avslöjar hans ego-nivå.

Storuggla

Champion
"Enligt en sverigeboende venezolansk kompis är Chavez rätt jobbig och självgod."

Och enligt en majoritet av de röstande i sagda land är han helt okej att regera landet, ety han vinner varenda val (förutom en omröstning som han tyckte var jätteviktig, varvid han sa "Jaha, så kan det gå" och respekterade resultatet). Och seriöst, vad tyckte vi om Göran Persson? Ödmjuk och kramvänlig? :gremwink:

Storuggla, hsb

Mekanurg

Storuggla said:
"Enligt en sverigeboende venezolansk kompis är Chavez rätt jobbig och självgod."

Och enligt en majoritet av de röstande i sagda land är han helt okej att regera landet, ety han vinner varenda val (förutom en omröstning som han tyckte var jätteviktig, varvid han sa "Jaha, så kan det gå" och respekterade resultatet). Och seriöst, vad tyckte vi om Göran Persson? Ödmjuk och kramvänlig? :gremwink:

Storuggla, hsb
Jovisst, det har varken kompisen eller jag ifrågasatt. Även obnoxiösa ledare får väljas att styra länder. Listan är lång: Berlusconi, Putin, Persson, Thatcher, Palme, Bush Jr, och så vidare. Chavez platsar väl utan problem i den bullriga skaran.