Nekromanti "Chávez jagar amerikanskt stridsflyg"

Arfert

Facit
Den Upplyste Despoten said:
Har ni mer insatta koll på hur Chavez uppfattas inhemskt? För jag misstänker att västvärldens bild av honom som en halvgalning som platsar på samma planhalva som Berlusconi inte nödvändigtvis är samma som bilden han har hos sitt eget folk.
Har en polare som är från Venezuela, han brukar hälsa på där nere några gånger om året. Och enligt honom så är Chavez en populist som fuckat upp landet, det har blivit oerhört mycket mer kriminalitet och fattigdom... och att folk mer eller mindre resignerat och hoppas att han ska få en hjärtinfarkt eller så. Eftersom alla vet att han aldrig kommer släppa makten (ungefär som Putin, kanske). Venezuela är annars ett land som skulle kunna vara fantastiskt bra, de har ju egentligen allt som behövs, utom bra regering.

Min polare är medelklass, och om hans åsikter är representativa för majoriteten vet jag inte. Däremot så har Venezuela en STOR, välutbildad medelklass, speciellt med sydamerikanska mått. Landet kan inte jämföras med Bolivia till exempel, som har en majoritet fattiga indianer, om jag förstått saken. Skulle gissa att åsikterna i Venezuela nu är fifty-fifty för eller emot Chavez... time will tell.

Storuggla

Champion
"Och enligt honom så är Chavez en populist som fuckat upp landet, det har blivit oerhört mycket mer kriminalitet och fattigdom... och att folk mer eller mindre resignerat och hoppas att han ska få en hjärtinfarkt eller så."

Och enligt folket i slummen är han snubben som såg till att de fick sjukvård, utbildning och en del av naturrikedomarna som tidigare var exklusiva för medel och överklassen. Om jag får välja mellan en sur medelklasskarl och glada sluminnevånare vet jag vilka jag väljer, det är inte medel och överklassen som behöver mer fördelar precis här i världen... :gremwink:

"Venezuela är annars ett land som skulle kunna vara fantastiskt bra, de har ju egentligen allt som behövs, utom bra regering."

Nu har de ju aldrig haft en. Tidigare roffade en del av befolkningen åt sig, nu roffar den andra. Kålsuperiet är ofantligt. Men det är väl i maktens natur, antar jag...

Storuggla, alla borde kastreras

Helmgast
Jag var i Venezuela sommaren 2005 och fick en hel del intressanta intryck.

En sak som jag fick aningar av är att statsapparaten skiljer sig åt på ett rätt grundläggande plan. I Sverige är vi vana vid att polis och rättväsende inte ska vara politiskt färgade trots att det är politiker som stiftar lagar och polis och rättsväsende som tillämpar. I Venezuela verkar det vara så att rätt mycket av polisen och rättsväsendet behöver bytas ut för att nya lagar ska kunna tillämpas.

Nåväl, Venezuela är således rätt annorlunda Sverige. Chavez är hursomhelst kontroversiell även i sitt eget land, en del tycker att han står för den stora befrielsen från fattigdom och misär (de senaste tio åren har analfabetismen försvunnit och jag tror även att en del sjukvårdsframsteg har nåtts), medan andra tycker att han representerar nåt så dåligt (kubansk imperialism t ex) att det är värt att avskaffa demokratin. Statskuppen misslyckades dock och Chavez återinstallerades.

Saker är mer extrema i Venezuela än vad vi är vana vid här. Det finns i Sverige ingen privat media av större slag som har hyllat en statskupp, men så är inte fallet i Venezuela. Även om det är under kritik att avsluta markbundet sändningstillstånd för privata medier (något som i svensk media beskrevs som stängning av en tv-kanal) så är det ett resultat av statskuppsförsök. Antagligen även mediekontrollsambitioner från regeringen, men det är inte så enkelt som DN vill beskriva läget.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mekanurg said:
Enligt en sverigeboende venezolansk kompis är Chavez rätt jobbig och självgod. Hans teveprogram avslöjar hans ego-nivå.
Under farsans Kubabesök fick han in Aló Presidente på hotell-TVn. Han fann det näst intill komiskt propagandistiskt och märkligt. Detta säger förstås väldigt lite om den faktiska inverkan Chavez policies har på nationen, men det är ändå svårt att inte ta sig för pannan när han vevar med krucifixet inför kameran och berättar hur Gud räddade honom från att lönnmördas.