Nekromanti Champions Online - first impressions

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Yahtzee på Zero Punctuation beskriver mycket träffande strid i MMOer som "jag sparkar dig på smalbenet, du sparkar mig på smalbenet och den med störst stövlar vinner". Sånt är inte Champions Online. Du kan verkligen skicklighetsspela ihjäl farliga motståndare.
Det betyder alltså att jag inte ska ge mig in i nån PVP här heller, för jag kan inte skicklighetsspela ihjäl en blöt papperspåse.

Särskilt inte i ett actionspel.

Jag föreställer mig att en del av vad som ger "actionkönslan" med handkontroll är att man rent krasst har färre knappar och att det därmed blir en lite större utmaning, mer som måste göras på kortare tid eller så. Gott det, för då kan jag känna att jag kan stanna vid mus+tangentbord och slippa allt det där hallabalo't =)

Men, spelet har börjat växa på mig. Fortfarande inte säker på om jag kommer ge upp CoH för det, för CoH passade mig nog egentligen något bättre, men så länge jag kör tangentbord+mus och stänger av serietidningslinjerna och (precis som i alla andra MMO's) typ ignorerar 99.9% av alla andra spelare så tror jag det kan funka som... komplement om inte annat.

Ska nog försöka få tid att spela lite idag. Jävla jobb som kommer ivägen =)

Simon

Swashbuckler
Daaamn yooou!

Daaamn yoou both! Jag har ju alldeles precis köpt en månad War, men nu känns det ju som nåt jag bara måste tugga igenom för att jag har betalt det. JAG VILL SPELA SUPERHJÄLTAAAR!!!

:gremlaugh:

krank

Re: Daaamn yooou!

Simon said:
Daaamn yoou both! Jag har ju alldeles precis köpt en månad War, men nu känns det ju som nåt jag bara måste tugga igenom för att jag har betalt det. JAG VILL SPELA SUPERHJÄLTAAAR!!!

:gremlaugh:
Om du vill låna ett konto för att testa skapa lite karaktär och så, PM:a mig. Mitt konto är... låt oss säga "inte så aktivt" eftersom jag inte har tid att spela så mycket som jag skulle vilja.

Gäller andra som är intresserade också, förresten. Jag kommer att komma hem till er och bajsa på era finrumsmattor om ni jävlas med mina, eller varandras, karaktärer givetvis. Och om jag spelar så ska jag ha företräde. Men annars så...

Jag fattar inte riktigt den här avsaknaden av trialperiod. Det brukar väl alla vettiga MMO's ha numera?

Simon

Swashbuckler

krank said:
Om du vill låna ett konto för att testa skapa lite karaktär och så, PM:a mig. Mitt konto är... låt oss säga "inte så aktivt" eftersom jag inte har tid att spela så mycket som jag skulle vilja.
Wooo, feett! PMar dig omedelbart!

Jag fattar inte riktigt den här avsaknaden av trialperiod. Det brukar väl alla vettiga MMO's ha numera?
Tja, de väntar väl tills den första rushen av entusiastiska spelare har lagt sig.

Krille

Super Moderator
krank said:
Jag föreställer mig att en del av vad som ger "actionkönslan" med handkontroll är att man rent krasst har färre knappar och att det därmed blir en lite större utmaning, mer som måste göras på kortare tid eller så.
Tiden som allt ska göras är densamma som vid tangentbordet. Skillnaden är att kontrollerna sitter precis under fingrarna. Istället för WASD för förflyttning plus mus för riktning plus 1-9 och alt+1-9 för krafter plus shift för block så sitter allt precis under tummar och pekfinger.

Så du gör samma sak under samma tid, men med mindre stress eftersom du slipper oergonomin hos tangentbordet under fart. Vilket gör att (när man väl vant sig, förstås) det går bra mycket fortare med handkontroll, vilket gör att man trots det vansinniga tempot känner att man har kontroll över läget. Och det tillsammans med det vansinniga tempot ger RÖJ!

Krille

Super Moderator

krank said:
Bara gamla spel. Nya spel har sällan trials.

krank

Krille said:
Istället för WASD för förflyttning plus mus för riktning plus 1-9 och alt+1-9 för krafter plus shift för block så sitter allt precis under tummar och pekfinger.

Så du gör samma sak under samma tid, men med mindre stress eftersom du slipper oergonomin hos tangentbordet under fart. Vilket gör att (när man väl vant sig, förstås) det går bra mycket fortare med handkontroll, vilket gör att man trots det vansinniga tempot känner att man har kontroll över läget. Och det tillsammans med det vansinniga tempot ger RÖJ!

...alltså, hur många knappar har 360'ns handkontroll? Senast jag kollade hade den inte 18 knappar lediga för krafter, till exempel.

//Krank, hoppas slippa både vansinnigt tempo och att använda handkontroll

krank

Krille said:
Bara gamla spel. Nya spel har sällan trials.
Skitdåligt, får jag säga. På riktigt, skitdåligt.

Nästan lika dåligt som att ta betalt både per månad och för klienten.

//krank, som tycker att "alla gör det" inte är en ursäkt

Krille

Super Moderator
krank said:
...alltså, hur många knappar har 360'ns handkontroll? Senast jag kollade hade den inte 18 knappar lediga för krafter, till exempel.
Nä, men den har en avtryckare för varje finger och en pekfingerknapp, som används på samma sätt som tumknappen i IK+ på gamla C64an. Det plus X, Y, A och B ger dig en satans massa kombos.

Edit: Jag kan inte räkna gymnasiematte när jag bankar skurks med handkontroll. Se det som en nackdel.

krank

Krille said:
Nä, men den har en avtryckare för varje finger och en pekfingerknapp, som används på samma sätt som tumknappen i IK+ på gamla C64an. Det plus X, Y, A och B ger dig en satans massa kombos.
Det är givetvis en smakfråga; jag kan inte lära mig kombos i spel överhuvudtaget, så för mig är nog 0-9 överlägset faktiskt.

Krille

Super Moderator
krank said:
Det är givetvis en smakfråga; jag kan inte lära mig kombos i spel överhuvudtaget, så för mig är nog 0-9 överlägset faktiskt.
Poängen är att det inte är några problem att få in arton krafter på fyra knappar, om man bara kan använda två pekfingerknappar och två avtryckare också. Bara om man håller inne en av XYAB och upp till en av de där extraknapparna så har man tjugo kombos.

krank

Krille said:
Poängen är att det inte är några problem att få in arton krafter på fyra knappar, om man bara kan använda två pekfingerknappar och två avtryckare också. Bara om man håller inne en av XYAB och en av de där extraknapparna så har man tjugo kombos.
Visst går det. Jag tycker bara inte att det verkar som en mer effektiv eller ergonomisk lösning.

//Krank, som får ont i händerna av alla handkontroller utom originalhandkontrollerna till Xbox-ettan

Krille

Super Moderator
krank said:
Visst går det. Jag tycker bara inte att det verkar som en mer effektiv eller ergonomisk lösning.
En knapp plus eventuellt en annan knapp, men istället för att ha dem utspridda i en lång rad så ligger de under tummen.

krank

Krille said:
En knapp plus eventuellt en annan knapp, men istället för att ha dem utspridda i en lång rad så ligger de under tummen.
Jag upplever inte tangentbordet som ett problem, medan jag däremot - som sagt - är typ sämst på kombos. redan alt- och shifttangenterna i CoH och liknande ger mig stora problem.

EDIT: Alltså, jag säger inte att det är en dålig lösning. jag säger bara att för mig är den nog inte perfekt.

Men jag börjar känna att det gäller hela Champions. inte dåligt, per se - bara inte riktigt min grej, de har på en del områden rört sig i en riktning som jag inte uppskattar. Som att försöka fixa mer "röj och action" där jag istället uppskattar det monotona och förutsägbara och mer... långsamma i CoH.

G

Guest

Guest
Problemet i sig ligger kanske i att man jämför spelen lite för mycket med varandra. Jag kom in i CO betan relativt tidigt och lyckades aldrig riktigt lära mig tycka om spelet, hur mycket jag än försökte.

Men man kan dock göra rätt fina tankmages :)

Hur som helst så är jag rätt övertygad om att Emmet kommer att ta på sig stora nerfhatten inom kort och då kommer folk droppa av.

CO starka sida är dock kostymskapandet och jag hoppas för CoH skull att de snart gör en rejäl uppdatering av deras. För just kostymskapandet är så pass bra i CO att jag faktiskt funderar på att köpa spelet...

krank

Lexx said:
Problemet i sig ligger kanske i att man jämför spelen lite för mycket med varandra.
Det är inte helt omöjligt - men inte så konstigt heller. Hur mycket man än försöker skilja på dem så är det ju exakt samma genre (fyrfärgssuperhjältande), samma-fast-mer-(och-mer-krångel)-karaktärsbyggare, samma företag som gjort spelet... kort sagt, likheterna är många. Jag hade hoppats på ett CoH fast bättre - problemet är väl då kanske att vad spelskaparna menar med "bättre" inte stämmer överens med mitt "bättre", så jag stör mig mer på grejer som en bökig karaktärsskapare, tooltips utan fördröjning, lagg och buggar, kontroller jag inte riktigt trivs med och en spelstil jag inte helt uppskattar - samtidigt som jag egentligen inte tycker att fyra färger istället för två och valfria bumpmaps är en så särdeles big deal i karaktärsskapandet.

Mycket handlar det nog om vana, men jag tror också att det handlar om att spelskaparna helt enkelt valt en annan rutt än den jag önskat. Oavsett jämförelse tror jag att CoH fortfarande är mer spelet för mig än vad CO är.

(förresten, om det skulle komma ännu ett smurffantasyspel skulle det nog komma att jämföras ganska mycket med WoW - jag menar, även LotR och Warhammer Online och Conan jämförs ju med WoW, och de ser inte ens så lika ut som CoH och CO...)

Lexx said:
Hur som helst så är jag rätt övertygad om att Emmet kommer att ta på sig stora nerfhatten inom kort och då kommer folk droppa av.
Säkert. Folk är nämligen mesar. Syns om inte annat på andelen privatservrar till WoW där man ökat saker som mängden XP man får och så. =)

Lexx said:
CO starka sida är dock kostymskapandet och jag hoppas för CoH skull att de snart gör en rejäl uppdatering av deras. För just kostymskapandet är så pass bra i CO att jag faktiskt funderar på att köpa spelet...
Jag förstår nog fortfarande inte riktigt var den banbrytande skillnaden ligger. OK, det är lite coolt att man kan välja vartifrån ens strålar kommer, men är det verkligen typ det och två till färger och valbara bumpmaps som är det som ger CO ett så stort försprång?

För mig känns det som en inte tillräckligt stor skillnad.

De två selling points CO har kvar för mig är dels Nemesisgrejen, och dels att man får transportkrafter snabbt.

Krille

Super Moderator
Lexx said:
Det är Bill Roper of Hellgate: London infamy som håller i ratten. Jack Emmet har gått vidare till Star Trek Online istället.

Och du behöver inte vänta längre: nerfen kom första dagen, då defense powers kuttades med omkring en tredjedel och XP kuttades fethårt. Jag förstår varför man gjorde det: folk solospelade femmannalairs och tog ner två till tre +4-arch villains själva, plus att det tog omkring en vecka att nå level cap. Folk blev förstås förbannade ändå.

Lexx said:
CO starka sida är dock kostymskapandet och jag hoppas för CoH skull att de snart gör en rejäl uppdatering av deras.
Den kom i tisdags. Den är inte sådär jätterevolutionerande: man kan hoppa mellan flikarna Origin, Powers och Costume fritt, och man kan sätta färger på krafterna och välja en eller annan animation på närstriden. Men den kom, och var så stor att den förärades en helt egen expansion.

Krille

Super Moderator

krank said:
//krank, som tycker att "alla gör det" inte är en ursäkt
Nä, men "det finns en hajp just nu som gör att folk är villiga att betala utan trial" är en fullt godtagbar förklaring. Likaså "vi har inte haft tid att bygga in begränsningar för trialkonton så här tidigt".

krank

Krille said:
Nä, men "det finns en hajp just nu som gör att folk är villiga att betala utan trial" är en fullt godtagbar förklaring. Likaså "vi har inte haft tid att bygga in begränsningar för trialkonton så här tidigt".
Förklaringar, absolut. Ursäkter, mer tveksamt =)

krank

Vidare upplevelser...

Av någon anledning stör jag mig nog mer på clipping i CO än i CoH. Om det beror på att den syns tydligare, är mer frekvent eller för att jag redan har en såpass neggig syn på CO's grafik vet jag inte. Armar som går in i väggar och grejer - inte kommit längre 2009?

Skapade en ny karaktär, även om jag inte fått den gamla ur tutorialzonen. Jag saknar ett vettigt sätt att ta screenshots av sina karaktärer, jag tycker att de visas som alldeles för små i väljaren i början. Min nya karaktär fick inte heta Darkstar, och efter några experiment (där jag bl.a upptäckte att både "Star" och "Deathstar" är lediga och oblockade) fick det bli Nullstar. Visuellt inte riktigt vad jag tänkt mig, han ser ganska tråkig ut - jag hade tänkt mig nåt ganska mäktigt med mörkgrått och kolsvart och temat svarta stjärnor, men det blev inte riktigt som jag tänkt.

Och så springer han töntigt, men det gör alla i det här spelet (typ). Lite som att defaultfigurerna ser ut som grodor. Det går inte att skapa en karaktär som inte posar som en mongis med mindre än att han blir en "beastial"-karaktär.

Men, hans kombo av små snabba darkness-shots kombinerat med en lite fetare isattack var mycket mer effektiv mot buset än Omegatrons strålar.

Jag valde en liten annan approach också, och spenderade större delen av tiden idag med att utforska tutorialzonen, som förutom missionområdena är rätt... tom. Lite småsnygg, visst, men inte jätteimponerande. Nåja, det lär ju inte vara meningen att man ska utforksa såhär innan man fått transportkrafter.

Jag stör mig som fan på att inte veta vad stats gör. det finns säkert nånstans i manualen, men jag stör mig på att de känns så ointuitiva. Man får välja mellan lite olika reward-föremål i tutorialazonen, och jag ska vara ärlig och säga att jag inte kunde räkna ut alls vilka som skulle vara bra för mig och vilka som skulle vara sämre. Statsen var rena grekiskan. Där tyckte jag att CoH's på ytan statslösa värld var mer tilltalande.

Nå; jag skuttade runt och hade mig. Störde mig på en del grafikartefakter, men de hoppas jag de polerar bort med tiden. Jag får fortfarande ingen känsla av "djup" i grafiken och estetiken, det känns för anonymt, och plastigt. Grafiska glitches hjälper inte, såklart.