Jag har ganska mycket kärlek till Drakar och Demoner. Också så till Ereb Altor.
Drakar och Demoner - regelsystemet - hade behövt en riktig omdesign, istället kom Chronopia.
Jag gillar också Chronopia som idé. Jag tror det är roligt att köra några äventyr där, sedan vill både SL och spelarna vidare, ut i världen, ut i Ereb Altor.
Så varför, om man sitter där med Monsterboken, Monsterboken II, Magiboxen, osv... ska man titta åt Chronopia?
Om man redan övergivit Drakar och Demoner för AD&D 2e, EON eller Rolemaster?
För mig känns Chronopia som ett kreativt projekt utan långsiktig strategi, utan en riktig problemanalys, utan att man förstått sina kunder och sitt varumärke, ... och utan att man ens bemödar sig att rätta det trasiga spelsystemet när man gör något helt nytt. Det var kanske ett försök att lägga allt gammalt bakom sig och försöka göra en nystart - utan att ha modet eller orken att göra ett bra regelsystem.
Jag förstår problemet med att ha släppt 3 generationer av ett spel och tillbehör, och så önskar sig fansen en 4e, förbättrad version som samlar de tre tidigare versionerna, samtidigt som nya spelare inte ens kan köpa de gamla prylarna. Jag förstår att man tänker, bränn broarna och börja om! Och om folk ska slänga monsterboken, magiboxen och monsterboxen för att köpa allt nytt, så kan de lika gärna kasta Ereb Altor också. Så är alla spelare på samma plats sedan. Om det inte fanns några alternativ så kanske det kunde funkat.