Magi, magiska föremål, familjärer, necrologi, svartgods, demonimplantat o ångpunk-cybernetikistället för cybernetik har du... öhh.... fortfarande cybernetik.
Magi, magiska föremål, familjärer, necrologi, svartgods, demonimplantat o ångpunk-cybernetikistället för cybernetik har du... öhh.... fortfarande cybernetik.
Det är ju förvisso Chronopia också, och sen tappert översatt till svenska. King är ju så väldigt stolt över att ha skrivit det att han inte ens listar det bland saker han gjort.Alla dessa är utländska spel och räknas därmed inte. För!
Det har du tydligen rätt i. Då är ju Chronopia inte lika ballt längre.Det är ju förvisso Chronopia också, och sen tappert översatt till svenska. King är ju så väldigt stolt över att ha skrivit det att han inte ens listar det bland saker han gjort.
Håller helt med, hade samma problemSom en tioåring som försökte sig på rollspel för första gången hade detta varit särskilt användbart. Istället fick man kampanjexemplet från den föregående utgåvan med äventyrare som skulle resa till ett avlägset berg och vinna ett magiskt svärd från minotaurer (eller vad det nu var).
... för nu är du en cool och rebellisk 16-åring och måste vända på allt du tyckte som 14-åring!Mitt 14-åriga jag tyckte Chronopia var råtöntigt och inte alls bra, faktiskt. Så jag röstade FÖR.
Ja, man kan ju drömma om inte annat!... för nu är du en cool och rebellisk 16-åring och måste vända på allt du tyckte som 14-åring!
Brukar kalla Chronopia för techno eller steampunk fantasyChronopia är ju egentligen ett cyberpunkspel, så rimligt att det utspelas i en stor stad.
Jag skickade ett mejl till honom om Chronopia och han verkade mest glad att någon kom ihåg det, även om det låg långt bak i tidens dimmor för honom Han skrev en del för andra spel än Warhammer och Chronopia under nittiotalet, som Mutant Chronicles åt Target Games och Leviathan åt Grendel Productions (numera Scotia Grendel). Det skulle dock vara roligt att se hans ursprungliga manuskript till Chronopia, men jag antar att det gått förlorat sedan länge.Det är ju förvisso Chronopia också, och sen tappert översatt till svenska. King är ju så väldigt stolt över att ha skrivit det att han inte ens listar det bland saker han gjort.
Ja, det borde så klart varit ankor på jättegäss.För att gonzo-fantasy är dålig fantasy (alver på strutsar... fy f*n)
EMOT!
Ännu ett inlägg som förstår trådens syfte perfekt!1994 svepte en våg av nyskapande genom rollspels-Sverige. Rollspelarna fick spontant känsla för gritty dieselpunk estetik. Detta blottade bristerna i det gamla Drakar & Demoner. Många gamla rävar ville behålla spelvärlden precis som den var, de föll av för det spontana, det omedvetna i rollspelarnas känslor.
Drakar & Demoner splittrades i en traddig och en nyskapande del. I och med Chronopia, där Ch-stavningen står för nyskapande, inser man att det är spelskapares uppgift att lyfta, förvandla den omedvetna och spontana känslan, till en medveten, organiserad känsla för nyskapande.
Vi Chronopier ser inte Ereb Altors död som något dåligt i sig. Tvärtom! Ereb Altors död var bra och nödvändig för att kunna ena rollspels-Sverige på nyskapande grund. Precis som DnD stärktes under 4.0 och precis som Palladium stärktes under Rifts genom kampen mot bakåtsträvare, precis så kommer dagens nyskapande rollspels-Sverige att stärkas genom kampen mot de gamla rävarnas inflytande! Det lär oss historien.