Nekromanti Chronopia ideer...

Mezziah

Veteran
Tjenare! Är en spelledare som har spelledit Chronopia i många år... Älskar verkligen världen och föredrar det mycket enkla systemet för att det ger plats för mycket rollspelande. Har gjort en del seriösa ändringar dock i reglerna för att få ordning på balansen i spelet. Samt få bort den känslan som man får i alla expansionsböcker (Dom här är coolast, tuffast vapen å tuffast förmågor)

Om någon är intresserad att diskutera om olika regel/världs-ändringar med mej kan ni väl posta ett svar eller två. Kan givetvis lägga upp mina ändringar om det är intressant för någon/några. Innefattar bl.a. egna stridskonster, regler för att få det att funka med karaktär som har mer än 20FV i färdigheter. Samt ett lite modifierat stridssystem med differens för att slippa att t.ex. alven med 20 i unvika alltid undviker fiendens attacker.

Kaigon

Helmgast
Först vill jag bara lite snällt påpeka att den här tråden nog hör hemma i "Drakar & Demoner"-forumet, då Chronopia faktiskt är DoD (produktmässigt).

Även jag har varit spelledare till Chronopia många år, och mycket har moddats efter tiden. Mina största områden är nog själva karaktärsskapandet, men har även ändrat väldigt mycket på magi och hyfsat mycket på vapen, relaterade färdigheter och stridssystemet. Det senaste har jag inte ens haft möjlighet att pröva.

Om det inte är någon mer som hoppar in i diskussionen kanske vi ska ta det via privata meddelanden.

/Zimmerman

Dimfrost

Special Circumstances
föredrar det mycket enkla systemet för att det ger plats för mycket rollspelande
Talar vi verkligen om samma spel här? Mycket kan man säga om Chronopia, och visst är världen charmig, men inte under några omständigheter kan man tycka att reglerna är enkla. Om man inte jämför med typ Rolemaster eller Phoenix Command eller World of Synnibarr, då...

/Dimfrost

Gordeg

Hero
Många tycker att Chronopia är en übermaxad spelvärld (inte jag!). För länge sedan försökte jag bena ut var felet var i en tråd här på rollspel.nu, och det enda "äkta felet" som kom fram var kostnaden för FV-höjningar, som ju är linjär i originaltrycket. Om man ändrar till den variant av stigande kostnad för höga FV som användes från Expert och framåt funkar systemet bra.

Sedan finns det förstås skillnader mellan spelgrupper som föranleder att man vill införa andra husregler...

Gordeg

Mezziah

Veteran
Vore skoj om fler hade ideer eller tankat kring spelet, så diskutionen kan fortsätta här på forumet... Om någon har frågor eller synpunkter på Chronopias system å värld så kan ni väl nummerordna frågor, så ska jag svara så bra jag kan... Jag kommer då berätta ur min synvinkel av Chronopia och med mina regeländringar.

Mezziah

Veteran
Kan inte påstå att T20 systemet är avancerat, har dock bara spelat rolemaster av de du berättade. Spelleder även EoN, WoD, D&D och en del Mutant Chronicles... Tycker systemet är väldigt lätt och det blir sällan några "rulla tärningar" -kvällar när man ska spela... Många har dåliga upplevelser av Chronopia, men alla jag spellett för har ändrat sig då min tolkning är lite mildare än den som står. Men staden är klart extrem i sej fortfarande... Frågor någon? Det var ju faktiskt därför jag framförallt lade upp denna tråd, vill ha frågor och veta om någon annan som spelleder detta spel har några egna ideer...

Mezziah

Veteran
Har faktiskt ett eget retroaktivt erfarenhetssystem, kan lägga upp en bit av det här om så önskas. Har dock skippat att dela ut erf vid perfekta slag, istället har jag valt att dela ut erf vid slutet av spelmötet som spelarna själva får placera ut på färdigheter de tycker att de använt mycket under spelmötet. Har även ett differenssystem till striden och vissa färdigheter, vilket innebär att om en karaktär med FV 15 i ett vapen anfaller en annan och slår en 5:a på tärningen ger detta en differens på "10"... Detta halverat (avrundat nedåt) är modifikationen som fienden får på sitt eventuella försvar. En väldigt simpel ändring som tillför väldigt mycket i spelet, vem har inte råkat ut för karaktärer med 20 Unvika etc...

EchonCique

Hero
Flyttat till rätt forum [ant]

Den här tråden hör hemma på Drakar och Demoner-forumet och inte Rollspel-forumet.

Flyttad.

Rickard

Urverk speldesign
Haha, först måste jag säga att du har en skön attityd. Mycket eftersom den påminner mig om den inställning jag hade när jag först kom till forumet. :gremsmile: Kan säga att jag gjort om rätt mycket i DoD-reglerna.

Detta med 20 i undvika har jag inte stött på så himla mycket, men just detta med höga färdighetsvärden och man slår tills någon misslyckats har jag stött på allt för ofta. Jag införde då regeln om att finta, vilken lyder att man kan dra av på sitt eget FV för att sänka motståndarens FV med lika mycket.

Jag gillar att du har infört ett system där skickligheten (vad slaget visar) spelar in. Jag har istället låtit tärningsslaget visa vad man gör i skada och istället för att räkna differens så kör man helt med att tärningen visar är den "differens" man får. Något som jag kallar för Effekt. Vapenskadan (snarare bonus) är istället graderad från 1-5 och den ger bara en positiv modifikation på vapenfärdigheten. Bra dyrkar ger positiv modifikation på Låsdyrkning, right? Jag tyckte samma sak borde gälla för vapnena.

Exempel: Cechion (FV: 13, bredsvärd: bonus 2 - totalt CL 15) och Tef (FV: 16, dolk: bonus 1 - totalt CL 17) möter varandra återigen och Cechion har fått övertaget i denna strid. Han vet att Tef är mästare med sin dolk och fintar 4 för att sänka Tefs CL ner till 13. Han gör ett utfall och slår 9 med T20:an (vilket blir hans Effekt). Tef misslyckas med sin parering och får 9 i skada.

/Han som haft planerna (fjärde stycket) på att skriva en egen Chronopiavärld

Dimfrost

Special Circumstances
Grunden i BRP är ju inte avancerad, men jag tänker mest på implementeringen i DoD4-5. Det är en hemsk massa korsberoenden, sekundära värden, grundegenskaper som inte spelar någon roll, enformigt magisystem, tennisbaserad strid och så vidare.

Själv skulle jag hellre spela i Sharn (i Eberron, senaste D&D-världen) om jag skulle köra storstadsbaserad highfantasy, men jag har haft mycket roligt i Chronopia förr om åren.

/Dimfrost

cogitare

Swashbuckler
...och det enda "äkta felet" som kom fram var kostnaden för FV-höjningar, som ju är linjär i originaltrycket.
Jag tror faktiskt att det var ett rent tryckfel? Någon här på forumet som jobbat med Chronopia och vet säkert? Annars är det verkligen hål i huvudet?! :gremwink:

En bra grej de införde var att det var lite billigare med besvärjelser så magiker kunde få en liten repertoar i varje fall. I gamla expert(och DoD91) så var det hemulskt dyrt att köpa besvärjelser. Det är fortfarande dyrt i Chronopia men lite mer balanserat.

Dock har jag alltid tyckt att magin i DoD funkar lite dåligt i stridssituationer. De har löst det mycket bättre i ADD/D&D3.X där man som magiker inte är helt handfallen om en krigare kommer en in på livet(fortfarande avhängig av initiativ iofs). Men om man inte har några KVICKa besvärjelser i DoD så är ju den där rundan det tar att förbereda en besvärjelse ett säkert sätt att bli avbruten. Iom Concentration i D&D så kan ju en trollkarl där tom. få iväg sin spell även om han blivit träffad. Någon som har husreglat detta på något smart sätt i DoD(Expert, 91 eller Chronopia I don´t care)?

C.

Mezziah

Veteran
Förstår, tror både ditt å mitt system bottnar i samma tankar. Gillar ditt tankesätt åxå, men föredrar att skadan föreblir omodiefierad. Stridskonsterna i Chronopia tycker jag är "fuckade" så jag har tagit dom som jag anser funkar, och gjort om reglerna för dom. Exempelvis var rustningsanfall VÄLDIGT otydlig gällande reglerna för att anfalla någon med dina rustningsspikar så jag gjorde egna, som fungerar på så vis att vid ett anfall eller en parad kan du använda spikarna för att göra ett så kallat extra anfall med spikarna (sällan de går igenom hög abs men mot mindre rustklädda så.)

Tycker skadan i Chronopia är tillräckligt, man dör enligt mej ganska fort om någon får in en någorlunda fin smäll (mest beroende på alla minus man får pga skador)...

Rickard

Urverk speldesign
"Dock har jag alltid tyckt att magin i DoD funkar lite dåligt i stridssituationer."
Explosion? Knäcka? Vindpil? Snubbla? :gremsmile: (och Tankestöt, men den är bara för bra)

"Någon som har husreglat detta på något smart sätt i DoD(Expert, 91 eller Chronopia I don´t care)?"
I Shadowrun så har man spell locks, vilket innebär att man kan försegla en besvärjelse inuti ett föremål och sedan släppa det lös vid rätt ögonblick. Det och i kombination med att brorsan sade att magikerna endast blir vettiga när de har tillgång till Sigill gjorde att jag formade en magiskola enbart för att skapa magiska föremål, nämligen Symbolism. Den har numera bara två besvärjelser för att lagra (magi) och skydda (mot magi). Symbolism handlar (i mitt huvud) nämligen inte om att skapa besvärjelser genom att rista in de i föremål, utan att konvertera sina andra besvärjelser från att använda gester och ord till att rista in dem i föremål.

/Han som annars skapat regler för magikerstavar som kan göra stavarna till svaga "spell locks"

cogitare

Swashbuckler
Explosion? Knäcka? Vindpil? Snubbla? (och Tankestöt, men den är bara för bra)
Klumpigt uttryckt från min sida. Jag menade inte att det saknades besvärjelser som hade applikationer i en stridssituation. Utan att många inte är KVICKa och därför tar en hel runda att förbereda och då hinner man oftast bli avbruten :gremwink:

I gamla Expert var å andra sidan KVICKa besvärjelser för bra då man automagiskt vann initiativet om besvärjelsen var KVICK har jag för mig.

SIGILL har du ju helt rätt i! Men den är SV 17 va vilket gör den ganska dyr. Gillar din spinn på Symbolism(vilket faktiskt var en av mina favoritskolor i Expert och DoD91 och mycket synd att de tog bort till Chronopia).

C.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Dock har jag alltid tyckt att magin i DoD funkar lite dåligt i stridssituationer. De har löst det mycket bättre i ADD/D&D3.X där man som magiker inte är helt handfallen om en krigare kommer en in på livet(fortfarande avhängig av initiativ iofs). Men om man inte har några KVICKa besvärjelser i DoD så är ju den där rundan det tar att förbereda en besvärjelse ett säkert sätt att bli avbruten. Iom Concentration i D&D så kan ju en trollkarl där tom. få iväg sin spell även om han blivit träffad. Någon som har husreglat detta på något smart sätt i DoD(Expert, 91 eller Chronopia I don´t care)?
I nån Sinkadus-artikel (nr 30?) har jag för mig att det nämndes att man kan lära in en ritual som en normal besvärjelse, men då med dubbla skolvärdet. Om man spinner vidare på den tanken så kan man komma fram till följande:

- En ritual kan utföras som en icke-ritual, då med halverat FV (halveringen utförs före ev. övriga avdrag som de för effektgrad och/eller räckvidd).
- En normal besvärjelse kan utföras som en kvick enligt samma princip.

Måhända måste man modifiera vissa skolvärden för att inte vissa besvärjelser helt plötsligt ska bli orimligt enkla eller svåra i förhållande till effekten, men jag påstår att tanken är god.

För tankarna om symbolism och Sigill så rekommenderas "Magikerns handbok" som faktiskt inte är så dum som jag trodde utan i stället ett försök, om än halvhjärtat, att få ett lite mer strömlinjeformat magisystem (till skillnad från Magiboxen som bara var en samlingsutgåva av allt som någonsin tryckts). Där finns besvärjelsen Symbol som är en mindre variant av Sigill. (Däremot förstår jag inte varför båda besvärjelserna behövs när de gör samma sak. En borde räcka.)

Någon gång kommer mitt Helt Nya Men 99% Bakåtkompatibla Magisystem Till DoD m/ä (HNM99BMTDMÄ(tm)) att publiceras på en webbplats nära dig.

Dewil

cogitare

Swashbuckler
Mmm, det där med att uföra en Ritual som vanlig besvärjelse till dubbla skolvärdet känner jag igen. Det kan vara en tanke helt klart.

C.

Dimfrost

Special Circumstances
/Han som haft planerna (fjärde stycket) på att skriva en egen Chronopiavärld
Tänkte bara säga att jag gillar det där. Så ska Chronopia spelas (fast det kan finnas andra sätt också).

/Dimfrost

Kaigon

Helmgast
Spelvärlden Chronopia

Ett av mina huvudelement i min kampanjvärld har varit de Hängivna, det är inte många ställen de inte har ett finger med i spelet.
Framställningen som de har går att tolka på många olika sätt, har bland annat sätt en som till mångt och mycket vill likna dem som nazister, helt fel i min mening, först och främst för att nazism är alldeles för modernt. Då skulle det till och med vara bättre att jämföra med mongoler, åtminstone krigsmässigt. Egentligen hittar jag ingen bra jämförelse med vår historia, men det kanske är bra det, även fast det blir svårare att förklara.

I Chronopia ser jag gärna många stora och mängder med små fraktioner som hela tiden kämpar för den sista brödsmulan på den stora kakan Chronopia men Kejsaren har ännu lyckats hålla god ordning, åtminstone till den grad att det inte är krig på gatorna. Jag har försökt låta böckerna inspirera mig istället för att ta allt med hull och hår. Det finns överdrivna saker men inte de orimliga (subjektivt givetvis).

På senare tid har jag backat ut från Chronopia och använt mycket material från Altors Baksida samt massa eget (eftersom Altors Baksida är ganska sparsam, för övrigt så beskriver den inte läget det år vi brukar spela utan snarare en möjligt framtid, då Hängivna kommit längre och tagit sig runt på hela Pandaros kuster och inland). För mig är deras styrkor fortfarande på den östra sidan av Chronopia och den Södra Oceanen. Senast hade vi exempelvis en halvårslång kampanj om en seglande (nästan bara på den Södra Oceanen) fryvier som kämpat på alla möjliga sätt mot de Hängivna, allierat sig med olika motståndsrörelser och religioner. Till sommaren ska jag spelleda en kampanj om den fjärde konfluxen, Karons återkomst till Altor, som utspelar sig kring 1666 snarare än "dagens datum" 2044 som det anges i Altors Baksida.

Eksem

Champion
Problemet kom först när man spelat ett tag. Den stora bristen i FV-höjningarna åtgärdades enkelt genom att sno tabellen från DoD4 (för de som hade den), vilket vi gjorde så fort vi upptäckte vad som hände (först tyckte vi det var bekvämt att kostnadsökningen var linjär, men ja ja). Men det riktiga problemet kom med extraböckerna. Dvärgboken hade t.ex. de där jävla tatueringarna som helt bröt spelet, och alla följande böcker trappade upp nivån. Det gick igen i allt från regler till illustrationer till t.o.m tennfigurerna. Snart var en normal rollperson en RP med vapen-FV på 35 med STY 26 med tillhörande magiska vapen, axelskydd och bonusar. Det är heller inget problem i sig (för min del alltså, se även tråden om irritationsmoment i DoD nedan), utom att BRP är ett i grunden ganska lågnivå-system, vilket gjorde att reglerna inte bara blev brutna, utan också korsberoende och komplexa.

Och vill man spela högnivåfantasy i en skitstor stad med komplexa regler och magiska föremål så finns ju numera Sharn till spelvärlden Eberron i D&D. Typ samma, fast bättre. Chronopia som det skulle ha varit, alltså :gremwink:

Dansson

Veteran
Jag spelar sporadiskt Chronopia med ett gäng. Spelar en charibisk stadspirat som är en riktig stygging. :gremelak: Det är ett rätt trevligt spel och jag tror nog det skulle kunna göras mycket bra med kampanjmiljön. Det som jag stör mig på är att allt ska vara så jädrans coolt, stort och jättetufft. Det ena ska vara ännu större, kraftfullare och mer våldsinriktat än det andra. Lite svårt att få en alldaglig miljö. Visserligen ska det ju inte vara så värst alldagligt eftersom man ska få uppleva en massa äventyr, men det vore ändå trevligt att få en blick i hur en vardag i Chronopia ser ut för den vanlige knegaren. Som det är just nu känns det mest som att alla bara går och väntar på att få sticka kniven, svärdet, yxan, den ännu större kniven, yxan etc, i ryggen på sin närmsta granne.
Och dessa hängivna. De tar lite för stor plats i världen. Det var några tankar om det. :gremtongue: