Re: Husregler till mitt Chronopia
4. Jag brukar dela ut EP till de som skriver minikrönikor, ofta som dagböcker, från spelmötena. Tycker att det är en bra morot och jag ger inte ut för så mycket annat, det brukar bli perfekta slag om de användes på ett allvarligt ställe, kanske Övertala mot vakterna som vill arrestera dig snarare än att ragga på barflickan. Sen delar jag även ut, dock ganska sparsamt, när man klarat tydliga "avsnitt", även fast det ofta är improviserade kampanjer (så att man inte håller koll på mer än 1-2 spelmöten fram). HP har det varit väldigt snålt om, strukit det mesta som grundböckerna säger om det. Det tydligaste fallet var nog när en av rollpersonerna (som tillhörde den där orden styrda av Hängivna) kom över en större mängd juvuler och skänkte hela rasket tillsammans med ett hyfsat träfort (från äventyret Blå Drakar för övrigt) till orden, och då var han inte särskilt rik iövrigt).
Ok, verkade som jag gick vidare från EP-grejen ganska långt, men du kanske inte misstycker.
5. Körde länge så med Undvika, som också var primär, och att man fick fullt effektavdrag (då den var ganska billig och inte "gick" sönder som en sköld). Funderar kring ett nytt system där man plockar bort försvararens FV och låter det vara en modifikation på anfallen istället, minskar mängden slag, snabbar upp, men kanske inte lika kul. Eftersom vi är inne lite på strid kan det nämnas att jag gick från handlingar till stridsklocka (initativbräde) för ett tag sedan, blev lite plottrigt och obalanserat då men jag har nog arbetat upp det nu.
7. Samma här, har gjort om mycket, försökt att balansera det (nu finns det åtminstone inget vapen som är bättre än något annat av samma typ och ändå billigare). Hade BV på rustningar ett kort tag, men det tyckte inte det var värt det riktigt, för mycket pill, speciellt om man ska separera varje del så att en axelbit kan gå sönder lite mer än resten av rustningen. Tyckte det var bättre om jag då och då bara påpekade att någons välanvända rustning borde repareras för några dubloner (och priserna är tiodelade, så att kopparn har användning och att alla priser anges i koppar, en schysst måltid ~1 sm)
8. Om man ser till stridskonsterna/stridsskolorna så har jag inte gjort så mycket, de flesta har jag låtit påta ihop sina egna stridstekniker till en konst, så länge jag godkände resultatet. Stridstekniker betraktas även som en sorts underfärdighet till vapnet de hör ihop med (för så gör jag, om man har Boridushugg så har man det bara för den vapenfärdighet man köper det i och inte annat). Gäller endast närstrid och antingen vapen eller slagsmål (som också blev en del av det hela). Har fem sidor med stridstekniker, ca 20 slagsmål och 20 vapen, men många överlappar varandra, som liggande strid, bakåtattack och dyl.
9. Där har jag inte rört så mycket förutom att "standardisera" kvalité för hantverkares FV och att det är skillnad på B4 och B4, FV 16 mot 20. Metallerna har jag rört ännu mindre, lite småregler ungefär som grundboken om man envisas med att ha brons eller silver. Lirium gjorde jag även om så att den inte används som vapen utan bara är en "självmagisk" metall som man kan lägga magi ifrån, a la Magiska Kuber/Behållare (förr när jag fortfarande hade PSY så var det 1 PSY per 5 g Lirium).
Körigt nu med tentavecka nästa vecka