Nekromanti Chronopia ideer...

Dimfrost

Special Circumstances
Kan hålla med om att striden är tennisaktig, men med mina regeländringar och med lite mer levande stridskonster så blir det klart mer underhållande. Kan inte förstå dock hur du kan mena på att D&D är på något sätt bättre, då det verkligen är ett tennissystem i strider. Jag menar hur kan du mena att ena spelaren först utför alla sina attacker som för övrigt har föga betydelse var dom träffar, sedan är det nästkommandes tur. D&D lämpar sig för hjältespel enligt mej, inget annat. Chronopia är enligt mig mer lämpat för jordnära karaktärer, dvs karaktärer som alltid har en chans att dö eller skada sig och som inte slutar som episka hjältar. Spelleder nämligen även D&D och hur mycket man än försöker så brukar det sluta med att karaktärerna är svåra att klassa som något annat än hjältar/antihjältar...
Nej, jag tycker inte att stridssystemet i D&D är så mycket bättre, om ens något. Om jag skulle spelleda Eberron skulle jag använda T10-systemet, eftersom jag inte är helt nöjd med d20-reglerna.

Sedan tycker jag att Chronopia lämpar sig väl för just högnivåspel där rollpersonerna är hjältar i varierande grad. Staden känns så extrem att jordnära karaktärer inte har mycket där att göra. Men det är naturligtvis en smaksak. :gremsmile:

/Dimfrost

Mezziah

Veteran
Aha, förstår... Då har vi nog skilda ideer om staden. Jag kan nämligen inte se något intresse för att spelleda för hjältar i Chronopia. Det skulle lixom rubba hela balansen i staden anser jag. Mycket skulle förmodligen bli förändrat osv.

Men om du bor i närheten kanske du kunde få ett smakprov på mitt Chronopia, jag försäkrar dej om att du inte kommer bli besviken :gremgrin:

cogitare

Swashbuckler
I stort sett, ja. De är i första hand generella, i andra hand kan de användas till den utgångna kampanjmiljön Ereb Altor. Hade de varit rena EA-produkter hade de varit osäljbara.
Tror att vi får "agree to disagree" här :gremsmile:

Utan att ha något kött på benen så tror jag inte det är så många som använder dessa moduler till något annat än EA med tanke på de många anknytningarna som finns till denna världen i modulerna.

Men du har ju en poäng i att delar av dem kan användas rent generellt till t.ex. en egen ihopsnickrad värld.

C.

Kaigon

Helmgast
Re: Spelvärlden Chronopia

Jag har nog också sett det så att Kejsaren och de Hängivna är mer vänner än fiender, ett populärt rykte bland stadens befolkning. Inte nog med att mycket nekrologi och svartgods transporteras till Kejsarens undersåtar, det är även de Hängivnas krig på kontinenten som bidragit till den enorma befolkningen i Chronopia, en stor anledning till Kejsarens makt.
Det sägs att de Hängivna har lika många infiltratörer bland stadens innevånare som det finns gobliner i kloakerna, och det vill inte säga få. Sen är det inte många som drar sig för att likna de Hängivna infiltratörerna vid just goblinerna. Har man väl gjort sig ovän med fel Hängiven person så har man inte många glada dagar kvar i sitt liv om man inte råkar känna alldeles rätt personer. De Hängivnas största problem är interna, inte så att de har stora problem med kontraspionage utan snarare alla dessa avknoppningar från maskineriet, De Renblodiga Krigsherrarna och Moerna för att nämna några. Deras svaghet. Ännu finns det inte ens några antydningar om tecken på att det kan bli inbördeskrig inom maskineriet, men det skulle oundvikligen vara det effektivaste medlet mot dem.
Från rollpersonernas perspektiv så har det handlat om händelser som att beställa och försöka råna en avhoppad nerkomag (som tillverkar nekrologi) i Grytan, bli rekryterade internt inom gruppen av hängivna RPs, tro sig tillhöra en religiös och militär orden där man bekämpade Hängivna men istället att hela orden styrdes av kättare i toppen och att man jagade hängivna avfällingar och tagit del på båda sidor (två olika spelgrupper) i gerillakonflikten mellan Blodkultens undre skikt mot de Hängivna (givetvis bara en liten del, någon hyfsat högt uppsatt präst som höll i det hela, i samarbete med vissa Moer).
Jag har inte haft lika mycket interaktion med Kejsaren och dennes undersåtar så de kanske är ännu mer mystiska för rollpersonerna, de har aldrig fått vara något vettigt kejserligt yrke (närmast är stadsvakterrekryter) och den största sammandrabbning var när en av rollpersonerna lyckades få tag på ett tidsmagiskt föremål och använda det "otillbörligen" (på sätt och vis en tabbe från mig som då oerfaren SL att dela ut ett sådant föremål och sedan straffa efter att han trotsade min sunda-förnuft-varning).
Alverna har också haft rejält inflytande i det hela, men oftast i mer ekonomiska situationer, som att "oj, tillhörde den där lasten vid rånade huset Aramas?" med konsekvenser.

Kaigon

Helmgast
Husregler till mitt Chronopia

Det är otroligt mycket jag ändrat, kan försöka gå igenom det snabbt.
<ul type="square">
[*]Särskilda förmågor och yrkesförmågor har ersatts av Fördelar och Nackdelar.
[*]Yrken har tagits bort, yrkesfärdigheter och sekundära färdigheter togs bort och alla färdigheter blev istället 4-poängsfärdigheter (istället för 3 resp 5). Ger mer flexibilitet till en kostnad att folk kanske maxar färre färdigheter istället för att ha tio stycken, fast det kontrollerar jag ganska väl.
[*]FV-kostnader fick tidigt en stigande kostnad, ersatte den sedan men en generell funktion, eftersom alla gjorde sin RPs på dator och en stor-miniräknare alltid fanns på plats.
[*]Gjorde EP direkt beroende av ålder istället för en magic-value tabell där det kanske var stor skillnad mellan 35 och 36 år.
[*]Lade till en grundegenskap för Syn och Hörsel, Uppmärksamhet och kunde därmed ta bort extrareglerna kring detta samt färdigheterna det förknippades med.
[*]Försökt att balansera om raser och ålderstabeller.
[*]Lade till några få och tagit bort ännu fler färdigheter och samtidigt reviderat stridsteknikerna kraftigt
[*]Infört ett begåvningssystem, där + i CL motsvarar en begåvning (tidigare hade jag rabatterade kostnader men det här blev mycket enklare), ersätter alla exempel där färdigheter skulle blivit billigare.
[*]Ändrat magi så att det blir färre färdigheter och man slår mot magiskola istället för en specifik besvärjelse (som man betalar separat en-gångs för). Reviderat samtliga magiskolor och ersatt dem med 16 egna (omkring hälften är säkert mycket likt sånt i böckerna) och gjort om nästan alla besvärjelser (ca 500, jag kanske skulle ha satsat på färre och generellare), infört magiteori till viss del. MAG som ny grundegenskap och endast för magiker (0 för de utan magi), ersätter PSY på nästan alla sätt inom magi, speciellt "kostnad". Tagit bort motståndsslag (mot att man använder ett visst antal E extra per 10 PSY)
[*]En tidig förändring till handlingssystemet var att mer FV inte gav fler handlingar utan att man fick dela upp sitt FV istället 24 >> 2 st 12 CL handlingar
[/list]

Mezziah

Veteran
Re: Spelvärlden Chronopia

Låter som om du har ungefär samma ideer gällande Chronopia som jag har... Kul att man kunde hitta någon som spelleder denna underbara stad mer än jag själv. Hur har du löst stridskonster osv. Själv har jag tagit dom jag tycker är okej och slopat resten, sedan har jag gjort om reglerna för alla jag använder och lagt till egna. Har även delat upp stridskonster, så det finns tekniker för olika vapen. Ex Boridushugg fungerar bara med yxor eller svärd i mitt chronopia. Anledningen till detta är att få lite karaktär på vapentyper. Exempelvis så gör generellt alla mina yxor lite mer skada men har lägre BV jämfört med Svärd...

Mezziah

Veteran
Re: Husregler till mitt Chronopia

Mycket intressant, kanske vore bra om vi kunde fortsätta diskutionen över mail eller liknande så kan jag få se lite mer ingående ändringar du gjort... Ska försöka dra upp det jag ändrat på i korthet.

1. Särskilda förmågor används knappt, endast de i grunboken upp till vettiga resultat används.

2. Yrkena i grundboken är de enda som används, eventuella färdighetsändringar går för sej för den spelaren som inte riktigt är nöjd.

3. Raser har jag ändrat väldigt lite på, endast försökt att ge Gobliner en liten bonus i stjäla föremål för att göra dom ungefär lika bra som en Wongo (som kostar lika BP). Drakoniter har även fått en svansattack som naturligt vapen, vilken i sig har givit upphov till att många obeväpnade drakoniter skapats :gremsmile:. Dimalven är helt borttagen som spelarras, men används som SLP.

4. Delar ut ERF som belöning för bra rollspelande osv vid spelmötets slut istället för att man ska få det vid perfekta slag. Har åxå en egen tabell på hur dyrt det är att höja färdighter (den blir dyrare desto högre du kommer)

5. Använder ett differenssytem i vissa färdigheter och framförallt strid. Ex: En karaktär som hugger med sitt svärd som han har FV15 i slår en 7:a på tärningen (differensen på slaget jämfört med FV är då 8, detta halveras och blir försvararens -cl på sitt eventuella försvar. Använder även detta vid all sorts magi, alla magiker som kastar en magi på någon måste först vinna med sin PSY+1T20 mot fiendens PSY+1T20 för att besvärjelsen ska ha effekt.

6. Har tagit bort många onödiga färdigheter, och lagt till några få nya.

7. Har varit ambitiös nog att göra egna vapenlistor med dom vapen jag använder. Har tagit mycket från vapen&rustningar men har i stort sett ändrat skada, vikt och BV på alla vapen i hela spelet (då många var exakt likadana eller sämre å dyrare). Rustningar har det även gjorts samma sak med. Och rustningar har fått BV så att de faktiskt kan gå sönder eller skadas.

8. Behöll namnet och ideen bakom ett par få stridskonster men gjorde om reglerna till alla tekniker (mycket differensslag men mer roliga effekter, exempelvis kan du nu få en motståndare att ramla osv). Har sedan gjort helt egna stridskonster med egna regler och namn. Många av stridskonsterna har krav på vapentyp som tekniken kan användas med, grundegenskapskrav eller FV krav. Anledningen till dessa ändringar var framförallt att många stridskonster förut automatiskt kom i effekt så fort man lyckades med ett färdighetsslag, vilket gjorde motståndaren helt chanslös. Samt att det var väldigt roligt att dela in vapen i olika grupper och sedan göra stridskonster till varje grupp för att ge alla vapenstyper en karaktär eller stil på spel.

9. Nya metallsorter och regler för välsmidda/mästersmidda föremål osv.

Plus en hel del annat jag inte riktigt orkar skriva nu... hehe

Kaigon

Helmgast
Re: Husregler till mitt Chronopia

4. Jag brukar dela ut EP till de som skriver minikrönikor, ofta som dagböcker, från spelmötena. Tycker att det är en bra morot och jag ger inte ut för så mycket annat, det brukar bli perfekta slag om de användes på ett allvarligt ställe, kanske Övertala mot vakterna som vill arrestera dig snarare än att ragga på barflickan. Sen delar jag även ut, dock ganska sparsamt, när man klarat tydliga "avsnitt", även fast det ofta är improviserade kampanjer (så att man inte håller koll på mer än 1-2 spelmöten fram). HP har det varit väldigt snålt om, strukit det mesta som grundböckerna säger om det. Det tydligaste fallet var nog när en av rollpersonerna (som tillhörde den där orden styrda av Hängivna) kom över en större mängd juvuler och skänkte hela rasket tillsammans med ett hyfsat träfort (från äventyret Blå Drakar för övrigt) till orden, och då var han inte särskilt rik iövrigt).
Ok, verkade som jag gick vidare från EP-grejen ganska långt, men du kanske inte misstycker. :gremsmirk:

5. Körde länge så med Undvika, som också var primär, och att man fick fullt effektavdrag (då den var ganska billig och inte "gick" sönder som en sköld). Funderar kring ett nytt system där man plockar bort försvararens FV och låter det vara en modifikation på anfallen istället, minskar mängden slag, snabbar upp, men kanske inte lika kul. Eftersom vi är inne lite på strid kan det nämnas att jag gick från handlingar till stridsklocka (initativbräde) för ett tag sedan, blev lite plottrigt och obalanserat då men jag har nog arbetat upp det nu.

7. Samma här, har gjort om mycket, försökt att balansera det (nu finns det åtminstone inget vapen som är bättre än något annat av samma typ och ändå billigare). Hade BV på rustningar ett kort tag, men det tyckte inte det var värt det riktigt, för mycket pill, speciellt om man ska separera varje del så att en axelbit kan gå sönder lite mer än resten av rustningen. Tyckte det var bättre om jag då och då bara påpekade att någons välanvända rustning borde repareras för några dubloner (och priserna är tiodelade, så att kopparn har användning och att alla priser anges i koppar, en schysst måltid ~1 sm)

8. Om man ser till stridskonsterna/stridsskolorna så har jag inte gjort så mycket, de flesta har jag låtit påta ihop sina egna stridstekniker till en konst, så länge jag godkände resultatet. Stridstekniker betraktas även som en sorts underfärdighet till vapnet de hör ihop med (för så gör jag, om man har Boridushugg så har man det bara för den vapenfärdighet man köper det i och inte annat). Gäller endast närstrid och antingen vapen eller slagsmål (som också blev en del av det hela). Har fem sidor med stridstekniker, ca 20 slagsmål och 20 vapen, men många överlappar varandra, som liggande strid, bakåtattack och dyl.

9. Där har jag inte rört så mycket förutom att "standardisera" kvalité för hantverkares FV och att det är skillnad på B4 och B4, FV 16 mot 20. Metallerna har jag rört ännu mindre, lite småregler ungefär som grundboken om man envisas med att ha brons eller silver. Lirium gjorde jag även om så att den inte används som vapen utan bara är en "självmagisk" metall som man kan lägga magi ifrån, a la Magiska Kuber/Behållare (förr när jag fortfarande hade PSY så var det 1 PSY per 5 g Lirium).

Körigt nu med tentavecka nästa vecka :gremcrazy:

Dansson

Veteran
Jo, just chariber tycker jag är ett mysigt folkslag. "Den sista vilan", hahaha jädrar vad bra! :gremlaugh: Ett synnerligen passande namn må jag säga.
Jag tycker speciellt deras magiker cranemorterna och häxbaronerna är riktigt coola, men såna har jag spelat tidigare så nu fick det bli en pirat.
Nu kom jag att tänka på en sak som vi inte har fått klarhet i: Detta med att charibernas magiker syr igen sin mun. Hur äter de? Käkar de soppa? :gremwink: Och hur är det med resten av befolkningen? Vi kör ju så som vi tror, att bara magikerna gör det och resten kör öppet.

Jo, det är ju just så i Chronopia att allt är så mycket, så att säga. Tyvärr är vår SL inte den mest erfarne heller och vår grupp är verkligen ett skumt ihopplock som jag inte hade tillåtit om jag varit SL, men han gör väl så gott han kan. :gremsmile: Man måste ju tillåta att det tar tid att komma in i rollen som boss.