Nekromanti Chronopia

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Chronopia+Tolkien=Sant?!

<I>Alverna är rakt igenom goda.</I>

Usch! äckligt! /images/icons/tongue.gif

<I>Har du överhuvudtaget läst Sagan om Ringen? Tänk på Galadriel, Legolas och Elrond. Påminner de det allra minsta om frust Belisarius? Nej, tänkte väl det. Det enda de har gemensamt är benämningen "alv".</I>

John Ronald Reuel Tolkien har <B>inte</B> ensamrätt på begreppet ordet "alv". John Ronald Reuel Tolkien är <B>inte</B> den enda som har rätt att iklä ordet "alv" en betydelse. Det är bara tråkigt att många verkar tycka det, speciellt på grund av det faktum att Tolkien inte alls hittade på ordet "alv. Om han nu då gjort det, så hade det väl varit någorlunda accepterbart att folk skriker "Inte Tolkien" så fort en alv med lite annorlunda egenskaper visar sig på fantasymarknaden.

Så! då var det avklarat! Nu pratar vi aldrig om det igen! /images/icons/wink.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan

gollum

Swordsman
Fantasy...

Nu vill jag inte säga att fantasyn är Tolkiens verk, men utan ringtrilogin skulle den inte vara vad den är idag. När man talar om alver i fantasy menar man nästan uteslutet Tolkiens alver och det är de som enligt traditionen har använts i rollspelen... Chronopia är baserat på Tolkiens alver. Det är bara det att de är värre förvrängda än Morgoths orcher...

/Gollum - vill ha riktiga Tolkien-alver

Rollspel på internet - http://www.slangkappan.com/

gollum

Swordsman
Baby one more time...

Nej det stämmer. Men man använder de alver som Tolkien "skapat", bara väldigt förvrängda. Fantasy är inte fantasy utan massor med kliché. Sådeså.

/Gollum - som misstänker att alla konspirera mot honom

Rach

Veteran
Bra skrivet Tusse-san. Jag gillar inte heller alla de fula och meningslösa vapen so finns!!!

Faan man blir ju sur... vad är det för fantasy som har med "ELDKASTARE"????

Irriterad Rach grymtar och skäller...

Krille

Super Moderator
Folk är på tok för insnöade på Tolkien

"När man talar om alver i fantasy menar man nästan uteslutet Tolkiens alver och det är de som enligt traditionen har använts i rollspelen..."

Knappast troligt, med tanke på att DoD länge kört på skogsninjetraditionen. Den synen på alver hör mer hemma i Richard och Wendy Pinis "Elfquest" än i Tolkiens Midgård. Det är först i och med monsterboxen som Tolkiens högfärdiga snobbar kom in i Drakar&Demoner.

Alver i fantasy är en sabla sörja, milt sagt, av farliga skogsandar, små viktorianska älvor, de brittiska öarnas Tuatha De Danann, ljùsalfar, dokkalfar, Sjödamer och mycket, mycket annat. Väldigt ofta hittar jag en förebild i vår europeiska folklore som ligger bra mycket närmare bilden av alver som en viss fantasyförfattare eller rollspelsskapare vill förmedla, än vad Tolkien någonsin gjort.

Lyft näsan ur Ringen och läs något annat så märker du att Tolkien inte är alla fantasyklichéers fader. Alver är en del av vårt kulturella europeiska arv, punkt, och definitivt ingen TM och (c) John Ronald Reuel Tolkien.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Smaken är som..

baken.. Vilket visar att hela diskusionen Ereb vs. Chronopia faktiskt är meningslös. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Ezping Orm

Hero
Re: Nu börjar vi få gråa hår...

Jag håller med helt om allt utom det töntiga ålderssnacket. Det här har ingenting att göra med hur gammal man är, jag är förmodligen tio år yngre än dig, men även jag tycker att Chronopia håller mycket låg klass.

Ezping Orm<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ezping Orm on 2000-09-24 18:42.</EM></FONT></P>

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Baby one more time...

Fantasy är inte fantasy utan massor med kliché. Sådeså.

Fantasy är en genre utan logik, där associationerna irrar fritt, sådeså. Åtminstone enligt en kille i en Musse Pigg-serie. Har ni förresten märkt att "Kalle Ankas Pocket" har börjat bli så äckligt mycket bättra på sistone. Italienarna har börjat skärpa till sig... öh? Vadå? Jag kom väl inte bort från ämnet, eller?

/Gollum - som misstänker att alla konspirera mot honom

Min sssöte..

/Dnalor, som för övrigt anser att Tove Janssons (mumintrollen, ni vet) tolkning av Gollum är den coolaste som finns.

Ezping Orm

Hero
krille

Du har en tendens till att upprepa dig. Föresten så påminner DoDs tidiga alver väldigt mycket mer om Tolkiens alver än om t.ex dokkalfarna eller sjödamerna.

Ezping Orm

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Smaken är som..

...<I>hela diskusionen Ereb vs. Chronopia faktiskt är meningslös.</I>

Allt är meningslöst. hela universum är meningslöst. det enda som faktiskt gör något meningsfullt för den enskilde människan, är att det är roligt. (Man äter tillexempel för att det är roligare att leva än att vara död, or so we think). Alltså: det är meningsfullt att diskutera Ereb vs. Cronopia, eller bara vadsomhelst vs. Chronopia, så länge det är roligt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Om kvalitet...

Ett faktum: flertalet individer anser att Chronopia suger (om uttrycket tillåts). Detta kan bero på någon av nedanstående orsaker:

1. De flesta rollspelare har hållit på ett tag och är vana vid DoD 91:s standardfantasy. De är alltså mossiga och konservativa, precis som Krille säger.

2. Chronopia håller låg kvalitet.

Om vi utgår från att det är nummer 2 som är svaret, så måste vi definiera begreppet kvalitet. Är koboldism ickekvalitativt? Jag anser att svaret är nej. Någonting kan vara precis lika mycket kvalitet trots att det är koboldiskt, det handlar bara om vad man vill uppnå. Aldrig hör jag någon klaga på att Warhammer Fantasy Battle är dåligt (fast det fiunns det nog folk som tycker, själv spelar jag det inte och tänker inte uttala mig), men nog fan är det koboldiskt. Det är visserligen ett figursslagsspel, men det är väl ändå det som är den ultimata koboldigheten, att spela rollspel som om man spelar figurspel. men WHFB är gjort med målet att vara på just det sättet, och därmed innebär inte dess koboldighet någon nackdel för kvalitén.
Kvalitet handlar enligt mig om andra värden, som tillexempel hur produkten i sig är utformad. Hur välskriven, vällayoutad och originell den är. (med originell menar jag då att man inte bara stjäl företeelser rakt av, som tillexempel en stad som heter Minas Thirit, en ond furtse som heter Sauron och en skog som heter Mörkmården). Vad mig anbelangar är det inga större fel på DoD Chronopia ur den synpunkten, och då kommer vi tillbaka till alternativ 1.

Anledningen till att Chronopia tilltalar så få är, inte nödväntigtvis att det stora flertalet är mossiga, men att de i rollspel söker någonting som de inte får tillgodosett genom Chronopias värld och spelstil (Den koboldiska, om jag får lov att använda det begreppet som en icke negativ, helt objektiv egenskap). Detta kan bero på att man är gammal och konservativ (Åtminstone så beror nog avskyn för "steampunk"-företeelserna, de elaka alverna och andra ickestandardfantasyföreteelser på just detta), eller så beror det på att man helt enkelt inte gillar sådant som person.

Allt från mig!

Lord of Empire

Warrior
Re: krille

Föresten så påminner DoDs tidiga alver väldigt mycket mer om Tolkiens alver än om t.ex dokkalfarna eller sjödamerna.

Var det inte det vi försökte komma fram till?
Ärligt talat blir jag mest trött av den här Chronopia-diskussionen. Ovan så är det sagt att det diskuteras för att det är roligt, men är det här särskilt roligt längre? Om någon vecka kommer en ny tråd där någon klagar på Chronopia, eller där någon säger att folk inte borde klaga på Chronopia... Om man inte spelar Chronopia men ändå tycker att det suger så förbannat måste man väl inte tjuta ut det över hela forumet? Det börjar kännas som om de som lägger in inlägg och klagar på Chronopia mest gör det för att andra gör det... eller nåt.
Leave it.

/Erik, "Min moster var en gång en Cola-burk..."

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>vad är det för fantasy som har med "ELDKASTARE"????</I>

Vad är det för skillnad mellan en eldkastare och en "eldboll E6"?

Krille

Super Moderator
Jag är för envis

"Du har en tendens till att upprepa dig."

Jag vet. Jag är för envis och folk för insnöade. /images/icons/wink.gif

"Föresten så påminner DoDs tidiga alver väldigt mycket mer om Tolkiens alver än om t.ex dokkalfarna eller sjödamerna."

Visst, men det finns alver och det finns alver. Tvärtemot vad folk vill tro så är en alv inte en alv är inte en alv är inte en alv. Tolkien har följt en tradition som påminner läbbans mycket om Tuatha De Danann och har utvecklat den, men det är bara en av många olika traditioner. DoD har inte följt samma tradition, vilket man märker om man läser lite mer än fantasy skriven efter 1950.

För min del påminner DoDs tidiga alver ännu mer om AD&Ds och Wendy och Richard Pinis alver än Tolkiens alver, och har klara spår av Jultomtens små alfer uppe vid Nordpolen. Visst, det är inte mycket dokkalfar och sjödamer i dem - det är betydligt mycket mer sjödamer i Tolkiens alver än DoDs.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Jag har läst bode grundboken och några moduler till Chronopia och jag säger fortfarande att de gubbar och rustningar som finns där gör dem fanatiskt kobolitiska. Hur kul är det på en skala. För att inte nämna alla stridsmaskiner som finns, de kan jag utan problem klara mig utan.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

gollum

Swordsman
Re: Baby one more time...

<em>Fantasy är en genre utan logik, där associationerna irrar fritt, sådeså.</em>
Usch så rysligt seriöst det där låter! Och nej, jag har inte märkt att Kalle Ankas Pocket har blivit bättre. För jag läser dem inte...

/Gollum - mogen?

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Om kvalitet...

(med originell menar jag då att man inte bara stjäl företeelser rakt av, som tillexempel en stad som heter Minas Thirit, en ond furtse som heter Sauron och en skog som heter Mörkmården)

Eller en ras som heter Alver, eller dvärgar, eller orcher?

Tycker för övrigt att alla som förbeställt DoD v6 borde få en snygg poster med loggan på...