Nekromanti Chronopia

Krille

Super Moderator
Re: Nu börjar vi få gråa hår...

"Börjar jag ana smygreklam här?"

Nä. Du börjar ana personlig åsikt.

Om man säger så här, det är inte enbart skaparstolthet som gör att jag tycker om Västmark. Det finns en stor kasse åsikter om fantasy i största allmänhet i orsaken.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Sodivra

Champion
Varför göra ett spel man inte gillar? (NT)

NT Pucko!

/Vapenbäraren har talat.
(Har just sålt grisarna och köpt kastknivar och dubbla långdolkar)

Sodivra

Champion
Tusan, det tänkte jag inte på... (Lite OT,men kul)

Själv är jag ju en idialistisk icke-kapitalistisk och naiv hobbyrollspelare. /images/icons/wink.gif Och medans jag nu är OT:

Kolla upp den här sidan jag hittade:
http://www.gamespy.com/instapoll/poll.asp?poll_id=2723&maxwidth=300&choice=13312 Två galningar som debatterar vem som är hårdast varje vecka eller så... Kolla arkivet! Detta måste vara det roligaste jag sett på år och dag, HAHAHAAAA osv.

/Vapenbäraren har talat.

Sodivra

Champion
....och sen...

...och sen så var ju tyskarna också frustrerade (=Svaga. Ge inte efter för hatet... -Yoda) och sura, efter första världskrigets nederlag. Dom andra länderna förödmjukade ju Tyskland! Om det inte vore för det kanske inte andra världskriget brytit ut... Men vad vet jag? Oj vad OT det blev...

/Vapenbäraren har talat.

Nathan

Schattenmeister
Stenis tycker om Chronopia

Jag skulle vilja påstå att Michael Stenmark, som skapade Chonopia, gillar världen, och spelet. Sen om andra inte tycker om det må väl vara hänt, men spelet speglar Stenmarks designfilosofi väl.

Så det är en myt att Target skulle ha stenhårt gjort något de inte själva tyckte om för att kränga spelet till kidsen.

De (personerna på Target) var/är trötta på standardtjafset, och vem kan klandra dem, efter alla dessa år av kvasi-standard-fantasy. De ville göra nått kul, och det gjorde de.

N.

Sodivra

Champion
Re: Stenis tycker om Chronopia

Jag håller med dig, Chronopia är inte dåligt. Men vad jag menade var: "Varför skriva ett rollspel som hobbyprojekt om man inte gillar det?" som kommentar på att Krille verkar känna sig lite skyldig för att han gillar sitt eget rollspel. /images/icons/wink.gif (Det blev lite OT, du vet.)

/Vapenbäraren har talat.

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>1 Magin är i Chronopia obalanserad i jämförelse med tidigare versioner av DoD.. Det är i Chronopia mycket lättare att bli bra på
magi än det är i gamla Dod expert vilket leder till Haubitz effekten.. ( Ge er vi har en magiker )
svar: Det berör på att Evighetspalatset ligger på en av Altors största maginoder<p><hr></blockquote><p>Oki MEN var i katastrofia står det hur svårt det är att bli bättre på magi OM man reser från staden ?
Du antyder med ditt svar att orsaken att man i chronopia kan lättare bli bra på magi har med maginoden att göra okej det kan accepteras MEN då ska det även förklaras hur svårare det är att bli bättre om magikern reser utanför staden. Och en sådan förklaring finns inte.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 2 Axelskydden *morr* sådana axelskydd är FÖR STORA de skulle hindra krigarens rörelse i strid.
Svar: Medhålles på den punkten<p><hr></blockquote><p>Bra då har vi något gemensamt orsaken att de gör sådana stora axelskyd har ekonomiska orsaker Tragik game vill börja sälja små plast/teen figurer till spelet och tenfigurer med groteskt stora axelskydd lär vara lättare att måla än de med fungernade axelskydd..
Inte ett gram realism i form på rustning.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 4 Luftskeppen ideen bakom dom är COOL MEN givet vis går de och saboterar även dom genom att göra dom FÖR stora.. (
Hindenburg skulle ha blivigt imponerad )
Svar: står ingenstans hur stora dom är<p><hr></blockquote><p>Det behöver inte stå det finns bilder där ser man tydligt torn och annat som är fäst vid luftskepet och några av tornen har fönster och vad som ser ut som dörrar ut ifrån det kan man räckna ut att luftskeppen i katastrofia har en del gemensamt med hangarskepp i storlek...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-09-25 11:36.</EM></FONT></P>

Rosen

Myrmidon

<I>Det är inte det här kommersiella kobold-klägget som jag associerar med varumärket Drakar&Demoner.</I>

Det gör jag... Ok, kanske inte <I>det här</I> specifika koboldklägget, men rent generellt så.

Man kanske kan kritisera Target för att de höll kvar vid ett gammalt säljande produktnamn istället för att presentera det som nåt helt nytt (det var iofs inte första gången de gjorde sig skyldiga till det) - men jag har svårare att förstå varför man klankar på dem för att de fortsatte att rikta sig till samma tonårs-målgrupp som de alltid har gjort? Det är ett rent faktum att den målgruppens smak förändras med tiden. Testa att kolla i en Läderlappen från 1982, och lägg den sen bredvid ett nummer av Spawn...

Det är i alla fall aningen perspektivlöst att, som rätt många gör, säga "när <I>jag</I> var elva år så gjorde de skitbra grejor, men sen började de göra spel för kobolder!" (-:

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
det må så vara. MEn de finns där och de är så långt borta från fantasy som det bara går att komma.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Krille

Super Moderator

"Det är i alla fall aningen perspektivlöst att, som rätt många gör, säga "när jag var elva år så gjorde de skitbra grejor, men sen började de göra spel för kobolder!" (-:"

Medhålles. Det är inte koboldbjäfset som har ändrats, det är jag. Vad tror du jag säger att jag har blivit mossig och gammal för? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Milrik

Veteran

Jag är benägen att hålla med dig Krille.
Retade mig också hemskt på att man konsekvent vägrade använda svenska för att beskriva monstren, att hela boken dröp av superlativ.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

Milrik

Veteran
Re: Om kvalitet...

Aldrig hör jag någon klaga på att Warhammer Fantasy Battle är dåligt (fast det fiunns det nog folk som tycker, själv spelar jag det inte och tänker inte uttala mig), men nog fan är det koboldiskt.

Nej, men det har jag. Och där lider man av samma fenomen som i bl.a. Chronopia. Varje armé bok gör defacto den armén än mäktigare än den andra. Jämför t.ex. gamla High Elves med nya High Elves...
Games Workshop har också gått allt lägre ner i marknadsföringen för sina spel än vad de gjorde bara för några år sedan.
Jag kan iofs göra listan lång på vad GW gjort för att göra t.ex. WHFB ohyggligt koboldiskt, men jag orkar inte just nu.

Kvalitet handlar enligt mig om andra värden, som tillexempel hur produkten i sig är utformad. Hur välskriven, vällayoutad och originell den är.

Problemet är att Chronopia inte är direkt orginell, det är ett sannslöt mish-masch av AD&D, Warhammer Fantasy Roleplay, Warhammer 40k (tänker mer på rustningar o.s.v.) och framförallt Krilloan!
Den är inte heller direkt välskriven, att använda svengelska uttryck, att varje mening är fylld av superlativ o.s.v., tyder iaf i mina ögon på *vissa* brister i fantasin!

Milrik av Remos som vandrar längs Kandras gator

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan

chrull

Stockholm Kartell
Re: slutsats.

inte i d&d 3 .. där är de gulliga... :o) och inte fula...

chrull har en halfling rogue lvl 2...

Great goblin

Veteran
Re: Baby one more time...

Läs stålkalle tidningen! mycket blod och våld lägg detta till mera välskrivna och vuxna äventyr så blir den riktigt läsvärd!

"Tolkien och Ereb I evighet"