Nekromanti Ciao!

Dewain

Veteran
Hej.

Jag är en något förvirad :gremconfused:nykomling i EONs rollspelsvärld och jag skulle uppskatta lite hjälp med mina problem. Min karaktär är en kvinnlig bard, hon har allt man kan önska sig en rik familj och priviligerad bakgrund som gör henne något naiv, en personlighet och utstrålning som vissa skulle dö för. Men hon har en familjehemlighet som inte är att leka med. Allt kan ju inte vara frid och fröjd. :gremsuck:

Men nu är det så att hon har blivigt intresserad av en Riddare (pyaralv) men han är olidligt hederlig och ridderlig. Så frågan är hur får hon denna Riddare att bli mindre :gremgrin:"ridderlig" och/eller bli lite mer man. :gremwink:

Alla tips och idéer motages med glädje.

Praetori

Warrior
Jadu, det hela brukar jhu tyvärr hänga på spelledaren. Men färdigheter som Förföra och en nogrannare undersökning av riddarens "heder" är ett sätt att pröva.

Men som det brukar vara i EON så får man försöka att tänka realistiskt...hur skulle man gå tillväga i verkligheten.

Har man en karaktär som är lite skrupelfri så kan man alltid supa ner personen i fråga, det finns även en del besvärjelser och örter som kan kirra biffen. Att få ett emotionellt övertag i EON fungerar väl ungefär lika bra som i verkligheten (dvs inte alls, om personen inte har en svaghet för just dessa ting).

Riddare e extremt knepiga individer och vissa av dem är helt omöjliga att ha att göra med (Greve Stiernfrost från vår egen spelgrupp tex) utan att de antingen blir förnärmade eller ska vara "ridderliga" och slå nån på käften för att de uppträder illa.

Att spela på riddarens ideal, att få den förnäme adelsmannen inom honom att tro att det är HAN som har kontrollen och att hela situationen är extremt ädelt (som att rädda någon från problem tex)....

Det hela brukar dock som sagt sluta med spelledarens välvilja/illvilja eller den andre spelaren (om det är en RP och ej en SLP)...

rax

Swordsman
Hej själv och välkommen till forumet. :gremwink:

Men nu är det så att hon har blivigt intresserad av en Riddare (pyaralv) men han är olidligt hederlig och ridderlig. Så frågan är hur får hon denna Riddare att bli mindre "ridderlig" och/eller bli lite mer man.
Om riddaren är allt han synes vara, dvs att beskrivningen ovan är korrekt, så sällar jag mig till Praetoris förslag - spela på ridderligheten. Sätt din bard i en situation där hedern kräver att han kastar sig på sin vita springare för att rädda den stackars flickan. Se sedan till att (till synes?) vara kyskheten och den ridderliga romansens ideal förkroppsligad. Inga vulgära uppraggningsförsök, men många små tecken på att en uppvaktning inte skulle vara ovälkommen. Det viktiga är (som Praetori påpekade) att riddaren ska känna att det är han som tar initiativet - fina flickor gör ju inte det.

Problemen med en sån taktik är dock flera, särskilt om riddaren inte är allt han verkar, alternativt är precis den han ser ut att vara. Om han t ex är en riktig ridderlighetsfetischist kanske han kastar sig på springaren för att rädda den väna jungfrun - och sen rider han vidare till nästa jungfru i nöd. Att gifta sig är snarare ett ideal för honom än ett verkligt alternativ. Att ha ett förhållande är otänkbart.

Å andra sidan kanske han är en romantisk idiot. Att få honom att gifta sig är inte svårt - problemet är att hindra honom från det om din RP egentligen bara är ute efter att tumla i sänghalmen. Kom ihåg att om ni spelar i Consaber så är din RP inte myndig - hennes manliga släktingar bestämmer när och om hon ska gifta sig.

Ska det hela vara lite mer "realistiskt" blir ju bakgrunden till det hela viktigt. Riddaren lär inte kasta sig på springaren för att rädda en okänd kvinna. Antingen måste situationen uppstå mitt framför näsan på honom eller så får din RP bygga upp ett förhållande till honom så att han - när hotbrevet från den slemmige rövarhövdingen dyker upp - känner sig manad att rädda henne.

Till sist har vi ju det där med konskvenser - är din bard ute efter ett förhållande, ett one-night stand eller giftermål? Är motparten en ridderlig hedersknyffel gäller det ju att övertyga honom om att det är det sistnämnda som gäller, annars vore det tämligen otänkbart för honom att låta sig förföras. Fast det kanske går med att vara en "svag men passionerad hjältinna" som förvtivlat kastar sig i riddarens armar - nånstans långt ifrån alla vittnen, såklart. Din bard har ju å andra sidan också ett rykte att försvara - det duger knappast att bli känd som "slyna och fresterska" i ett medeltida samhälle, iaf inte om barden bryr sig om familjens stöd och ställning. Vankas inte giftermål i slutändan är det alltså diskretion, diskretion och åter diskretion som gäller.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor=" gul">/images/hr.gif</td></tr></table>

Det skulle underlätta lite att ge tips om du kan spec:a om denna riddare är en annan rollperson, en aktiv SLP (dvs finns med och agerar i äventyr/spelvärlden) eller en inaktiv SLP (finns med i din bakgrundsstory el liknande, har ännu inte dykt upp i något äventyr/spelvärlden).

I första fallet vill jag påstå att inga råd forumet kan ge kommer att funka om inte riddarens spelare är med på noterna. Hur gärna man än vill tro att alla kommer att spela sin roll perfekt blir det jäkligt svårt för honom/henne att låta sin RP bli förälskad i din bard om detta inte stämmer med hans/hennes bild av eller mål för riddaren.

Är riddaren en SLP så blir det lite enklare eftersom det blir en uppgörelse mellan dig och SL. Ni kan t ex komma överens om utvecklingen utanför spelet och låta romansen/förförelsen ske utan att spela upp den.

Ska det ske under spelets gång kräver det dock en hel del av både dig och SL. Hur väl känner din bard egentligen riddaren? Har han själv några mörka hemligheter som man kan utnyttja eller som begränsar hans handlingsfrihet? Är din bard en adelskvinna (du skrev priviligerad) eller bara rik? Isf kan det bli en klassfråga - riddaren eller hans familj kanske ser det som under hans värdighet att ge sig i lag med en köpmansdotter, oavsett hur mkt pengar familjen har. Är din bard adlig så kvarstår ändå "klassfrågan" - är hennes familj av tillräckligt god börd för att riddaren/riddarens familj skulle kunna tänka sig ett giftermål? Eller tvärtom - är hans familj fin nog åt din familj?

Är riddaren en inaktiv SLP blir det hela mycket enklare - då är det ju upp till dig och SL att komma överens om vad som sker. Vill ni dock spela upp förälskelsen/förförelsen så gäller i princip samm råd som för en aktiv SLP.

Nåja, nu blev det fler komplikationer än tips är jag rädd, men kanske kan det leda vidare till nått konstruktivt. Lycka till!

/Rax

DarkMystic

Swordsman
hon har allt man kan önska sig en rik familj och priviligerad bakgrund

Men skaffa en "lovepotion" som gör det lättare på förföra slagen om hon är så speciell(dont like rich silly girls in Eon :gremwink:)

Men nu är det så att hon har blivigt intresserad av en Riddare (pyaralv) men han är olidligt hederlig och ridderlig. Så frågan är hur får hon denna Riddare att bli mindre "ridderlig" och/eller bli lite mer man.

Hur gammal e han. Gamla alver söker tröst genom kärlek och unga söker spänning, så betala det han köper, var trevlig och artig mot honom, prata om kärlek och fråga om han har haft andra tjejer eller om han har en?

Fast annars kan du göra en grej som jag använt en gång... Skaffa nekromanti och gör en styrka så kidnapper du honom och tvingar honom att älska dej. Funkade för mej till de andra rp:sen gjorde ett äventyr som slutade med min död...

/DarkMystic kan få in nekromanti i allt!

Dewain

Veteran
Ville bara tacka för alla tisp och idéer som jag fått även de som är något mindre genomförbara. Hoppas att det finns fler som har tips och idéer om hur min RP ska gå tillväga för att nå dit hon vill.

Jaggernaut

Hero
Nerkomanti (OT)

ehh Nekromanti menar jag

Fast annars kan du göra en grej som jag använt en gång... Skaffa nekromanti och gör en styrka så kidnapper du honom och tvingar honom att älska dej. Funkade för mej till de andra rp:sen gjorde ett äventyr som slutade med min död...

Jo det funkar säkert :gremwink:

Varför inte bara göra om riddaren till en belial medans man redan är igång, nog för att det kan leda till en del komplikationer men du får åtminstone bestämma :gremlaugh:

Dewain

Veteran
Re: Nerkomanti (OT)

Tack, tror jag.............. :gremconfused:
Det var kanske inte precis vad jag hade väntat mig som svar på min förfrågan. Men om inget annat fungerar kan jag ju ha dessa idéer i åtanke. Men tror inte att det är så lämpligt. Tror SL inte skulle tillåta att jag som RP gör detta mot en annan RP i kampanjen. Det kan ju strula till allt något.

DarkMystic

Swordsman
Nerkomanti kanske det

Det är töntigt att förvandla vänner till odöda!
Det är coolt att kidnappa dem med odödas hjälp och tvinga dem att älska dej!

/DarkMystic tror han ska göra ett äventyr om sånt här...

Dewain

Veteran
Re: Nerkomanti kanske det

Eeehm................................................

Ja vad som är coolt och ocoolt är ju upp till var och en. Men för tillfälet tror jag att jag avböjer erbjudandet av att andvända mig av de odödas hjälp för att nå mitt mål.

AEGIS PRIME

Swordsman
Trevligt att du söker grejer och lösningar för din karaktär. Tindra är spelare i min grupp som jag SL:ar. När du skriver något som fler kan läsa bör du dock skriva SPOILER FÖR SF DEMAGOGERNA. Förhoppningsvis håller sig alla Demagoger sig därifrån då förutom jag som då är SL.

Jaggernaut

Hero
Inte så mycket att tacka för

Det var mest menat som ett skämt inte ett seriöst förslag och så lite ironi mot Darkmystic :gremlaugh:

Har svårt att tro att det går att få någon att älska en genom att försöka tvinga denne.

EmwiZ

Veteran
Re: Okej då...

*suckar högljud och drämmer till Mystic med en gammal flundra* (sen när gav du upp om att använda nekromantins och magins underbara genvägar genom livet?)

Om du är magikunnig skall du ju använda detta. Skapa en förlängd variant utav "Den magnifika monoliten" (ungefär så heter den) och använd på riddaren, nu är han din i några rundor, få honom att känna sig skyldig genom samlag (få honom att göra dig gravid genom magin ovan) sedan får man se om det är emot hans ridderliga heder att lämna en kvinna han har gjort gravid...bara en sjuk tanke som slog mig....

malmkvist

Warrior

Ahem

Det är min stackars lilla (ja han är inte så liten egentligen) pyaralv som Tinda skriver om. Jag är offret för hennes beundran...
Jag måste ju säga att det där med nekromantiska inslag tror jag inte att jag skulle uppskatta :), och kidnappning låter inte som en sund idé heller faktiskt.
Supa, kanske, dock tål han en del, och att använda magi för att förföra och få någon gravid skulle nog slå bakut tror jag. Han är ridderlig och har högt i heder, men inte dum.

Han är ganska ung för att var alv, och han ser högt på en riddares ideal, och ser dem som ideal, för nu finns det annat i hans liv i en ca 40 år kanske innan han hinner mogna till. Dessutom är han alv, så antingen är de känslosamma varelser eller så är de det inte...gambling.

Edarion Tearlach-Negaidh.

DarkMystic

Swordsman

*suckar högljud och drämmer till Mystic med en gammal flundra* (sen när gav du upp om att använda nekromantins och magins underbara genvägar genom livet?)

*Drar en pistol och skjuter Emwiz i huvudet och skrattar högt*

Lyssna inte på honom, han och en till i vår grupp slänger den på alla de träffar och detta sprider endast kaos...

Och Emwiz snart ska jag leda ,fick en idè från denna tråd :gremelak:

/DarkMystic som lägger raise dead på Emwiz sen

Dewain

Veteran

Så du ser dig som ett offer. Du ska vara snäll annars så kanske jag försöker mig på de där nekromantiska inslagen du nämde. :gremwink:

Nej, skämt osido. Dewain är en snäll och ganska ordentilg flicka. Med mer än vad du vet i ryggsäcken. Du får väl vänta och se vad som händer :gremgrin:...............

Jaggernaut

Hero
Aja baja (OT)

Det var inte meningen att du skulle läsa det här, fy skäms :gremlaugh:

Supa, kanske, dock tål han en del, och att använda magi för att förföra och få någon gravid skulle nog slå bakut tror jag. Han är ridderlig och har högt i heder, men inte dum.

Lätt att säga när du redan läst det :gremlaugh:

Jaggernaut fortfarande lika oseriös.

Pendragon

Swashbuckler
Alla tips och idéer motages med glädje.
Några praktiska och handfasta tips, som aldrig slår fel mot chevalereska ridderliga typer:

1. Tappa näsduken

2. Svimma i tid och otid, dock alltid damigt, och med fördel när han är inom räckhåll. Litar du inte på hans reflexer och koordination kan det vara en god idé att helt enkelt svimma rakt på honom.

3. Beröm hans starka muskler/modiga hjärta/blanka rustning/långa svärd. Ofta, mycket och länge. Och innerligt.

4. Var i nöd. Desto oftare, desto bättre.

/Joel - tror inte riddare faller för Girl Power (i så fall hade Ivanhoe valt Rebecka över Rowena)