Scorchling;n180288 said:
Ja jag får väl leta fram dem. Men jag är rädd för att det inte handlar om sverige. Så då gör det tydligen ingen nytta. Tråden jag länkade till högst upp börjades med en artikel från usa. Då var den inte relevant antar jag?
Nej, då gör de ingen nytta, eftersom de saknar relevans. Det stämmer att tråden du länkade till började med en länk om hur det är i USA. Resten av den tråden handlar dock om hur det är i Sverige och vad vi (i betydelsen svenska rollspelare) kan göra, inte vad vi (i betydelsen den internationella rollspelsrörelsen) kan göra.
Scorchling;n180288 said:
Bilden som framkommer är att inte endast män är förövare i de här fallen, har jag fel i det? Nej det tycker jag inte. Jag har inte påstått att män står för X och kvinnor för Y antal brott. Jag länkade till två artiklar som båda pekar på att både kvinnor och män begår den här typen av brott. Andra studier kommer visa samma sak men inte med exakt de siffrorna. Såklart inte,
Låt oss se vad som är relevant. Platsen är svenska spelkonvent. Då är det faktiskt inte så intressant att länka till data från utlandet. Spelkonvent utspelas på offentlig plats. Då är det inte så intressant med statistik över våld i hemmet.
Låt oss jämföra spelkonvent med krogen (jag vet, det är inte en helt rättvis jämförelse).
Om en tjej går ut ensam på krogen ett par gånger i månaden så är chansen nästan 100 % att hon blir antastad minst en gång under ett år, antagligen blir hon det flera gånger.
Om en kille går ut ensam på krogen ett par gånger i månaden så är chansen nästan 0 % att han blir antastad ens en gång under ett år.
Om du vill ha källa på påståendena föreslår jag att du talar med bekanta av
bägge könen som brukar gå ut och festa.
Jag säger inte att en majoritet av männen trakasserar kvinnor - tvärtom. Jag hoppas och tror att ingen som skriver i den här tråden trakasserat kvinnor.
Vad jag säger är att av offren för sexuella trakasserier i Sverige är
minst 90 % kvinnor.
Scorchling;n180288 said:
Det känns som om ni alla vill missförstå? Kanske jag som är ny på det här med att posta på forum men jag måste erkänna att det känns lite frustrerande -_-
Ur min synvinkel är det du som vill missförstå.
Börja med att plocka fram länkar om svenska förhållanden. Du kommer att finna att dessa skiljer sig från de utländska länkarna som du har. Fundera sedan på varför det är så.
Scorchling;n180288 said:
Jag skriver en gång till. Av vilken anledning tycker du att det är ok att, när man jobbar för att göra konvent mer inkluderande, utesluta män ur vissa arrangemang pga av könet de har?
Jag har
inte sagt att jag tycker att det är OK att utesluta vissa för att göra svenska konvent mer inkluderande.
Faktum är att du just nu gjorde dig skyldig till exakt samma fel som du anklagar andra för i den här tråden.
Vad jag
har sagt är att de två länkarna som du postat inte är relevanta för de slutsatser som du drar och att jag därför efterfrågat relevanta länkar.
Vad jag kan konstatera är följande:
1. En försvinnande liten del av forumiterna på rollspel.nu är kvinnor. Eftersom forumet inte för statistik på forumiternas kön drar jag till med att förhållandet män-kvinnor på forumet är 90-10. Det är antagligen fel, men det är definitivt inte skogstokigt fel.
2a. Av de berättelser som denna minoritet kvinnor berättat från konvent, både självupplevt och andra kvinnors berättelser, är det mer regel än undantag att kvinnor blir antastade.
2b. Av majoriteten män så blir i princip ingen antastad. Jag kommer faktiskt inte på någon kille här på forumet som påstår sig ha blivit antastad på ett svenskt konvent.
Jag är personligen starkt emot att någon minoritet (oavsett kön, hudfärg, religion, fysiska handikapp, mental förmåga o.s.v.) kränks på något sätt överhuvudtaget - och jag antar att du är av samma åsikt.
Försök nu sätta dig in i följande situation:
1. Du är tjej.
2. Du ska besöka ett spelkonvent där tjejer är i minoritet och där kulturen bland killarna är extremt grabbig (tänk Beavis & Butt-Head, eller en soffa hos någon ungkarl under ett större sportevenemang och i soffan sitter ett halvdussin ungkarlar med varsin starkölsburk i handen).
3. Du vet att chansen är stor (vilket
inte är samma sak som 100 % chans) att
"någon" kommer att ge dig ett tjuvnyp i baken eller liknande någon gång under konventet.
- Hur skulle du känna för att besöka konventet?
- Vad skulle få dig att tycka att konventsbesöket blir roligare?
Scorchling;n180288 said:
EDIT: angående din länk, den visar inte hela bilden.
"Unga män är en grupp som kan förväntas vara överrepresenterad bland dem som väljer att inte delta i undersökningen. Unga män är samtidigt av speciellt intresse i undersökningen, eftersom de i särskilt stor utsträckning drabbas av brott."
https://www.bra.se/download/18.47fa372d1520dfb2fc53cb36/1453188134204/2016_3_NTU_teknisk_rapport.pdf
och så kan det vara. Undersökningar är inte det lättaste, Länkarna jag gav har nog fel i sig också. Men det är av mindre vikt eftersom min enda poäng med dem var att visa att inte bara män är förövare. Men det har jag ju redan skrivit om i trådstarten.
Ja jag känner till statistiken om unga män och våld. Men det är tyvärr fortfarande inte relevant. Hur många gånger har du hört talas om att det utbryter slagsmål på svenska konvent?
För svenska konvent gällde inte frågan våld mot kvinnor (för det existerar i princip inte där), utan frågan gällde sexuella trakasserier. Hur många killar känner du som råkat ut för att någon okänd person smekt deras bak?
Återigen: jag säger inte att män är ensamma förövare. Vad jag säger är att av de som utsätts för sextrakasserier är 90 % kvinnor.