Jag såg en rätt skön video: https://www.youtube.com/watch?v=-93BV7eiZjc (videon är på engelska).
Det finns en viss risk för politik här, men jag vill egentligen inte prata om Kina specifikt. Istället vill jag prata om de taktiker och strategier som nämns i klippet. Min rollspelsradar triggade vid 16:35. Förtryckarna vill ha så mycket lydnad som möjligt för minimalt förtryck, och dissidenterna vill maximera avhopp och minimera skada. Den centrala resursen är "dubbeltänkarna", som förtryckarna vill hålla på mattan och dissidenterna vill konvertera.
Jag tyckte att det kändes väldigt rollspeligt. Känns som att det finns plats för intressanta mekaniker med diverse aktioner och effekterna de har på befolkningen och samhället. Genererar man för mycket skador och störningar i samhället så förlorar man sympati. Om förtryckarna utövar för hårt förtryck så förlorar de också folk, men om de inte förtrycker alls så blir det för lätt för folk att säga ifrån. Känns som en intressant dynamik!
Vad tror ni? Skulle man kunna bygga ett spel på detta? Hur skulle det se ut?
Det finns en viss risk för politik här, men jag vill egentligen inte prata om Kina specifikt. Istället vill jag prata om de taktiker och strategier som nämns i klippet. Min rollspelsradar triggade vid 16:35. Förtryckarna vill ha så mycket lydnad som möjligt för minimalt förtryck, och dissidenterna vill maximera avhopp och minimera skada. Den centrala resursen är "dubbeltänkarna", som förtryckarna vill hålla på mattan och dissidenterna vill konvertera.
Jag tyckte att det kändes väldigt rollspeligt. Känns som att det finns plats för intressanta mekaniker med diverse aktioner och effekterna de har på befolkningen och samhället. Genererar man för mycket skador och störningar i samhället så förlorar man sympati. Om förtryckarna utövar för hårt förtryck så förlorar de också folk, men om de inte förtrycker alls så blir det för lätt för folk att säga ifrån. Känns som en intressant dynamik!
Vad tror ni? Skulle man kunna bygga ett spel på detta? Hur skulle det se ut?