Metallminnen
Faen, har det gått 20 sen Solnahallen? Minnen, minnen... Det var ett bra gig
Jag var tyvärr inte där. Om jag ska vara helt ärlig så upptäckte jag Metallica först ett par år senare, precis efter de släppt
...And Justice For All. Jag tror däremot att jag plockat alla gig de gjort i stan sedan dess. Men trots att jag inte var ett fan då så minns jag i alla fall att det hände, det är liksom inte varje dag som rockstjärnor går och dör i lilla Sverige. Jag vill minnas att de nämde det på Rapport eller Aktuellt kvällen efter.
Är det nån som förresten har koll på hur det gick med resten av bandet i kraschen? Klarade de sig undan med blåmärken och rena förskräckelsen eller?
Jag har annars varit med om en liknande grej. Ett par år senare, runt 90-91, skulle jag se Morbid Angel på fryshuset. När jag och polarna står i den svartklädda kön utanför innan spelningen så meddelas det att spelningen är försenad. Efter ett tag får vi veta att Morbid Angel är tvungna att ställa in, men att giget ska bli av (det var även massa andra band, bl.a. Entombed och Unleashed tror jag), och detta pga att deras turnébuss hade kört av vägen. Jag tror inte det fanns någon i hela kön som då inte tänkte "Åh nej, inte igen". Ännu lite senare fick vi dock höra att det inte var bussen med bandet som förolyckats utan den med utrustningen, varpå en kollektiv suck av lättnad drogs.
/Anders