Nekromanti Cliff Burton

Organ

Out of time, out of mind
Idag är det 20 år sedan Metallicas turnébuss körde av vägen utanför Ljungby och basisten Cliff Burton omkom.

Så spela lite tidig Metallica och sänd en stilla tanke till Cliffan. :gremfrown:

/Anders

Dewil

Skrivbordsgeneral
Idag är det 20 år sedan Metallicas turnébuss körde av vägen utanför Ljungby och basisten Cliff Burton omkom.
Metall? Fackföreningen?

Perc... Dewil, menar jag

Rosen

Myrmidon

Faen, har det gått 20 sen Solnahallen? Minnen, minnen... Det var ett bra gig. Burton kändes lite anonym - tyvärr - men Hetfield var i högform och Kirk Hammett slängde ett plektrum på mig. Och så kom en tjej i publiken och ville hångla mellan några av låtarna...
Jag hörde dödsbudet på radio nästa kväll. Ångrar fortfarande att jag inte joinade bakdörrsmaffian och åtminstone försökte få autografer av dem... honom.

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Ibalnd blir det sådär läskigt.. Spelade just Unforgiven || med Metallica.
Trist att han gick & dog där !

Organ

Out of time, out of mind
Metallminnen

Faen, har det gått 20 sen Solnahallen? Minnen, minnen... Det var ett bra gig
Jag var tyvärr inte där. Om jag ska vara helt ärlig så upptäckte jag Metallica först ett par år senare, precis efter de släppt ...And Justice For All. Jag tror däremot att jag plockat alla gig de gjort i stan sedan dess. Men trots att jag inte var ett fan då så minns jag i alla fall att det hände, det är liksom inte varje dag som rockstjärnor går och dör i lilla Sverige. Jag vill minnas att de nämde det på Rapport eller Aktuellt kvällen efter.

Är det nån som förresten har koll på hur det gick med resten av bandet i kraschen? Klarade de sig undan med blåmärken och rena förskräckelsen eller?

Jag har annars varit med om en liknande grej. Ett par år senare, runt 90-91, skulle jag se Morbid Angel på fryshuset. När jag och polarna står i den svartklädda kön utanför innan spelningen så meddelas det att spelningen är försenad. Efter ett tag får vi veta att Morbid Angel är tvungna att ställa in, men att giget ska bli av (det var även massa andra band, bl.a. Entombed och Unleashed tror jag), och detta pga att deras turnébuss hade kört av vägen. Jag tror inte det fanns någon i hela kön som då inte tänkte "Åh nej, inte igen". Ännu lite senare fick vi dock höra att det inte var bussen med bandet som förolyckats utan den med utrustningen, varpå en kollektiv suck av lättnad drogs.

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Re: Metallminnen

Är det nån som förresten har koll på hur det gick med resten av bandet i kraschen? Klarade de sig undan med blåmärken och rena förskräckelsen eller?

Yup, de klarade sig fint. Tydligen skulle dock åsynen av Cliffs fötter som stack fram ur bussen ha varit ett starkt trauma för alla närvaranden.. Cliff och Kirk klunsade om vem som skulle sova i överslafen, och Cliff vann... huuga.

Rosen

Myrmidon
Re: Metallminnen

Är det nån som förresten har koll på hur det gick med resten av bandet i kraschen?

Lars Ulrich bröt en tå, i övrigt var de ok.

Efter ett tag får vi veta att Morbid Angel är tvungna att ställa in, men att giget ska bli av (det var även massa andra band, bl.a. Entombed och Unleashed tror jag

Den, ja. Kompisar som var där har sagt att Entombed fick ta över som huvudattraktion, och skötte sig bra fast de hade ett hästjobb med att hålla stämningen uppe bland alla besvikna MA-fans.

--
Åke