Nekromanti COC Modern-äventyr för få personer

Ghoulz

Swordsman
Re: trapped

Det stämmer, men i andra världar då?

Då har man antagligen gjort upp andra regler och gjort klart för spelarna att "vampyrer finns inte". När jag spelar samtidsskräck brukar det finnas som en underliggande självklarhet att vampyrer och liknande "Inte finns" utanför skräckhistorier. Två hål i halsen behöver alltså inte betyda vampyrer. En god vän till mig (X'uln på forumet) skapade ett äventyr där vi tog rollen som snutar i New Orleans. Där härjade en seriemördare som tog livet av folk genom att tömma dem på blod. Vi vet fortfarande inte (tre år efter att äventyret avslutats) om det var en vampyr eller ej. Vi gjorde den referensen både i och utanför spelet, men på vilket stt skulle det hjälpa oss? Frågan om det kunde vara en vampyr växte och blev stämningsskapande i sig. Jag förstår inte hur man kan sätta upp en allmän regel som säger att:

1. Skräckrollspel handlar om att JAG ska bli rädd

2. JAG kan inte bli rädd för något jag känner igen, så ge mig bara absurda slemhögar från yttre rymden i Eon och Neotech.

Hur kan man säga sig vara intresserad av roll-spel, dvs rollgestaltning då?

Kör ni utan spelledare? Rollgestaltning innebär att man tar på sig en roll. Rollspel involverar ofta regler, regelmekanik, en eller flera spelare med en eller flera roller var, samt en spelledare, ofta med fler roller och en berättarroll.

Nej, vi brukar ha spelledare. Men vi pratade främst om spelare här, och deras möjlighet att ta till sig stämning och spela roller. Spelledaren bör också anstränga sig i sin rollgestaltning, men ska också vara lyhörd för spelarnas reaktioner och val. Det innebär inte att han bör utsätta sig för undermåliga rollspelare om han är intresserad av inlevelse och atmosfär. Det är min första prioritet som sl.

Stämning är väl alla intresserade av nästan oavsett av spelsätt?

Om man utgår från din beskrivning är jag böjd att säga nej. Det förefaller inte så. Om spelarna bara ska vara konsumenter som sl ska tillfredsställa med allt absurdare monster "för att de ska bli rädda" är jag ganska säker på att man är beredd att sänka stämningen.

Kommer det in saker som jag vet vad det är för nåt, så hur mycket jag än gestaltar min rollperson så blir inte jag rädd på samma sätt som inför det okända. Det blir en utmaning för sl att överraska mig med nya saker.

Hur många gånger blir du överraskad av det okända? Två eller tre? Hur lång tid tar det innan man uppnår den berömda Arkiv X-effekten? Då jobbar man aningen bättre med klichéerna, oavsett om spelarna drar egna slutsatser i sina huvuden så krävs det ju att de omsätter dem i spelet på ett vettigt (rationellt i spelet alltså) sätt också.

Och vem är inte intresserad av stämning som sagt? Och finns de här på forumet, eller snackar du om nåt du diskuterat nåt annanstans, för här på skräckforumet är nog alla intresserade i hur man bygger upp, får och behåller främst stämningar av skräck, rädsla och fruktan.

Jodå, men de har en skev uppfattning om vad stämning, skräck, rädsla och fruktan innebär. Och de ser det som en ingrediens av många. För mig är det stämning det handlar om, en historia. Det handlar inte om äventyr för mig utan om upplevelser. Att förskjuta fokus så innebär en förändring i sättet att spela och skriva äventyr. Det finns säkert folk här som är intresserade av hur de ska kunna introducera lite skräck i sin veckosession av Eon, och jag kan gärna ställa upp med tips men det är ju helt bortkastat när de inte vill spela roll-spel utan bara vill ha äventyr och så skrämma sina SPELARE litegrann. Vad kan jag göra då, förutom att försöka förmedla min annorlunda och uppenbart bättre syn på rollspelande?

Jag anar att din självdistans mäts i pikometrar....

Vafan ska man med självdistans till?

Krille

Super Moderator

"1. Skräckrollspel handlar om att JAG ska bli rädd"

Vad skulle det annars handla om? Handlar det om att min rollperson ska bli rädd och jag ska gestalta den skräcken så kan jag gestalta det alldeles ypperligt med en slumptabell. "Uj, nu förlorade jag 1d4 SAN. Slå på tabellen med plus 20. *vifta med händerna* Iiiiiih! Tabortdettabortdettabortdet!"

"2. JAG kan inte bli rädd för något jag känner igen, så ge mig bara absurda slemhögar från yttre rymden i Eon och Neotech."

Du behöver inte vara så drastisk. Det räcker med en ny knorr, även på det gamla monstret, så att spelaren märker att hans gamla invanda vitlöks- och träpålearsenal plötsligt var begränsad. Listiga vampyrer (ref: vampyren och likätaren) räcker faktiskt jefligt långt.

"Jodå, men de har en skev uppfattning om vad stämning, skräck, rädsla och fruktan innebär."

Och du har förstås Insett Sanningen?

För min del är skräck en rätt uppenbar och primär känsla. När det kryper i skinnet och man drar upp fötterna i soffan från golvet så har man Stämning, Skräck, Rädsla och Fruktan. Sen skiter jag faktiskt fullständigt om det sker på grund av den heliga Rollgestaltningen eller om det sker på grund av att spelledaren just nu är jefligt läbbig.

"Vad kan jag göra då, förutom att försöka förmedla min annorlunda och uppenbart bättre syn på rollspelande?"

Du kan ju börja med att lägga ner det där elitistiska dravlet.

Ghoulz

Swordsman

Handlar det om att min rollperson ska bli rädd och jag ska gestalta den skräcken så kan jag gestalta det alldeles ypperligt med en slumptabell.

Det handlar om inlevelse.

Du behöver inte vara så drastisk. Det räcker med en ny knorr, även på det gamla monstret, så att spelaren märker att hans gamla invanda vitlöks- och träpålearsenal plötsligt var begränsad.

Det var snarare min poäng. Men för att man ska lyckas med detta måste man ha en stämning som gör att spelaren resonerar i termer som gäller i spelet. Även om vitlök och pålar skulle funka vet inte rollpersonen det. Om jag skulle använda en vampyr skulle pålarna och vitlöken vara lika självklara som de skulle vara för mig själv om jag skulle jaga vampyrer, dvs inte alls. Men det handlar hela tiden om att skapa något annat, ett annat universum där de regler som gäller där är de som gäller för de handlingar som utförs där. Inte spelarnas regler, de måste tänka sig in och leva sig in i sina roller. Rollspel blir meningslöst annars.

Och du har förstås Insett Sanningen?

Naturligtvis.

Sen skiter jag faktiskt fullständigt om det sker på grund av den heliga Rollgestaltningen eller om det sker på grund av att spelledaren just nu är jefligt läbbig.

Måste det vara en åtskillnad mellan de två? Rollspel är dialog och samarbete. Det föruts'tter förstås att både spel och seplledning funkar bra, men de kan inte lyfta helt utan varandra. Visserligen har jag haft roligt som spelare med dåliga spelledare men det har knappast blivit vare sig långvarigt eller substantiellt. Nej, dialog ska det vara!

Du kan ju börja med att lägga ner det där elitistiska dravlet.

Aldrig! Hur ska jag i så fall kunna undervisa er i det Eviga, det Sanna och det Sköna?

Krille

Super Moderator

" Även om vitlök och pålar skulle funka vet inte rollpersonen det."

Hallå? Vilken låda förväntar du dig att rollpersonen har varit instoppad i? Det där med vitlök och pålar har liksom varit Allmänt Känt sedan de där satans irländarna förvrängde Vlad Tepes till greven från Transylvanien, och det till och med i en värld där vampyrer inte finns*! Till och med Moster Agda, 85, känner till standardtricken utan att ha varit insnöad på modern popkultur som Lost Boys och Anne Rice.

Så istället för att oja sig över att spelarna spelar rollpersonerna felaktigt (vilket de IMHO inte gör, ety alla vet att vitlök och träpålar funkar, inklusive spelarnas rollpersoner och moster Agda, 85), kom med en ny knorr. Som vampyren och likätaren. Eller vampyren med en revolver. Eller talibanvampyrer som ryggar undan från koraner. Eller (o hemska) vampyrer som tänker.

"Aldrig! Hur ska jag i så fall kunna undervisa er i det Eviga, det Sanna och det Sköna?"

Det underlättar ju förstås om man har insett det Eviga, det Sanna och det Sköna.

*spelar Ennio Morricones visselmusik* Den Eviga, den Sanna och den Sköna - är det måhända feministvarianten?

* Mina uppriktiga ursäkter till de vampyrer som skulle råka finnas i alla fall.

Ghoulz

Swordsman

Hallå? Vilken låda förväntar du dig att rollpersonen har varit instoppad i? Det där med vitlök och pålar har liksom varit Allmänt Känt sedan de där satans irländarna förvrängde Vlad Tepes till greven från Transylvanien, och det till och med i en värld där vampyrer inte finns*! Till och med Moster Agda, 85, känner till standardtricken utan att ha varit insnöad på modern popkultur som Lost Boys och Anne Rice.

Min poäng var att om man ställdes inför zombies eller vampyrer inte skulle kunna vara säker på mördartekniker eftersom det finns en hel del förslag i popkulturen s.a.s. Hur dödar man en zombie? Genom att bränna den? Förstöra hjärnan på den? Genom att fylla dess mun med salt? Är "sunlight fatal, reapeat fatal!" för en vampyr eller är det så att "contradictory to popular belief the Vampire can venture outside during the daytime but he is then weak and his powers are limited"? Svåra frågor som det återstår för rp:na i den givna situationen att upptäcka.

kom med en ny knorr

Gärna. En skräckhistoria utan knorr? Skulle det funka? Jag har inte argumenterat mot knorr, snarare för det. "Det nya Monstret" (tm) känns som en ursäkt för att slippa knorr och story - bara vi har något främmande blir det otäckt. Jag hävdar att överraskningen, spänningen, what have you, ligger i en blandning av det okända och det välkända. Jag vet att Vampyren fortfarande kan "skrämma" för jag har "skrämt" erfarna spelare med den (diskussionen om rädsla/skrämsel har förts ett antal gånger - jag tror att jag och Rising slutlgien fann ett konsensus någonstans i den här tråden mot alla odds). Det är dock ingen ursäkt för att inte bygga en story. Skräcken ligger liksom i historien, inte i monstret.

Det underlättar ju förstås om man har insett det Eviga, det Sanna och det Sköna.

Jag är fan det Eviga, det Sanna och det Sköna. Det är dessutom neutrum, "den" blir reale. Vare sig maskulinum eller femininum inblandat alltså. Mannen är väl inget "det" heller?

Krille

Super Moderator

"Min poäng var att om man ställdes inför zombies eller vampyrer inte skulle kunna vara säker på mördartekniker eftersom det finns en hel del förslag i popkulturen s.a.s."

Men kom inte och säg att min rollperson omöjligt kan känna till dessa förslag. Om slemproppen råkar vara sårbar för just de förslag som jag drämmer till med... tja, tuff (vit)lök. Men som sagt var, kom inte och säg att rollpersonen inte känner till trixen. Funkar trixen så funkar de.

Ghoulz

Swordsman

Funkar trixen så funkar de.

Onekligen. Men är du beredd att satsa livet på vitlöken när du står inför Alucard himself?

Krille

Super Moderator

"Men är du beredd att satsa livet på vitlöken när du står inför Alucard himself?"

Tja, alternativet är att jag inte testar något alls, och då är jag toast likförbannat. Så jag kör med popkulturens hela arsenal: vitlökssoppa kokt på heligt vatten i supersoaker med minst en helig symbol från varje tänkbar religion, och för säkerhets skull en AK-5 med silverkulor och underliggande granatkarbin med gastrycksdriven träpåle, plus spikpistol laddad med ätpinnar, och en brutal ghetto blaster med kristen rockmusik!

Ghoulz

Swordsman

Tja, alternativet är att jag inte testar något alls, och då är jag toast likförbannat. Så jag kör med popkulturens hela arsenal: vitlökssoppa kokt på heligt vatten i supersoaker med minst en helig symbol från varje tänkbar religion, och för säkerhets skull en AK-5 med silverkulor och underliggande granatkarbin med gastrycksdriven träpåle, plus spikpistol laddad med ätpinnar, och en brutal ghetto blaster med kristen rockmusik!

1. Enligt Chick (känd från "Chicks tracts") är kristen rockmusik Statans verktyg för att snärja kristen ungdom. Och ärligt talat bör han ha rätt, kan inte tänka mig något mer satanistiskt.

2. Visserligen var "From Dusk 'til Dawn" en fin film (den första alltså, trean har också sina poänger) och "Buffy" är underhållande men jag håller mig till en annan skräckgenre när jag spelar.

3. Att koka soppa på vigvatten bör omedelbart förstöra dess värde. För faan, försök vara liiiiiiiiiiiiiiite konstruktiv och seriös här, vi måste handskas med vampyrer här va!

DanielSchenström

Swashbuckler

"Vi gjorde den referensen både i och utanför spelet, men på vilket stt skulle det hjälpa oss?"

Om ni mött den och besegrat den med de vanliga tricken hade de spelat rätt stor roll. Och det hade varit lika intressant som att börja ytterliggare ett fantasyrollspel med ett rollspel där en främling vandrar in och hyr rp för ett uppdrag. Förutsägbart och tråkigt.

"Skräckrollspel handlar om att JAG ska bli rädd"

Få se nu, humorspel handlar om att jag ska ha kul, undrar vad skräckspelen ska handla om... Eller ska man låtsas att ens rollperson har kul? Ja, precis som man blir skrämd av en skriven eller inspelad skräckberättelse vill jag bli skrämd av en rollspelad dito.

"JAG kan inte bli rädd för något jag känner igen, så ge mig bara absurda slemhögar från yttre rymden i Eon och Neotech."

Det skrev jag inte, jag skrev att jag är van vid en del av de vanliga klichéerna och att de därför förlorat sin egg. Det är därför enklare att skrämma mig med monster som jag inte vet hur de ska besegras, eller hur de fungerar. Kult känns oändligt mycket läskigare än Chock för mig.

"Hur kan man säga sig vara intresserad av roll-spel, dvs rollgestaltning då?"

För att man är det? Fast jag personligen är mer intresserad av rollspel än rollgestaltning, mer intresserad av äventyrs och världsskapande än teater. Rollspel är inte bara rollgestaltning, det är spelledarens berättande, händelserna under äventyret, upptäckter, undersökningar och sådant. (Man kan självklart sparka ut killen bakom skärmen och mötas och gestalta andra personer, ungefär som på middagslajv och How to Host a Murder-kvällar.)

"Det innebär inte att han bör utsätta sig för undermåliga rollspelare om han är intresserad av inlevelse och atmosfär. Det är min första prioritet som sl."

-Nej, grabbar, ni suger på att gestalta roller så jag vill inte spela med er. Ha ett bra liv. (Och här trodde jag att dina slutklämmar på slutet var ironi eller skämt...)

"Om man utgår från din beskrivning är jag böjd att säga nej."

Klart jag är intresserad av stämning, visa mig vad jag skriver som inte pekar på det. Även om stämning för dig enbart verkar vara spelarens inlevelseförmåga, så är min erfarenhet att det viktigaste är spelledarens berättelseförmåga.

"Om spelarna bara ska vara konsumenter som sl ska tillfredsställa med allt absurdare monster "för att de ska bli rädda" är jag ganska säker på att man är beredd att sänka stämningen."

Du hårdrar allting så härligt. Ja, spelarna är konsumenter, de konsumerar äventyret och spelledandet. De gestaltar dock fortfarande sina rollpersoner även när de konsumerar, det är så rollspel går till. Spelledaren berättar och spelarna reagerar på det. (Fast ni kanske kör nån läcker elitversion utan konsumption där ni spelare gör allt och spelledaren konsumerar det genom att titta på.)
Och tja, monstrena behöver inte bli mer absurda (vilket monster är egentligen inte absurt?) de behöver bara vara inte vara vampyrer, varulvar och spöken som fungerar enligt vår världs myter och sagor. men jag tycker det är en självklarhet som gäller i alla spel. Stöter man på vanliga saker ofta så blir det liksom inget speciellt. Även ovanliga saker blir blasé efter ett tag.

"Hur många gånger blir du överraskad av det okända? Två eller tre?"

Även om det bara skulle vara två eller tre gånger så är det då två eller tre gånger fler än jag blir överraskad av det kända. Och det okända blir man i princip alltid överraskad av, annars är det per definition känt.

"Hur lång tid tar det innan man uppnår den berömda Arkiv X-effekten?"

Känner inte till vad den effekten är. Att ett spel blir tråkigt efter att ha kört lika många äventyr motsvarande, säg de första 7 säsongerna av serien?

"Då jobbar man aningen bättre med klichéerna, oavsett om spelarna drar egna slutsatser i sina huvuden så krävs det ju att de omsätter dem i spelet på ett vettigt (rationellt i spelet alltså) sätt också."

Det brukar sällan vara svårt att omsätta slutsatser i spelet, det brukar vara vad många äventyr går ut på. (Komma på vem skurken bakom är och besegra den, komma på vem mördaren är och fängsla denne, mysterier och detektivberättelser är standard, strax efter ge sig in i fiendens läger och hacka dem till bitar och stjäla deras pengar.)

"Det finns säkert folk här som är intresserade av hur de ska kunna introducera lite skräck i sin veckosession av Eon, och jag kan gärna ställa upp med tips men det är ju helt bortkastat när de inte vill spela roll-spel utan bara vill ha äventyr och så skrämma sina SPELARE litegrann."

Hur är det bortkastat att ge folk tips som hjälper dem spela som de vill?

-Hur kokar man makaroner?
-Hamburgare steker man såhär...

I övrigt har Krille beskrivit mina tankar på ett bra sätt så nog slösat med tecken på dig.

Krille

Super Moderator
Mig skall intet fattas, så räck hit ammon!

"1. Enligt Chick (känd från "Chicks tracts") är kristen rockmusik Statans verktyg för att snärja kristen ungdom. Och ärligt talat bör han ha rätt, kan inte tänka mig något mer satanistiskt."

...du har inte hört något av A-Teens, va? :gremwink:

"2. Visserligen var "From Dusk 'til Dawn" en fin film (den första alltså, trean har också sina poänger) och "Buffy" är underhållande"

Om enda sättet att kliché-antivampyrmedlen ska fungera som stårymässig plot device är att överge varje uns av trovärdighet och/eller intelligens ("jag har bott i en garderob i tjugo år och har aldrig någonsin kommit i kontakt med popkultur") så kan det vara dags att fundera på att hitta på något nytt. För oavsett om du hävdar att det är dåligt rollspel så är det något sådant som jag skulle försöka med i första hand så fort det var uppenbart att jag stod inför en vampyr, oavsett om jag stod inför en riktig vampyr eller om en normal nutidskille till rollperson träffade en i ett rollspel. Måhända att det är för mycket Dusk til Dawn eller Buffy - det skiter jag fullständigt i. Hotas jag till livet av en slempropp som kanske är känslig för helighet, vitlök och intrakardialt träflis, och totalt okänsligt för allt annat, så är det en sådan arsenal som jag skulle ta till, hur Buffy arsenalen än verkar vara.

"3. Att koka soppa på vigvatten bör omedelbart förstöra dess värde."

Äh. Har du ingen tro, pojk? Fixa bara en katolsk präst som kan helga soppan i efterhand för säkerhets skull.

För övrigt, den här debatten visar egentligen vampyrgenrens svaghet med all önksvärd tydlighet: den är så uttjatad att den endast funkar som parodi och gåffromantik numera, men ingen av dem är egentligen särskilt skrämmande. Skräcken får komma från annat håll och behöver inte ha ett jota med vampyrer att göra egentligen. De är bara en ikon.

Ghoulz

Swordsman

Rollspel är inte bara rollgestaltning, det är spelledarens berättande, händelserna under äventyret, upptäckter, undersökningar och sådant

Men allt det där är avhängigt gestaltning. Det är först och främst det som måste funka för att skapa ett sammanhang där det andra kan kännas "trovärdigt" (i sitt eget sammanhang). Att tala om skräck som något som spelledaren ska tillföra på egen hand är mig främmande. Naturligtvis ligger huvudansvaret för stämningen och storyn på sl, men rollspel är en dialog.

-Nej, grabbar, ni suger på att gestalta roller så jag vill inte spela med er. Ha ett bra liv. (Och här trodde jag att dina slutklämmar på slutet var ironi eller skämt...)

Det är de iofs, men här var jag faktiskt allvarlig. Det är klart att man kan spela av flera olika orsaker, men det som är intressant med rollspel är skapandet. Vad man skapar kan avriera och det är upp till de enskilda spelarna och spelledarna vad de vill ha ut. Jag uttrycker bara min oförmåga att förstå varför man väljer rollspel om man inte är intresserad av rollgestaltningen. Och jag tycker inte att man är tvungen att spela med folk som inte uppskattar det man försöker göra.

Klart jag är intresserad av stämning, visa mig vad jag skriver som inte pekar på det. Även om stämning för dig enbart verkar vara spelarens inlevelseförmåga, så är min erfarenhet att det viktigaste är spelledarens berättelseförmåga.

Det är frågan om en dialog, en dialog, en dialog. TILLSAMMANS är nyckelordet. Det är det som särskiljer rollspel från andra former av berättande, och det som gör det så intressant.

Och tja, monstrena behöver inte bli mer absurda (vilket monster är egentligen inte absurt?) de behöver bara vara inte vara vampyrer, varulvar och spöken som fungerar enligt vår världs myter och sagor. men jag tycker det är en självklarhet som gäller i alla spel. Stöter man på vanliga saker ofta så blir det liksom inget speciellt. Även ovanliga saker blir blasé efter ett tag.

När man talar om folklore tycker jag att det finns en tendens att säga "det här fungerar så här, och det är trpkigt för det vet alla". När man sedan går till folkloren och undersöker finner man snarare en mystik och en värld som är betydligt öppnare för tolkning och som inte alls är så övertygande självklar som den utges för att vara. Visserligen är det ett allmänt vapen mot gengångare att driva en påle genom deras kroppar, men minskar det gengångarens skräckfaktor? Inte nödvändigtvis. Jag borde kanske ännu tidigare varit klar med att mitt uppsåt inte är att hävda någon form av tradition över fantasi, utan snarare att gifta dem samman. Argumentet jag vände mig mot var att klassiska motståndare var omöjliga i skräcksammanhang. Min erfarenhet säger mig något annat. Konservatism är ingen ursäkt för att sluta bemöta hindren utan bara ett sätt att bevara det som är värt att bevara.

Och "blasé" är nog ordet. Det kan i sig föda en nytändning. Så var det för mig själv efter sex år av Vampire och Kult när jag återgick till CoC och Chock. Det blev betydligt mer av den gamla skolan av skräck ("investigatorskräck" med vampyrer och varulvar). Och det funkade, t.o.m. med klichéer. Jag vrider dock dessa klichéer ett steg till och fyller dem med liv genom att inte väja för sexualitet, droger, våld etc. Det är i spelrummet mellan Kult och CoC/Chock som jag vill se min Skräck utveckla sig nu för tiden.

(Fast ni kanske kör nån läcker elitversion utan konsumption där ni spelare gör allt och spelledaren konsumerar det genom att titta på.)

He he. Ärligt talat är detta delvis mitt mål när jag spelar med min gamla spelargrupp. Ju mer jag kan få spelarna att skapa själva desto nöjdare blir jag. Detta kräver en enorm samspelthet, men funkar alldeles utmärkt mellan oss.

Även om det bara skulle vara två eller tre gånger så är det då två eller tre gånger fler än jag blir överraskad av det kända. Och det okända blir man i princip alltid överraskad av, annars är det per definition känt.

Sant. Men det okända får inte bli en ursäkt för att sl inte kan skapa stämning kring det "kända". En gyllene medelväg är nog möjlig, och betydligt bättre. En vampyr är en mystisk varelse, hölj den då i mystik! Det blir iofs en utmaning, men särskilt svårt är det inte. Det finns så mycket att bygga på.

Ja, spelarna är konsumenter, de konsumerar äventyret och spelledandet. De gestaltar dock fortfarande sina rollpersoner även när de konsumerar, det är så rollspel går till.

Som en dialog. Jag föredrar att ha väldigt aktiva spelare som formar äventyret. Att kalla dem konsumenter skulle jag tycka vore nedlåtande. Det är ju på sätt och vis i utförandet som rollspelet blir till, inte som manus.

Arkiv X-effekten användes tidigare för att beskriva konsekvensen av ett tillämpande av "det främmande är otäckt, bygg nya främmande monster!"-tekniken. Det är inte kul särskilt länge.

Hur är det bortkastat att ge folk tips som hjälper dem spela som de vill?

Därför att de frågar om skräcktips går det inte att tillämpa dessa skräcktips i deras spel om de inte spelar roller. Språkförbistringen leder till att jag börjar förklara för dem hur mycket salt de ska ha i för att pastan ska smaka bra och när man berättar det är det snarare de som tycker att man inte förklarat i tillräcklig utsträckning vad som är gott att äta till den färdiga pastan.

Men visst kan man satsa på att skrämma sina spelare. Att tala med sänkt röst och sedan oväntat drämma näven i bordet får dem säkert att hoppa högt om det är det man är ute efter. Det lär ju sabba stämningen, men den har väl knappast något med hur RÄDD JAG BLIR att göra. Jag citerar Chrull: "var har jag sagt motsatsen? såklart man kan spela rädd hela tiden. såklart man kan hålla sig till rollen. men i alla fall jag brukar faktiskt tänka själv som spelare när jag spelar. och som sagt. att sätta sig vid ett spelmöte och tänka: ”Nu ska jag spela rädd hela kvällen” förstår jag inte vitsen med. Det enda jag kan tänka mig vara tråkigare är att sätta sig och tänka: ”Nu ska jag spela ut fiktiv ångest hela kvällen”." Eftersom man som spelare vet, att det bara är ett spel, blir det tråkigt att ”låtsas vara rädd”. Var det korrekt uppfattat? Varför spela rollspel då, det är min stilla fråga.

I övrigt har Krille beskrivit mina tankar på ett bra sätt så nog slösat med tecken på dig.

Tackar ödmjukast för er ynnest gode herrn! Hoppas det inte var för mycket besvär!

Ghoulz

Swordsman
"Vampire of Düsseldorf"

För övrigt, den här debatten visar egentligen vampyrgenrens svaghet med all önksvärd tydlighet: den är så uttjatad att den endast funkar som parodi och gåffromantik numera, men ingen av dem är egentligen särskilt skrämmande. Skräcken får komma från annat håll och behöver inte ha ett jota med vampyrer att göra egentligen. De är bara en ikon.

Först tänkte jag bara skriva ett humoristiskt svar om a-teens och megabeväpning men det här tog verkligen skruv. Jag evt av egen erfarenhet att vampyrer i mycket klassisk bemärkelse är utmärkt skräckarsenal. Jag byggde ett äventyr betitlat "The Vampire of Seattle" (titeln baserad på "The Vampire of Düsseldorf", den berömde seriemördaren) som kopplade samman traditionell vampyrmystik med seriemördarmystik och obehagligsamtidsskräck a'la Kult. Det funkade, säkerligen till stor del pga seriösa spelare och mig som allvarlig spelledare, men det funkade inte mindre för det. Vampyrer kan alltså fungera, men de måste tas på allvar. Allvar, allvar, allvar. Vilket inte utskiljer dem från vare sig utomjordingar eller amfibiska humanoider i kloakerna. Vampyrernas styrka i förhållande till dessa är att de är en uråldrig del av människans kultur och i grunden är som Vi. De representerar inte något helt okänt, utan en vrångbild av Oss. Bara för att "jag dricker inte... vin" är en utsliten rubrik är inte det blodsugande, dödande liket oanvändbart i rollspelssammanhang.

Mask_UBBT

Hero
Re: Mig skall intet fattas, så räck hit ammon!

"För övrigt, den här debatten visar egentligen vampyrgenrens svaghet med all önksvärd tydlighet: den är så uttjatad att den endast funkar som parodi och gåffromantik numera, men ingen av dem är egentligen särskilt skrämmande."

sorry, jag var bara tvungen....

:gremgrin:

Mask_UBBT

Hero
Re: Skräck ska vara friform

Ja alltså, det beror på vilken effekt man är ute efter...

skräck-friform ser jag personligen som likvärdigt med att sitta å berätta spökisar... om man vill kalla det rollspel, så...

/Mask- skriver sitt andra inlägg på skräckforumet... :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Re: "Vampire of Düsseldorf"

" Jag byggde ett äventyr betitlat "The Vampire of Seattle" (titeln baserad på "The Vampire of Düsseldorf", den berömde seriemördaren) som kopplade samman traditionell vampyrmystik med seriemördarmystik och obehagligsamtidsskräck a'la Kult."

Frågan är om det fungerade på grund av vampyren eller trots vampyren. Jag är benägen att tro att det var "trots", inte "på grund av", speciellt med tanke på det du säger om "seriemördarmystik" och "obehaglig samtidsskträck à la Kult".

"Vampyrer kan alltså fungera, men de måste tas på allvar. Allvar, allvar, allvar."

...med andra ord, när jag samlar ihop varje tänkbart AVW-vapen* som popkulturen har kunnat tänka sig ska fungera så tar jag inte vampyrer på allvar? Tvärtom, skulle jag väl säga: det slutliga tecknet på att man tar något på allvar är väl att man gör sig beredd att försvara sig mot det? Att vampyren gör sig själv till nidbild så fort man tar den på allvar är i högsta grad tecknet på en uttjatad genre.

"Bara för att "jag dricker inte... vin" är en utsliten rubrik är inte det blodsugande, dödande liket oanvändbart i rollspelssammanhang."

Nej, men det gör det inte nödvändigt heller, speciellt inte om skräckimpulserna kommer av något annat faktum än att liket är en vampyr. Det visar än mer på min tes: vampyren i sig är inte skrämmande längre. Den är på sin höjd en praktisk ikon, men för att den ska fungera som skräck så krävs en tämligen kreativ och förnyande hantering av den, annars ballar den ur till en parodi på sig själv.

* Anti-Vampire Warfare

Ghoulz

Swordsman
Vampyren på allvar

Nej, men det gör det inte nödvändigt heller, speciellt inte om skräckimpulserna kommer av något annat faktum än att liket är en vampyr. Det visar än mer på min tes: vampyren i sig är inte skrämmande längre. Den är på sin höjd en praktisk ikon, men för att den ska fungera som skräck så krävs en tämligen kreativ och förnyande hantering av den, annars ballar den ur till en parodi på sig själv.

Okej, men nämn det monster som inte är en parodi på sig själv? Nefariterna? Kom igen! Inga monster är "skrämmande i sig". Vampyrerna har fördelen att vara åtminstone en praktisk ikon, och en etablerad fasa. Att använda klassiska fenomen ur skräckgenren är inte en ursäkt för att komma undan stämningsskapande, trovärdiga storys och fungerande plotter.

Frågan är om det fungerade på grund av vampyren eller trots vampyren.

Åh, tro mig, till stor del tack vare Vampyren. Han var synnerligen obehaglig. Min fantasi skrämde mig själv där faktiskt. Till stor del tror jag att berodde på att jag faktiskt tog vampyren som fenomen på allvar. Att livnära sig på död förefaller synnerligen obehagligt när man kommer förbi rollspelens reducerande beskrivningar och dehumaniserade världar. Jag utmanade spelarnas slentrianmässiga förväntingar på hur någon dör i rollspel och lyckades. Naturligtvis berodde det lyckade resultatet på storyn, inte Vampyren men det visade också att vampyrer inte är ett hinder för en god story som folk tycks tro.

...med andra ord, när jag samlar ihop varje tänkbart AVW-vapen* som popkulturen har kunnat tänka sig ska fungera så tar jag inte vampyrer på allvar? Tvärtom, skulle jag väl säga: det slutliga tecknet på att man tar något på allvar är väl att man gör sig beredd att försvara sig mot det? Att vampyren gör sig själv till nidbild så fort man tar den på allvar är i högsta grad tecknet på en uttjatad genre.

Nej, jag tycker inte att det är att ta vampyrer på allvar. Det är ett beslut som fattas efter att chocken över att de existerar övervunnits och beslutet om att bekämpa dem fattats. Varför skulle det vara självklarheter? Det kan finnas andra sätt - ren tro och självuppoffring t.ex. - som i "Nosferatu" - och en mängd moraliska dilemman kan sättas upp. Det faktum att alla vampyrfilmer inte närmar sig problematiken på samma sätt som "John Carpenter's Vampires" pekar på detta. I den filmen (som jag kan se en viss charm i) tas vampyren INTE på allvar, man hade kunnat slakta vad som helst. I tidigare nämnda "Nosferatu" är det inte så, där är vampyren en förutsättning för själva storyn. Jag tror att din kategorisering visar på ett annat förhållningssätt till rollspelandet än det jag följer. För dig är rollspelandet fortfarande varianter på äventyr, action och monsterjakt. För mig kan vilka berättelser som helst berättas inom formen rollspel. Det är att ta rollspelen på allvar, samtidigt som jag tycker det är helt ok att inte önska mer.

Krille

Super Moderator
Re: Vampyren på allvar

"För dig är rollspelandet fortfarande varianter på äventyr, action och monsterjakt. För mig kan vilka berättelser som helst berättas inom formen rollspel."

Så varför kan inte berättelsen "helt normal människa som sett för mycket popkultur tar itu med halsgnagarproblem rationellt" existera i din begreppsvärld? Det är med andra ord dags att citera Ellen Ripley igen:

"Did IQ just... drop sharply while I was away?"

Eller är det en naturlag att ens IQ sjunker till hälften så fort ens genre innehåller ordet "skräck" nånstans?

För övrigt har du fel. Rollspelandet är inte varianter på äventyr, action och monsterjakt. Däremot slänger jag inte ut intelligensen genom fönstret och uppför mig som en puckat tonårsbrud i ett mörkt övergivet hus tillsammans med en hockeymaskförsedd knivman och en duschkabin.

Var vänlig och skippa sådana förutfattade elitistiska åsikter om andra folk som du inte känner, bara för att de inte uppför sig som hysteriska Hollywood-klichéer så fort det blir mörkt och otäckt.

Vindhand

Myrmidon
Foreshadowing

Det är en feature, inte en bug. Det är CoC. Man _vet_ att att något outsägligt hemskt kommer ske och riva ens förstånd till små slamsor (förr eller senare). Det gör en stressad och fylld av orolig förväntan. När något slutligen sker är man så skärrad att ha förväntat sig det att man blir ännu räddare än om det bara dök upp tentackler helt oförhappandes.

Det är litet som en skräckfilm... Alla (inklusive det blonda offret) vet att det kommer dyka upp en galning med en kniv när som helst och skära henne små bitar men det gör ingen lungare precis.

Det är teorin i.a.f. :gremsmile:

Är det inte så för er andra också?

Nej, generellt sett är folk för upptagna med att försöka fly för att kritisera tentackelmonstret för att det faktiskt inte var så överraskande... :gremwink:

chrull, som vill tacka bland andra storuggla för en trevlig kväll igår

Dito, även om det är mer än igår nu...

Vindhand

Myrmidon
heh

Är det inte då lika bra att göra det lätt för sig, och strunta i det som ger upphov till förutsägbarheten -

Brist på tärningar och regler som ger dem en obönhörlig innebörd?

:gremgrin:

(...inte helt allvarlig men det finns kanske en liten poäng där om man vill se den...)