Slutplädering
Draget till sin spets, så som slutpläderingar ska vara:
Vampyrer är uttjatade. Alla vet vad vampyrer är och vilka svagheter de har. Ska man skrämmas med vampyrer så får man göra det på andra sätt än med vampyren. Därmed är vampyren förbrukad på alla sätt utom som standardikon, röd sill eller parodi.
Rollpersoner i skräckrollspel är stenpuckade. De känner inte till några av vampyrernas svagheter och även om de gjorde det så ignoreras dessa kunskaper. Normalt sett så uppträder rollpersoner i skräckrollspel som höns som flyger åt alla håll om de skräms, tonårsbrudar i dåliga slasherfilmer eller som parodier på vänsterpacifister.
Friformsfascism är kreativitetshämmande. Allting ska ske enligt den förutbestämda planen i den Heliga Stämningens namn. Fritt och kreativt tänkande bestraffas medelst omedelbar och mycket kladdig död som ger Ångest till alla andra spelare som eventuellt skulle råka fundera på att tänka själva. Alla försök att Ha Skoj eller antyda hur förbaskat puckat scenariets förutsättningar är bestraffas likalunda.
God stämning i rollspel bygger till stor del på engagemang, kreativitet, frihet och trivsel. Jag vantrivs å det grövsta om jag förväntas ha en viss stämning eller uppträda på ett visst sätt, eller förbjuds att tänka kreativt. Och vantrivs jag så har inte jag god stämning. Då kan jag lika gärna skriva en bok.
Så hur vill jag att ett skräckäventyr ska vara? Tja, precis som alla andra äventyr: engagerande, kreativa, fria, trivsamma. Gärna också överraskande. Skrämmande för spelaren är ett måste - rollpersonen får vara hur skrämd han vill, men vad jag är ute efter är att spelaren ska tugga på naglarna tills det smakar armbåge.
Det stadiet
går inte att uppnå om spelaren sitter och kokar över att spelledaren inte går med på hans fina plan om en supersoaker med helig vitlökssoppa. Då är spelaren förbannad, inte rädd. Det är i det här fallet som spelledaren helt enkelt får vara kreativ själv. Just nu är det vampyrens tvillingsyster likätaren som rollpersonen blöter ner nattlinnet på. Eller vampyren är en judisk grek och bryr sig inte ett jota om vitlök - sånt käkar han till frukost, typ - och den kristne guden rör honom inte i ryggen. Eller det är ingen vampyr alls, utan en helt vanlig nykteristisk ("I do not trink... vine") amerikansk seriemördare med en psykotisk dragning åt gåffkulturen.
Då kan man överraska spelaren och skrämma honom, men det är totalt omöjligt om spelaren är förbannad över att han inte får skaffa en supersoaker med helig vitlökssoppa.