Att man inte kommer att kunna nå ända fram är ingen ursäkt för att inte försöka. Liksom, skrämmas kan vilken treåring som helst göra, skräckkänslor är inte svåra. Jag vill ha en annan slags utmaning för mig som SL, och en annorlunda slags upplevelse för mina spelare.Basenanji said:Jag tycker att du ska fokusera mer på hur dina spelare kommer förstå att deras rollpersoner sakta men säkert bryts ner mentalt och mindre på flashiga effekter, även om de är nog så coola. För det är kanske lite väl mycket begärt att en mentalt frisk person ska kunna känna som en mentalt, mythos-skadad rollperson?
Fast grejen är den att om man ger en naturalistisk beskrivning så kan inte spelaren hoppa över tolkningsledet. Om rollpersonen t.ex ska se något som inte är där eller försöka rationaliser abort det man ser, så fungerar spelaren mer som filtret mellan rollperson och verklighet än som rollpersonen i sig.Basenanji said:Kanske kan man glänta på locket till galenskapen som rollpersonerna känner genom en [för spelaren] naturalistisk beskrivning? Sedan får spelaren vara så finkänslig att denne hoppar över det tolkningsledet och spelar som han/hon förväntar sig att rollpersonen känner.
Alltså; jag tror bara att vi har olika syn på det här med immersionismen/djupimmersionismen. Om spelaren är den som förvandlar det som faktiskt finns i spelvärlden till vad rollpersonen uppleveler, så befinner sig spelaren på en metanivå. Det betyder inte att man inte lever sig in, utan bara att man kanske lever sig mer in i situationen än i rollpersonen.Basenanji said:Jag kan inte se att detta skulle minimera möjligheterna till det du vill uppnå. men jag kanske inte är tillräckligt immersionistisk...
Jag är ute efter "JAG = MIN ROLLPERSON". Dit kommer jag aldrig att nå, men det är den riktningen jag vill ha.
Och rollpersoner gör inte (medvetet) bedömningen om hur de ska tolka något deras stackars människohjärnor är för primitiva för att egentligen förstå. Rollpersonerna tänker inte "OK, den ser ut så, men då ska jag ta och reagera så eftersom jag dessutom får för mig att den har egenskaperna X, Y och Z vilka egentligen bara är grejer jag "fyllt i" för att göra det hela begripligt".
Det finns givetvis inte någon sann och allmängiltig tolkning - det är därför jag har svårt för det naturalistiska, eftersom det inte tar hänsyn till den subjektiva effekten av att se något mythosrelaterat...Basenanji said:Det jag vänder mig emot är tron på en sann och allmängiltig tolkning.