Nekromanti [CoC] - test av layout

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har svårt att tro att det skulle vara uppenbart att se vilken som är den högre rubriknivån då. Och det är ju ytterst viktigt när det gäller rubriknivåer. Alltför många rollspel lider av att de mindre nivåerna är intill förväxling lika med kanske bara någon punkts gradskillnad.
Eh, va? Alltså, den ena är vit text på svart bakgrund, den andra är svart text på vit bakgrund... Hur är de lika?

krank

OK, min dator är emot mig idag...

Men: Test 4 bifogas. InDesigndokumentet denna PDF skapades från försvann dock, men jag minns ungefär vad jag använde för värden för saker och ting... Bah. Jag tror att det är Cthulhu själv som influerar mitt arbete och försöker få mig att inte bli klar.

Nå, kommentera. Observera att detta är de NYA versionerna av de bägge sidomojjerna, som skapats mer eller mindre från scratch efter att de gamla försvann under mystiska omständigheter.

EDIT: Äh! Filen blev för stor. Den finns på http://vault.omegarpg.dyndns.org/files/layouts/coc/test4.pdf .

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Den där gillar jag skarpt. Balanserad och bra. Tycker de två rubrikstilarna funkar finfint. Guldstjärna för den ensamma gubben på klippan/båten/whatnot på högersidan. :gremsmile:

Eksem

Champion
Fast nu inser jag att spalterna är alldeles för smala. Det kommer ju bli jätteryckigt att läsa det där. Dessutom är det lite för lite luft mellan textspalterna. Nej, det känns inte alls som att det skulle bli en angenäm läsupplevelse.

Rising

Vila i frid
Bakgrundsbilderna fungerar jättefint. Gillar dem skarpt.

Rent typografiskt så tycker jag det var bättre när du hade Garamond som brödsnitt. Du har visserligen gått ner en punkt i storlek, men Book Antiqua är så bred att du trots detta fått färre tecken per rad i alla fall.

Det finns en riktlinje som säger att det bör vara omkring 45-60 tecken per rad, som kan vara bra att tänka på. Jag rekommenderar Garamond, teckenstorlek 9, radavstånd 13.

---

När det gäller rubriker så vill jag att du sänker Heading 2. Just nu så svävar den mellan föregående och nästkommande rad, vilket inte är så bra. Rubrikerna måste helt klart stå samman med den text den tillhör. Jag skulle kanske prova att sänka dem i storlek också, för att tydligare visa att de är underställda Heading 1.

Men mer än så, så eftersöker jag nog en riktig Heading1; alltså en kapitelrubrik. Den måste ju vara pampigare än den nuvarande Heading1. Och jag undrar om du inte behöver en liten mellanrubrik som bara tar upp två rader i höjd, också. Det kan nämligen bli lite drygt om den lägsta rubriknivån tar upp hela tre rader i höjd och är så pampig som din Heading2 är.

---

Jag gillar tentaklerna bättre nu, förresten.

krank

Rent typografiskt så tycker jag det var bättre när du hade Garamond som brödsnitt. Du har visserligen gått ner en punkt i storlek, men Book Antiqua är så bred att du trots detta fått färre tecken per rad i alla fall.
Mjo, Book Antiqua var ett experiment. Funderar på att ha kvar den i rubriker, men byta tillbaks till Garamond i brödtext. Kanske minska till 10.5 och öka luften mellan spalterna också. men jag vet inte.

När det gäller rubriker så vill jag att du sänker Heading 2. Just nu så svävar den mellan föregående och nästkommande rad, vilket inte är så bra. Rubrikerna måste helt klart stå samman med den text den tillhör. Jag skulle kanske prova att sänka dem i storlek också, för att tydligare visa att de är underställda Heading 1.

Men mer än så, så eftersöker jag nog en riktig Heading1; alltså en kapitelrubrik. Den måste ju vara pampigare än den nuvarande Heading1. Och jag undrar om du inte behöver en liten mellanrubrik som bara tar upp två rader i höjd, också. Det kan nämligen bli lite drygt om den lägsta rubriknivån tar upp hela tre rader i höjd och är så pampig som din Heading2 är.
Japp, håller med om alltihop. Jag har däremot inte bestämt mig för hur en kapitelrubrik ska se ut, så den funderar jag nog på en stund till. Det enda jag vet är att jag vill att den ska gå över två kolumner (vilket jag, för övrigt, inte har en blek om hur man gör i InDesign).

Rising

Vila i frid
Kanske minska till 10.5
Ja, gör det. 10.5 är ganska stort, till och med. Rent generellt så använder lekmän ofta för stor teckengrad och för litet radavstånd. Prova och gör utskrifter i olika teckenstorlekar, och se själv om du inte tycker att lite mindre grader på större radavstånd känns elegantare och luftigare.

Det enda jag vet är att jag vill att den ska gå över två kolumner (vilket jag, för övrigt, inte har en blek om hur man gör i InDesign).
Gör en egen textram åt den, och dra ut denna textram över båda spalter.

krank

Test 5, kolla och kommentera.

Jag är inte helt nöjd med vare sig rubriknivå 2 eller 3. Förslag mottages. Tvåans linje känns malplacerad, och det är något... skumt som jag inte kan placera med båda. Kan det vara att de inte fick samma baslinje som allt annat?

Jag har inte kommit på något roligt till kapitelrubriker ännu. Det lutar åt att man använder c:a halva högersidan (kapitel börjar alltid på höger sida, tror jag) vid nytt kapitel åt att ha mycklet luft, kapitlets siffra, och så kapitlets namn. Lite "gammal bok". Eller så har man helt enkelt paragraf som går över två kolumner (måste bli separat textlåda... jävla InDesign), med svart bakgrund och vit text som är större än Rubrik 1's.

I övrigt blir jag tokig på att InDesign inte tycks vilja gå med på vissa saker. Som att fixa så att en rubrik går över exakt två rader. Kanske är det jag som är dum, men ska man verkligen behöva sitta och pilla med hundradels punkter i "space above" och "space below" för att få't att funka? Och varför ignorerar den "space above" om paragrafen ligger först på en sida/kolumn? Bah! Jag drar nog slutsatsen att det bara är jag som är korkad...

//Krank, 4.86pt

krank

Gör en egen textram åt den, och dra ut denna textram över båda spalter.
Jo, det vet jag. Fast jag gör ju de här mallarna i hopp om att senare kunna automatisera import från t.ex worddokument. Sålunda löser jag helst så mycket som möjligt via rena formatmallar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Som att fixa så att en rubrik går över exakt två rader. Kanske är det jag som är dum, men ska man verkligen behöva sitta och pilla med hundradels punkter i "space above" och "space below" för att få't att funka?
Nä. Lås brödtext och rubriker till baslinjerastret (baseline grid) så blir mellanrummen automatiskt hela rader. Sedan kan du justera rubrikernas baslinje + eller – (baseline shift) så att de ligger lagom långt från efterföljande textstycke.

(Det går att göra på ditt sätt också, bara du ser till att summan av rubrikens radavstånd + space above + space below = två textraders sammanlagda radavstånd – men det känns krångligare.)

krank said:
Och varför ignorerar den "space above" om paragrafen ligger först på en sida/kolumn?
För att det är så man i allmänhet vill ha det. Luft ovanför rubriken – men bara om det är ett textstycke ovanför rubriken. Om rubriken kommer först i en spalt vill man ju ha den så högt upp som möjligt i spalten.

Jag antar att även detta har att göra med att du vill att rubriken ska ta upp lika mycket utrymme som två rader. Då kan jag glädja dig med att du slipper detta bekymmer om du följer mitt första råd.

krank

Nä. Lås brödtext och rubriker till baslinjerastret (baseline grid) så blir mellanrummen automatiskt hela rader. Sedan kan du justera rubrikernas baslinje + eller – (baseline shift) så att de ligger lagom långt från efterföljande textstycke.
Ah!

Gissade väl att det fanns ett vettigare sätt...

krank

OK, så den här versionen är bara marginellt förändrad. Så stäm mig. Jag vet fortfarande inte vad jag vill göra av kapitlen.

Stort tack till Dante som påpekade hur bra Baseline Grid är...

Dante

Staff member
krank said:
Fast jag gör ju de här mallarna i hopp om att senare kunna automatisera import från t.ex worddokument. Sålunda löser jag helst så mycket som möjligt via rena formatmallar.
Du kan skapa en speciell sidmall (master page) för kapitlens förstasida, med tomma, hoplänkade textramar i rätt storlek. Sedan byter du bara den vanliga sidmallen mot kapitelstartmallen där du vill att ett nytt kapitel ska inledas.

krank

Du kan skapa en speciell sidmall (master page) för kapitlens förstasida, med tomma, hoplänkade textramar i rätt storlek. Sedan byter du bara den vanliga sidmallen mot kapitelstartmallen där du vill att ett nytt kapitel ska inledas.
Mjo, absolut - men det kan inte automatiseras, eller hur?

Dante

Staff member
krank said:
Mjo, absolut - men det kan inte automatiseras, eller hur?
Jo, det kan automatiseras (som i FrameMaker ungefär), men då måste du ge dig på att koda diverse makron som identifierar kapitelrubriker och byter sidmall.

Rising

Vila i frid
Man kan väl göra det med XML-markeringar också?

Jag kan inte det, dessvärre, och när jag försökt lära mig det så går någonting sönder i in hjärna.

krank

Jaja, men vad tycker du om test 5 då? =)

Krille

Super Moderator
Högersidans sidnumrering tycker jag försvann lite, på grund av skrafferingen som sticker in där. Om du byter plats på gubben på berget och skrafferingen där så blir nog trean tydligare.

Rising

Vila i frid
Tycker att det blivit en stor förbättring på brödtexten och typografin i allmänhet. Det känns luftigt och sofistikerat.

Men Heading1 svävar lite för högt från texten den hör ihop med. Tänk inte "amen om jag drar den en rad närmare brödtexten så blir det grötigt!" utan låt den komma en rad närmare och justera sedan Heading1 uppåt några punkter, ovanför baslinjerastret.

Jag är dock inte begeistrad i indragen som Heading2 och Heading3 har. Du skall givetvis ha kvar indraget på Heading1, men jag förstår inte riktigt vitsen med det för rubrikerna som inte befinner sig i en svart ruta.

Men nu närmar vi oss sånt som kategoriseras under "smak", så här respekterar jag din integritet och din vision.

Dimfrost

Special Circumstances
Alltså, den ena är vit text på svart bakgrund, den andra är svart text på vit bakgrund... Hur är de lika?
De är inte lika, men det är heller inte uppenbart vilken som är den högre rubriknivån, vilket var vad jag skrev. Åtminstone inte om man hade haft en faktisk låda kring rubriken med vit bakgrund också.

/Dimfrost